تیرنگ، مسعود دهقان، کارشناس موسیقی:
در همه کشورهای دنیا، یکی از روش¬های تزریق شادی و نشاط درجامعه، برگزاری کنسرت¬های مختلف می¬باشد. در خیلی از کشورهای پیشرفته، هنرموسیقی دیگر تبدیل به صنعت موسیقی شده است. در واقع، بخشی از بودجه و درآمد کلان کشور خود را، از طریق اهمیت دادن به هنرموسیقی و اجرای کنسرت¬های مختلف در دنیا تامین می¬کنند. بعنوان مثال، یکی از کشورهای بزرگ دنیا، با حمایت و تبلیغات گسترده از خواننده کشور خود، از ۷ اکتبر ۲۰۱۴ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۱۵ با برگزاری تور کنسرت بین¬المللی در کشورهای مختلف دنیا، مبلغی حدود 135میلیون دلار ارز را، وارد کشور خود کرد.کنسرت را باید یک رویداد پرطرفدار فرهنگی هنری و اجتماعی دانست. واژه کنسرت ( Concert ) که یک کلمه انگلیسی می¬باشد به¬معنای اجرای زنده موسیقی در برابر حضار است. کنسرت همانند همایش و گردهمایی¬ها، باید هدفمند و با برنامه¬ریزی دقیق انجام شود، که مهمترین هدف برگزاری کنسرت¬ها، انتقال نشاط و هیجان به مخاطبین هست. هرچند اوایل قرن هفدهم در دانشگاه¬های اروپا مانند آکسفورد و کمبویج، اولین کنسرت¬ها بصورت گردهمایی برگزار می¬شد، اما امروزه تهیه¬کنندگان و سرمایه¬گذاران کنسرت¬های دنیا، از تمام ابزار تکنولوژی و امکانات تفریحی استفاده می¬کنند تا بتوانند احساس نشاط و هیجان زیادی را در تماشاگران خود ایجاد کنند. اهمیت برگزاری کنسرت در کشورهای پیشرفته انقدر زیاد است که میلیاردها دلار هزینه می¬کنند تا سالن¬های مخصوص کنسرت با بهترین امکانات و جذاب¬ترین استیج را بسازند تا در رقابت با دیگر کشورهای موفق باشند. برگزاری کنسرت نیازمند چارچوب و برنامه-ریزی و هماهنگی کار تیمی بسیار دقیقی است. اولین مبحث برگزاری کنسرت میزان آمادگی گروه موسیقی ( ارکستر ) و خواننده هست. میزان توانایی اجرا، و هماهنگ نواختن نوازندگان، در جذب مخاطبین بسیار تاثیرگذار می¬باشد. نقش رهبر ارکستر در هماهنگی نوازندگان بسیارمهم و غیرقابل انکار است. مطلب دوم در برگزاری یک کنسرت، برنامه یا سناریو اجرا کنسرت هست. اینکه یک خواننده یا نوازنده با حاضرین در سالن، چقدر می¬تواند ارتباط بگیرد و از تمام فضای استیج و سالن بتواند برای انتقال هیجان و نشاط، به تماشاگران در سالن انتقال دهد بسیارحائز اهمیت می¬باشد. در سبک-های مختلف موسیقی، شیوه اجرا و سناریو برگزاری کنسرت، باهم متفاوت هستند. مبحث سوم برگزاری کنسرت، صدابرداری درست و اصولی می¬باشد. با تخصصی شدن مبحث صدابرداری، هر سالن و اسنیج و سبک موسیقی نیازمند صدابرداری زنده خاص خودشان هست. موضوع بعدی در برگزاری هر کنسرت، نقش نفر اول و تصمیم¬گیرنده اصلی در برپایی کنسرت یعنی تهیه¬کننده است. تهیه¬کننده در واقع همان