0
تیرنگ از افزایش ۱۲ درصدی فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی در مازندران گزارش می دهد؛

بی اثر بودن محدودیت ها، ممنوعیت ها و جریمه ها !

  • کد خبر : 11564
  • ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۰
بی اثر بودن محدودیت ها، ممنوعیت ها و جریمه ها !
در کمال ناباوری، شاهد افزایش ۱۲ درصدی فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی در مازندران هستیم. در حالی که در چنین شرایطی، انتظار کاهش آمارهای اینچنینی می رود و این پرسش پیش می آید فایده اعمال محدودیت ها چیست وقتی که آمار تصادفات و امار کرونا هر دو روند افزایشی و رو به رشد دارد.

تیرنگ نیوز- سرویس اجتماعی: اگرچه جولان ویروس کرونا و پیک های متوالی آن، موجب اعمال محدودیت های مربوطه از جمله ممنوعیت ورود چند باره به مازندران شد و پلیس راهور به شکلی جدی تر و با خدمات بیشتری فعالیت می کند اما در کمال ناباوری، شاهد افزایش ۱۲ درصدی فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی در مازندران هستیم.

در حالی که در چنین شرایطی، انتظار کاهش آمارهای اینچنینی می رود و این پرسش پیش می آید فایده اعمال محدودیت ها چیست وقتی که آمار تصادفات و امار کرونا هر دو روند افزایشی و رو به رشد دارد.

دکتر عباسی مدیر کل پزشکی قانونی مازندران با بیان اینکه فوتی های ناشی از تصادفات رانندگی در مازندران در ۳ ماهه اول امسال ۱۲ درصد افزایش داشت، گفت: « ۱۴۵ نفر (۱۲۱ مرد و مابقی زن) در سه ماهه اول امسال در حوادث رانندگی استان جان خود را از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۲ درصد افزایش داشت.

او افزود: بر اساس این گزارش، بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی مربوط به شهرستان‌های ساری با ۳۷، آمل با ۲۱ و بابل با ۱۳ مورد فوتی و کمترین فوتی مربوط به فریدونکنار با یک فوتی گزارش شده است.

مدیر کل پزشکی قانونی مازندران گفت: دستگاه‌های اجرایی استان می‌توانند در امر فرهنگ سازی با استفاده از آمار‌های پزشکی قانونی با برنامه ریزی پیشگیرانه و ارتقای آگاهی عمومی مردم در راستای کاهش آمار کشته‌ها و مصدومین در حوادث رانندگی موثر باشند./ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان»

درست است مازندران، میزبان تعطیلات ایران و آخر هفته های تهرانی ها است و از همه جای ایران به این استان سفر می کنند اما انتظار می رفت در این یکی و دو سالی که با ویروس کرونا درگیر هستیم این آمار کاهش یابد چرا که هم شاهد ایجاد محدودیت برای تردد در مازندران بودیم و از ورود مسافران به استان جلوگیری شد، هم جریمه های مربوطه افزایش یافت و هم شاهد افزایش حضور و تردد نیروی انتظامی در محورهای مختلف بوده ایم.

نهم اسفند 99 بود که با موافقت نمایندگان مجلس تعرفه جریمه‌های رانندگی در سال ۱۴۰۰ پنج درصد افزایش یافت و مبالغ حاصله به حساب درآمدی ۱۵۰۱۰۱ نزد خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود. اما گویا این نیز نتوانسته عاملی بازدارنده و موثر باشد.

همچنین در نخستین روزهای سال جدید بود که سرهنگ قدمی رییس پلیس راه مازندران با بیان اینکه محدودیت‌های تردد کرونایی به شدت در مبادی ورودی استان در حال اجرا است، گفت: «۸ هزار خودرو با پلاک غیر بومی که از ۱۸ فروردین ماه تاکنون قصد ورود به مازندران را داشتند به استان‌های خود بازگردانده و اعمال قانون شده اند. پلیس در مبادی ورودی استان در محور‌های هراز، کندوان، سوادکوه، کیاسر ومحور‌های شرقی و غربی استان به صورت ایست و بازرسی مستقر شده و اجازه تردد به خودرو‌های غیر بومی را به هیچ وجه نمی‌دهد».

سرهنگ قدمی با بیان اینکه ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی استان نیز در ۵۷ نقطه ورودی شهر‌های استان حضور دارند، گفت: «گشت‌های کنترل پلیس راه استان در محدوده تونل کندوان محور چالوس، محدوده پلور در محور هراز، ورودی شهر پل سفیدسوادکوه، در سه راهی تلمادره محور ساری سمنان و ورودی گیلان به مازندران در رامسر مستقر هستند و افرادی که بدون داشتن مجوز قصد ورود به مازندران را داشته باشند اعمال قانون و به مبدا بازگردانده می‌شوند/ به نقل از سایت تیرنگ».

بر اساس اعلام رئیس پلیس راهور مازندران 4 عامل زیرساخت، خودرو، عامل انسانی و آب هوا را در بروز تصادفات موثر هستند و عدم توجه به جلو، عدم رعایت حق تقدم و عدم توانایی در کنترل وسایط نقلیه سه عامل اصلی تصادفات، محسوب می شوند. متاسفانه 57 درصد تصادفات ناشی از عدم توجه به جلو است وعوامل مختلفی چون استفاده از لوازم الکترونیکی، صحبت با تلفن همراه و … در آن نقش دارند.

این آمار مرگ و میر در روزگار کرونایی در حقیقت هشداری برای مسئولان و دست اندرکاران بخش‌های مختلف است تا با رفع نواقص موجود و بکارگیری تدابیر لازم، به بهبود اوضاع کمک کنند.

اعمال محدودیت های کرونایی، افزایش جریمه ها و عدم تاثیر آن در کاهش تصادفات، نشان داد باید با برنامه تر و جدی تر به ماجرا ورود کرد تا شاهد اتفاقات خوبی باشیم. در غیر این صورت با وضعیت فعلی و در پیش گرفتن روند ماقبل کرونا، همچنان اتفاق خاصی را شاهد نخواهیم بود و نتیجه آن می شود که هر سال آمار مرگ و میر ناشی از تصادف افزایش می یابد و طبق معمول، تنها کار مهمی که مسئولان مربوطه انجام می دهند، ابراز تاسف است.

چرا که به نظر می رسد نگاهی سطحی به جاده های بین شهری، میدان ها، خیابان‌ ها، چهارراه ها و گذرگاه های مازندران وجود دارد و می تواند گفت مقررات مربوطه ان چنان که باید به درستی اجرا نمی شود و بیشتر سلیقه ای و باری به هر جهت است.

در پایان امیدواریم برای یک بارهم شده نهادهای زیربط با رفع موانع موجود به شکل جدی با برگزاری جلسات مشترک برای رسیدن به راهکارهای مناسب و اساسی، برای رفع این معضل استان گردشگرپذیر اقدام کنند و برای ساکنان مازندران و مسافران آن، ضریب آسایش و امنیت را افزایش دهند.

لینک کوتاه : https://tirangnews.ir/?p=11564

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 4انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.