آقایان مسئول! کلاه خود را قاضی کنید/ صدای مردم مازندران به گوش شما و پایتخت می‌رسد؟!
آقایان مسئول! کلاه خود را قاضی کنید/ صدای مردم مازندران به گوش شما و پایتخت می‌رسد؟!
ما پیشنهادی به مسئولان استان داریم آقای استاندار، آقای مدیرکل پست و رییس دستگاه قضا در مازندران بیایید بدون معرفی خود بسته‌ای را سفارش دهید و سرنوشت بسته را در نهایت ببینید آنگاه بگویید چاره چیست و چه باید کرد! در واقع کلاه خود را قاضی کنید

تیرنگ:
متاسفانه در اداره پست مازندران کسی خود را ملزم به پاسخگویی و حل مشکل نمی‌بیند و در این استان گلایه‌های مردمی تمامی ندارد. بسته‌ها به دست مردم نمی‌رسد و مأمورین پست اهمال کاری می‌کنند! برخی از ماموران پست می‌گویند که چند ماه است حقوق نگرفته‌اند!

چندی پیش در پی گزارش‌های مردمی مطلع شدیم که متاسفانه ماموران پست از رساندن بسته به افراد خودداری کرده و از پاسخگویی امتناع می‌کنند _ البته منکر زحمات برخی ماموران زحمتکش اداره پست نیستیم و حساب آنها جداست _ برای مثال اخیرا بسته‌ای به نشانی مشخص بعد از پنج روز و پیگیری همکارانمان از طریق رییس اداره پست ساری به دستشان رسید.
پیامک ما، کد مرسوله و… به رییس اداره پست ساری و پیگیری ما از طریق او موجود است.

از آنجا که در گروه رسانه‌ای تیرنگ همواره تلاش داریم در مسیر اخلاق و حل مشکل مردم با صدای مردم بودن پیگیر مشکلات شهروند خبرنگاران به‌موازاتِ نقد و تحلیل اخبار و طرح برخی هشدارها، باشیم به این موضوع پرداختیم و این موضوع بهانه‌ای شد تا برای بررسی صحت و سقم مسئله بسته‌ای سفارش داده و ببینیم که تا چه اندازه این مسئله صحت دارد.
از میان خدمات غیر حضوری خدمتی
از سامانه‌های يکپارچه سيمرغ تجارت
که نیاز به مراجعه حضوری به شعبه بانک ندارد را انتخاب می‌کنم .
پیام موفقیت آمیز بودن عملیات صدور کارت را در اپلیکیشن مشاهده می‌کنم و در واقع به مرحله اصلی که صدور کارت است میرسم. روز دهم بهمن ماه بر طبق اسنادی که با مشاهده کد رهگیری قابل استناد است بسته از طرف سامانه‌های يکپارچه سيمرغ تجارت (تهران) ارسال می‌شود
هزينه پستی (با ماليات) 198,653 ریال
درج شده است.
مرحله دوم: پنجشنبه 12 بهمن ماه 1402 زمان تحویل مرسوله به پست و آماده سازی مرسوله جهت ارسال به تهران، مرکز تجزیه و مبادلات کشور، اداره کل تجزیه و مبادلات تهران « تهران،منطقه 15 پستی تهران،نقطه مبادله منطقه15پستی» است‌.
در مرحله سوم روز ۱۴ بهمن: آماده سازی مرسوله جهت ارسال به مازندران، ساری، نقطه مبادله پستی ساری (تهران، مرکز تجزیه و مبادلات کشور، اداره کل تجزیه و مبادلات تهران) 15:35 است.

