2
گزارش تیرنگ از بلاتکلیفی پروژه ملی شمال کشور گزارش می دهد؛

آزاد راهی که 4 دهه در دست احداث است!/ استاندار مازندران: نیازمند اعتبارات ملی هستیم

  • کد خبر : 15367
  • ۰۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
آزاد راهی که 4 دهه در دست احداث است!/ استاندار مازندران: نیازمند اعتبارات ملی هستیم
کمبود اعتبارات در مقاطع مختلف، مسائل آب‌وهوایی منطقه، موانع اقلیمی و ایجاد پل ها و  تونل های بزرگ، کارشکنی شرکای چینی، حوادث طبیعی چون رانش زمین و... ، هزینه های هنگفت تملک اراضی مسیر، مسائل محیط زیستی چون وجود جنگل و... در بخش هایی از راه و ... از جمله مهمترین عوامل طولانی شدن این پروژه هستند.

تیرنگ نیوز- سرویس اقتصاد: آزادراه تهران – شمال، پروژه ای که در طول تقریبا 5 دهه اخیر نامش به تناوب شنیده می شود و تاکنون از وضعیت احداث قطعه های آن خبرهای متعددی منتشر شده است. اما متاسفانه این پروژه 121 کیلومتری که قدمتش به اندازه تمام دولت های پس از انقلاب است هنوز به اتمام نرسیده و از کمبود اعتبارات رنج می برد.

این پروژه یکی از طرح های بزرگ و دشوار کشور در صنعت راه‌سازی است که در 4 قطعه، یک: از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت تا سه‌راهی شهرستانک به طول تقریبا 32 کیلومتر- دو: از دو آب شهرستانک تا پل زنگوله به طول حدودا 22 کیلومتر- سه: از پل زنگوله تا سه‌راهی دشت نظیر و مرزن آباد به طول تقریبا 47  کیلومتر- و چهار: سه‌راهی دشت نظیر مرزن‌آباد – چالوس به طول حدود 20 کیلومتر، پایتخت را به شمال و استان مازندران پیوند می دهد.

گفته می شود این طرح نخستین بار در سال 1353  با هدف پیوند سریع و ارزان میان مرکز و شمال کشور و سهولت ارتباط با همسایگان شمالی ایران مطرح شد و پس از انقلاب اسلامی در دست اجرا قرار گرفت.

کمبود اعتبارات در مقاطع مختلف، مسائل آب‌وهوایی منطقه، موانع اقلیمی و ایجاد پل ها و  تونل های بزرگ، کارشکنی شرکای چینی، حوادث طبیعی چون رانش زمین و… ، هزینه های هنگفت تملک اراضی مسیر، مسائل محیط زیستی چون وجود جنگل و… در بخش هایی از راه و … از جمله مهمترین عوامل طولانی شدن این پروژه هستند.

همچنین گفته می شود تا سال 1394 پیماران چینی در این پروژه مشغول بوده اند و در ادامه پس از برخی کارشکنی های آن ها، پیمانکاران داخلی عهده دار اجرای آن شدند با این حال آزاد راه تهران شمال با توجه به وضعیت تحریمی کشور، پیشرفت هایی هم داشته و در دهه فجر سال 98 قطعه یک این پروژه با دستور رئیس ‌جمهور وقت، حسن روحانی مورد بهره برداری قرار گرفت و رسما گشایش یافت. همچنین قطعه 4 این آزادراه در دست بهره‌برداری و قطعات 2 و 3 همچنان در دست ساخت هستند.

البته رسانه ها محلی و کشوری بارها نسبت به طولانی‌شدن روند ساخت این پروژه که ناشی از مسائل مدیریتی و نبود اراده قاطع می باشد، واکنش نشان داده اند و خواستار توجه ویژه دولت ها به این طرح ملی مهم شدند. اما همچنان روند احداث و پیشرفت این پروژه در حد انتظار نیست و برخی از مسائل آن باقی است.

به تازگی حسینی پور نوری استاندار مازندران در رزمایش طرح زمستانه پلیس راه در ستاد فرماندهی انتظامی استان، نسبت به روند تاخیری این پروژه واکنش نشان داد و گفت: «بهسازی و نوسازی راه‌های استان و تکمیل آزادراه تهران شمال نیازمند اعتبارات ملی است.

وی ترافیک چند ساعته در محورها را آزار دهنده دانست و افزود: مازندران یکی از استان‌های درجه یک کشور از نظر میزان تردد و محورهای مواصلاتی است و بیش از ۱۰هزار کیلومتر محور اصلی و فرعی در استان وجود دارد که نیازمند توجه ویژه و ملی است.

حسینی پور، خواستار تشکیل کارگروه مشترک برای بررسی دقیق و کارشناسی و رفع گرفتاری‌های مردم در ترافیک‌های چند ساعته شد .

وی با بیان اینکه  اقدامات پیشگیرانه در محورهای مواصلاتی بهترین راهکار در جهت کاهش حوادث جاده‌ای است و افزود: هر روز ریزش و مسدود شدن محورهای استان قابل پذیرش نیست و باید بودجه مورد نظر برای حل این مشکل پیش‌بینی شود/ به نقل از مهر».

امیدواریم با روی کار آمدن دولت سیزدهم و جدیت آیت الله رئیسی در تکمیل پروژه های نیمه تمام، این طرح بزرگ و ملی مورد توجه ویژه دولتمردان و پیمانکاران قرار گیرد و موانع احداث آن به درستی و در زمان مناسب مرتفع گردد.

رسانه تیرنگ به زودی در گفت و گویی با مسئولان و دست اندرکاران این پروژه به جزئیات بیشتر روند ساخت و آخرین وضعیت آزاد راه تهران- شمال خواهد پرداخت. با ما همراه باشید.

لینک کوتاه : https://tirangnews.ir/?p=15367

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.