به قتلگاه مازندران خوش آمدید!
به قتلگاه مازندران خوش آمدید!
سازمان پزشکی قانونی با اعلام این که در نیمه نخست سال جاری ۱۰ هزار و ۷۲۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، به آمار زیر اشاره کرد: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، که آمار تلفات نه هزار و ۹۰۴ نفر بود، ۸.۲ درصد افزایش یافته است.

 

تیرنگ، رضا شریعتی:
همه ساله از سال نو گرفته تا فرارسیدن تعطیلات دیگر درصد زیادی از مردم، مازندران را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند، تا ضمن بهره‌مندی از طبیعت زیبای آن، از فرصت به دست آمده نیز حداکثر استفاده را برده و درکنار خانواده از تعطیلات بهره‌مند شوند، اما متاسفانه با آغاز این تعطیلات شاهد مرگ و میر هموطنان عزیز بر اثر سانحه تصادف هستیم که در واقع کسی را پاسخگوی این تلفات نمی‌بینیم.
سازمان پزشکی قانونی با اعلام این که در نیمه نخست سال جاری ۱۰ هزار و ۷۲۰ نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند، به آمار زیر اشاره کرد:
این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، که آمار تلفات نه هزار و ۹۰۴ نفر بود، ۸.۲ درصد افزایش یافته است.
از کل تلفات تصادفات، 8 هزار و 406 نفر مرد و دو هزار و 314 نفر زن بودند.
7 هزار و 338 نفر در تصادفات برون شهری، دو هزار و 588 نفر در حوادث رانندگی درون شهری و 654 نفر نیز در مسیرهای روستایی جان خود را از دست داده‌اند.
سالیان متمادی است که افراد زیادی در ایران بر اثر حوادث ناگوار جاده‌ای جان می‌بازند و روزی نیست که خبر مرگ هم وطنانمان را از گوشه و کنار کشور نشنویم. به همین جهت ضرورت بهسازی راه‌ها از جمله راه‌های استان بر کسی پوشیده نیست.
از طرف دیگر نباید نادیده گرفت که جاده‌ها یکی از مهمترین محورهای توسعه هستند و باید برای رسیدن به سطح مطلوب در این بخش شاهد بهبود کیفیت آنها باشیم. اما علیرغم این مساله هنوز هم در جاده‌های کشور شاهد نامناسب بودن محورهای مواصلاتی در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها هستیم و این محورهای ارتباطی از استانداردهای لازم فاصله بسیاری گرفتند، تا جایی که به قتلگاهی برای رانندگان تبدیل شده و مسئولان هم به این مسأله اذعان دارند، آن هم در شرایطی که فصل سرما و ريزش باران را در پیش داریم و احتمالا با این اوصاف شاهد ترافيك سنگين و تصادفات وحشتناك خواهیم بود. جاده‌هایی که متاسفانه تاكنون در برخی از آنها هیچ گونه علائم هشدار دهنده جزء چند تابلوی فلش دار و دست اندازهای خطرناك كه رانندگان را مطلع كند نصب نشده است.
با توجه به حجم بالای تردد در جاده‌های استان‌های شمالی کشور و نبود زیرساخت‌های حمل‌ونقل مناسب، نداشتن دوربرگردان‌های استاندارد، روشنایی کم در شب و عدم توجه به احداث دور برگردان در مکان مناسب، حجم حمل‌ونقل کالا از این استان‌ها، کم عرض بودن، نبود شانه خاکی، مسیر‌های دارای گردنه با ‌پیچ‌های تند و پی در پی و نبود علائم هشداردهنده مناسب و معایب دیگر برخی از مسیرهای مواصلاتی استانهای شمالی که باعث می‌شود افراد زیادی جان  خود را از دست دهند لازم است تا مسئولان امر در این باره اقدامات لازم را انجام دهند  و افزایش ایمنی راه‌ها را جدی بگیرند.
با این شرایط بحث راه و توجه به حمل ونقل جاده‌ای از مهمترین نیازهای استانهای گردشگر پذیری نظیر مازندران، گیلان و گلستان است، به همین جهت لازم است تا رسیدگی به این جاده‌ها به عنوان اولویت ملی در دستورکار دولت قرار بگیرد. البته با توجه به بار ترافیکی بالا در برخی مسیرها لازم است تا دولت با اولویت بندی جاده‌‌ها با توجه به حجم تردد عبور خودروهای سبك و سنگين نسبت به  جاده‌‌های بازسازی نشده اقدام کند.
بر کسی پوشیده نیست که جاده‌های استان‌های شمالی ظرفیت حضور تعداد بی‌شمار اتومبیل را ندارد.
نباید فراموش کرد که استان‌های شمالی به عنوان پرترددترین استان‌های کشور سال‌هاست با مشکلات متعددی در حوزه راه‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند و به دلیل وجود چالش‌های متعدد مربوط به حوزه راه عملا فرآیند توسعه چه در بخش گردشگری و چه در سایر محورها اعم از کشاورزی و صنعت مختل شده است، ضرورت دارد تا این استان‌ها در اعتبارات ملی دیده شوند.