در ساعت ۱۹:۵۵ دقیقه بارگیری جهت ارسال به مازندران، ساری، نقطه مبادله پستی ساری انجام شد.
در ساعت ۲۰:۴۰ دقیقه مرسوله به منطقه پستی مازندران، ساری، نقطه مبادله پستی ساری رهسپار شد.
در روز ۱۵ بهمن ماه ورود مرسوله از دفتر پستی به منطقه پستی مازندران، ساری، نقطه مبادله پستی ساری است.
در روز ۱۶ بهمن ماه مرسوله به قائمشهر می‌رسد و در ساعت ۱۰:۰۸ دقیقه تحویل نامه رسان شده است.
در روزهای ۱۷ ام در ابتدا قید می‌شود که بسته توسط نامه رسان تحویل فرد شده است.
منتظر بسته می‌مانم اما خبری از بسته نیست، برای بررسی بیشتر یک هفته بعد به روابط عمومی اداره پست استان زنگ میزنم . او در ابتدا اظهار بی اطلاعی می‌کند. سپس می‌گوید شاید در محدوده شهری نباشید مشخصات محل زندگیم را به او می‌گویم و ادامه می‌دهم در محدوده شهری هستم. می‌پرسم چرا وقتی بسته را تحویل نگرفته‌ام زده بسته تحویل شد! می‌گوید: موضوع را بررسی می‌کند.
و در این بین منتظر میمانم تا ببینم چه عکس العملی از سوی اداره پست رخ می‌دهد.
دوباره به سایت مراجعه می‌کنم در روز ۲۶ بهمن ماه بسته بدون ذکر علت به باجه معطله تحویل داده شده است و در نهایت روز چهارشنبه دو اسفند ماه بسته را تحویل می‌گیرم.
خدمت دیگری از پست از درگاه مجوزهای مشاغل خانگی که نیاز به اعتبارسنجی کد پستی دارد را در روز 22 اسفند ماه انتخاب می‌کنم هزینه آن 54500 است، روز 23 اسفند پیام می آید که در خانه بمانید مسئول پست مراجعه خواهد کرد. کد را نزد خودم نگه می‌دارم و «در حالیکه تمام روز در خانه هستم» پیام می آید به دلیل عدم حضور شما مامور در زمان دیگری مراجعه می‌کند!
به روابط عمومی زنگ میزنم و مسئله را انتقال می‌دهم.
او بعد از دوبار تماس می‌گوید که پیگیری انجام شده و پستچی روز پنج شنبه 24 ام مراجعه خواهد کرد.
صبح ساعت هفت دوباره به روابط عمومی پیام می‌دهم و از ضرورت بررسی کد پستی می‌گویم. ساعت حوالی ده و سی دقیقه سامانه پست پیام می‌دهد که مامور به منزل مراجعه خواهد کرد. بلافاصله روابط عمومی اداره پست پیام میدهد که درخواست ثبت شد و تحویل نامه رسان شد.
منتظر می‌مانم که ببینم نتیجه چه می‌شود! و در نهایت بدون حضور مامور کد پستی من تایید می‌شود!

نکته قابل توجه آنجاست وقتی به اداره پست شهرستان مراجعه می‌کنم هم کسی خود را ملزم به پاسخگویی نمی‌بیند‌، در این بین گلایه‌های مردم را مشاهده می‌کنم.
یک خانم حدودا سی و پنج ساله می‌گوید که مشخص نیست بسته‌اش گم شده است یا نه و از اتاقی به اتاق دیگر می‌رود تا شاید بسته‌اش را پیدا کند.
پیرمرد دیگری هم از اینکه با سن بالا به اداره پست مراجعه کند تا بسته را تحویل بگیرد گلایه می‌کند.
با خودم فکر می‌کنم اگر بسته ارسالی حاوی مدارک مهم، پاسپورت، اشیا و یا وسایل فاسد شدنی و یا مهم و حیاتی باشند که باید در همان روز برسند چه کسی پاسخگو خواهد بود؟
موضوع را به رییس اداره پست مازندران انتقال می‌دهم. او ابتدا وعده دیدار می‌دهد و می‌گوید دیداری داشته باشیم تا موضوع بررسی شود. اما متاسفانه دیدار به دلیل مشغله و جلسات دو طرف تا این لحظه میسر نمی‌شود. همین موضوع بهانه‌ای می‌شود تا علت را از مامور پست بپرسم
او می‌گوید هیچ دریافتی از اسفند سال گذشته تاکنون نداشته‌اند و ادامه می‌دهد: بیمه‌ای از طرف اداره پست نداشتم
او می‌گوید حدودا ماهی هشت میلیون تومان حقوق می‌گیرند و حقوق را بر اساس نامه و بسته‌هایی که می‌رسانند می‌گیرند
وی ادامه می‌دهد وقتی از ما چک، سفته و ضامن می‌خواهند چرا ما را جذب نکردند!
ما هر چهار ماه پنج ماه حقوق می‌گیریم
او از برخورد افتضاح با همکارانش می‌گوید و ادامه می‌دهد مثلا پست ساری حدود سی نامه رسان دارد و کارمندانش ساعت کاری ندارند!
ما مشکل شخصی با مدیرکل پست مازندران و همکارانش که باید هدفشان همچون رییس جمهور شهید خدمت به مردم باشد، نداریم و امروز هم که این موارد را به او و همکارانش گوشزد می‌کنیم مشکل شخصی با آنها نداریم بلکه هدف ما تلاش برای برکندن الگوهای نامناسب رفتاری در این اداره است. نباید فراموش کرد که امروزه بسیاری از خدمات به پست سپرده شده و ادامه این روند زندگی مردم را مختل می‌کند.
ما پیشنهادی به مسئولان استان داریم آقای استاندار، آقای مدیرکل پست و رییس دستگاه قضا در مازندران بیایید بدون معرفی خود بسته‌ای را سفارش دهید و سرنوشت بسته را در نهایت ببینید آنگاه بگویید چاره چیست و چه باید کرد! در واقع کلاه خود را قاضی کنید

 

گروه رسانه‌ای تیرنگ در پی دریافت گزارش شهروند خبرنگاران به این موضوع پرداخته و آماده دریافت پاسخ مسئولان است