تلاوت قرآن در قرآن
تلاوت قرآن در قرآن
در این جلسه به یکی از اعمال با فضیلت سفارش شده در ماه رمضان که تلاوت قرآن میباشد میپردازیم. در این ماه ثواب تلاوت یک آیه برابر با ختم قرآن است.

 

… فَاقْرَؤُا مٰا تَيَسَّرَ مِنَ اَلْقُرْآنِ… فَاقْرَؤُا مٰا تَيَسَّرَ مِنْهُ… ﴿المزمل‏، 20﴾
آنچه را از قرآن برای شما میسر است بخوانید.
وَ قٰالَ اَلرَّسُولُ يٰا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اِتَّخَذُوا هٰذَا اَلْقُرْآنَ مَهْجُوراً ﴿الفرقان‏، 30﴾
و پیامبر [درقیامت] می گوید: پروردگارا! همانا قوم من این قرآن را متروک گذاشتند!

تیرنگ: بهزاد حقانی گلوگاهی

در این جلسه به یکی از اعمال با فضیلت سفارش شده در ماه رمضان که تلاوت قرآن میباشد میپردازیم. در این ماه ثواب تلاوت یک آیه برابر با ختم قرآن است.
در این زمینه سه دسته آیه داریم که هر کدام جایگاه خودشان را دارند که اجمالا بیان میکنم.
آیه ۲۰ سوره مزمل دوبار آورده: فَاقْرَءوُا ما تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرانِ….فَاقْرَءوُا ماتَیَسَّرَ مِنْهُ .
از مفاد کل آیه استنباط میشود که خطاب خدا مستقیم پیامبر ( ص) و به تبَعِ آن سایر مسلمانان و مؤمنین میباشد و این قرائت قرآن بجای بخشهایی از زمان اقامه نماز شب و همچنین رعایت حال بیماران و مسافرین و تجار ( کسانی که اهل فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی میباشند) میباشد.
از طرفی از باب تکلیف به اندازه وسعت و توان میباشد یعنی هر چقدر که میتوانید قرائت قرآن نمایید،
نکته مهم ، وجود رابطه بین نقش نماز شب و قرائت قرآن میباشد که خداوند همپوشانی مینماید، بر کسی پوشیده نیست که نماز شب دلها را از غیر خدا پاک و نرم و خالص میکند بنابراین اگر دلها سرشار از ایمان باشد با تلاوت قرآن وَجِلَتْ قُلوبُهُمْ خواهد شد و در دل می نشیند.این قرائت از نوع روخوانی و روانخوانی متداول میباشد.
۲- مرتبه بالاتر از قرائت سطحی آیه ۴ سوره مزمل میباشد که خطاب به پیامبر میفرماید: وَرَتِّلِ الْقُرْانَ تَرْتیلا
یعنی ای رسول ما قرآن را با ترتیل تلاوت کن،
ترتیل خوانی بالاتر از قرائت روخوانی و روانخوانی سطحی و ساده میباشد و آن اینست که قرآن را شمرده شمرده و آشکار و متصل بهم خواندن است که تاثیر آن دلِ آدم را از روح قرآن خبردار میکند و قدرت تلقین مفاهیم در دلِ تلاوت کننده را دارد.
۳- مرتبه کامل تلاوت همراه با تفکر و تدبر در قرآن است .آیات ۴۴ سوره نحل و ۸۲ نساء و۲۴ محمد ص این بخش میباشد که میفرماید:
وَ اَنْزَلنا اِلَیْکَ الذِّکْرَ لِتُبَیِّنَ لِلنّاسُ ما نُزِّلَ اِلَیْهِمْ وَ لَعَلَّهُمْ یَتَفَکَّرونَ: وبر تو« ای محمد» قرآن را که جامعترین و کاملترین کتاب الهی است نازل کردیم تا بر امت آنچه فرستاده شد بیان کنی باشد
که در آن تفکر و خِرَد و اندیشه کنند.
آیه ۸۲ سوره نساءو ۲۴ سوره محمد ص مثل هم آمده که: اَفلَا یَتَدَبَّرونَ الْقُرانَ : آیا در قرآن تدبر و تعقل نمیکنند ؟؟
نکات مهم در این سه دسته آیات:
دستور مورد اول و دومِ از آیات به تأثیرات قرآن روی شخص قرائت و تلاوت کننده میپردازد ولی قسم سوم به جایگاه تؤَمان اثر آیات قرآن روی جنبه روحی ودرونی( تقوی) شخص ونقش اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و… در جامعه تأکید دارد، زیرا قرآن کتاب حیات و زندگی و نجات بخش بشر در سراسر عالم تا قیامت است.
نکته ظریفتر نهفته در این بخش تدبر و تعقل در قرآن برای عمل نمودن به دستورات است، مشابه آن لفظ « اِلّا لِیعَبُدونَ» که به معنی یعرفون میباشد زیرا قرآن کتاب عمل است و پیاده سازی فرامین الهی جهت تحقق حکومت جهانی حضرت امام عصر عج میباشد.
قابل توجه آنانکه معتقدند دین و قرآن قادر به اداره جامعه کنونی نیست عرض میکنم که آنها به مرحله تدبر و تعقل در قرآن نرسیده اند و فقط حداکثر در مرحله اول و دوم مراجعه به قرآن قرار دارند و خود را در ظاهر به دین و قرآن آراسته اند، برای اثبات این ادعا به آیه ۳۰ سوره فرقان استدلال مینمایم ،
« قالَ الرَّسولُ یارَبِّ اِنَّ قَوْمِی اتَّخَذوا هذالْقُرْانَ مَهْجورًا»
ودر آن روز( قیامت) رسول به شِکوه امت در پیشگاه خداوند رَبّالعزّه عرض میکند: بار الها تو آگاهی که امت من این قرآن بزرگ کتاب تورابه کلی متروک و رها کردند و پیرو کافران شدند!!!
این آیه اخطار و هشدار است به همه ، مخصوصا به دولتمردان و سیاستمداران و رهبرانی که دایه مسلمانی و دینداری دارند، امروز دولتمردان و مردم با این همه خونها و فداکاریها و ایثار شهدا و خون دل خوردن جانبازان بویژه بزرگ جانباز انقلاب امام خامنه ای ، چقدر با قرآن و دستورات عالیه آن نزدیکند و به آن پایبندند و قرآن و دین در کجای زندگی و برنامه های آنها قرار دارد؟؟؟
والسلام علیکم و رحمت الله
در پناه قرآن باشیم –