سرمایه¬گذاریست که مدیریت و هماهنگ کننده اصلی تمام عوامل کنسرت را بر عهده دارد. حضور یک تهیه¬کننده خِبره و باتجربه در امور برگزاری کنسرت، همیشه نقش بسیار پررنگی در باشکوه برگزارشدن هرکنسرتی را ایجاد می¬کند. نفر بعدی که حضور آن در هر کنسرتی ضروریست، حضور یک مدیر هنری می¬باشد. همان¬طور از نامش پیداست مدیرهنری کسی است که با دانش و تجربیات هنرموسیقی خود، پیشرفت و ترقی گروه ترسیم می¬کند. درواقع مدیر هنری نقشه راه را برای خواننده و عوامل هنری صحنه مشخص می-کند. درکنار عوامل ذکر شده، افرادی مانند مدیربرنامه خواننده، مدیرتبلیغات، مدیرمالی، مدیراجرای کنسرت، عوامل نورپردازی، عوامل پشت¬صحنه و … حضور دارند و در بهتر اجرا شدن یک کنسرت جذاب بسیار تاثیرگذار هستند. باتمام توضیحاتی که داده شده، متاسفانه اجرای موسیقی در کشور ما همچنان در اندر خم یک کوچه است. بسیاری از کنسرت-های که برگزار می¬شود فاقد محتوا و هیجان می¬باشد. قسمت عجیب کنسرت در ایران این است که، خیلی از اجرای¬های زنده ارکستر و خوانندگان، در سطح بسیار پایین و مبتدی می¬باشد و در راستای آن، برنامه¬ریزی¬های مدیراجرای کنسرت هم بسیار ضعیف و بهم¬ریخته انجام می¬شود، اما ادعا و ژست¬های سوپراستاری خوانندگان و مدیران¬اجرای کنسرت، شبیه هنرمندان هالیوودی و جهانی می¬باشد. بسیار تاسف¬انگیز است، کنسرت¬های که بخاطر ناشناخته بودن ارکستر و اجرای آهنگ¬های تکرای با تنظیم¬های بسیار کسل¬کننده، و همچنین، باصدابردای¬های گوش خراش در راستای ضعف سازمانی و تشکیلاتی عوامل اجرای کنسرت¬ها، صندلی¬های کنسرت¬شان خالی می¬ماند و در روز آخر فروش بلیط، بصورت رایگان بلیط¬ها گران¬قیمت را در بین دوستان و آشنایان پخش می¬کنند تا شاید با پرکردن صندلی¬های خالی از آبروریزی¬شان جلوگیری کنند. در واقع چنین کنسرت¬های خالی و بی¬محتوا بیشتر برای خود رهبرارکستر، نوارندگان، خوانندگان و عوامل اجرای، حس دیده شدن بر روی استیج و ژست هنری دارد و این موضوع فقط برای خودآنها خوشایند است. ولی از این مسئله غافل¬اندکه، با این¬کار خودخواهانه¬شان، بزرگترین ضربه را می¬توانند به یک رویداد هنری بزنند و متاسفانه مخاطبان و علاقه¬مندان به شرکت در کنسرت¬های موسیقی را از سالن¬های کنسرت دور ¬کنند و حتی شاید قشر علاقمند به-حضور در کنسرت¬های زنده را، کاملا به¬سمت اجرا¬های سفره¬خانه¬ای و مجلسی سوق دهند. مطمنا برای بهبود اوضاع بهم¬ریخته کنسرت¬های کشورمان، در مرحله اول، نیازمند به¬تدبیر و اندیشه بیشتر از متولیان فرهنگ و هنرکشور و همچنین باحمایت دولت از موسیقیدانان باتجربه و بادانش کشورمان و حضور موسیقدانان بزرگ در عرصه اجرای زنده، امیدوار شویم دیگر شاهد کنسرت¬های ضعیف و کسل¬کننده و فاقد اثرهنری برای صندلی¬های خالی نباشیم.