زخم کهنه پروژه های نیمه کاره/ سه دهه زمان تا بهره برداری؟!
زخم کهنه پروژه های نیمه کاره/ سه دهه زمان تا بهره برداری؟!
در استان مازندران هم بنا بر اعلام اخیر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، پنح هزار پروژه نیمه کاره شناسایی شد که برای تکمیل پروژه‌های عمرانی استان ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز هست.

تیرنگ نیوز- مهدی جویباری: سخن گفتن از مثنوی هفتاد من پروژه‌های نیمه ‌تمام در کشور –چه ملی، چه استانی- نه تنها موضوع جدیدی نیست، بلکه تکراری و حتی حوصله سربر است، اما به دلیل اهمیت ماجرا باید بارها و بارها به آن پرداخته شود از مسئولان مربوطه شرح عملکرد و پاسخ خواست.

متاسفانه عمر برخی از این پروژه‌های نیمه تمام، به عمر جوانان دهه 60 و 70 می رسد و با گذر از 20،  30 سال حتی نیمه ی ساخته شده یا اسکلت شان در حال تخریب است یا حتی تخریب شده اند!

پروژه هایی که از دولت های مختلف گذر کرده و به دولت فعلی  و بعدی و احتمالا بعدی ها به ارث رسیده و می رسد.

پروژه هایی که برخی از آن ها محصول سفرهای دولتمردان و تعدادی هم با کلنگ مسئولان استانی زخمی شده‌اند!

نکته غیر قابل انکار این است که انباشت چنین پروژه هایی در نهایت سبب بی اعتمادی مردم به وعده‌های مسئولان را در پی خواهد داشت.

۸۷ هزار طرح استانی نیمه تمام در ایران

متاسفانه این پروژه‌ها آنقدر زیاد شده که بهره برداری و تکمیل آنها از مطالبه اقتصادی به چالش اجتماعی تبدیل شده‌اند و حتی می توان گفت مردم در چنین شرایط اقتصادی و درآمدی مملکت، انتظار تکمیل و نهایی شدن بسیاری از آن ها را ندارند.

بر اساس گزارش اخیر، مرکز پژوهش‌های مجلس، «حدود ۶ هزار طرح ملی و ۸۷ هزار طرح استانی نیمه تمام در ایران وجود دارد که برای تکمیل و بهره‌برداری از آن‌ها، دست‌کم به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است. از اینرو یکی از دغدغه‌های اصلی اقتصاد کشور و دولت ها، پروژه‌های عمرانی نیمه تمامی است که سالانه به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود و این پروژه‌ها بعد از مدت‌ها تبدیل به مخروبه‌هایی می‌شوند که میلیارد‌ها تومان از بودجه دولت را در دل خود جای داده اند».

به اذعان و تخمین کارشناسان مربوطه، تکمیل و بهره برداری پروژه های نیمه ‌تمام کنونی در کشور با توجه به محدودیتهای اعتباری، حتی بیشتر از سه دهه زمان می ‌برد و برخی هم این بازه زمانی را حدود ۱۵ تا ۲۰ سال اعلام می کنند!

علاوه بر پروژه های مهم استانی نیمه‌تمام (ورزشگاه‌ها، مدارس، بیمارستان‌ها، راه‌ها و… که گاه برای یک استان بسیار حیاتی هستند) برخی پروژه‌های بین استانی که میان چند استان مشترک هستند، مشکلات جدی بر سر راه توسعه آن استان ها و در نهایت توسعه کشور ایجاد کرده است.

5 هزار پروژه نیمه کاره در مازندران

در استان مازندران هم بنا بر اعلام اخیر رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، پنح هزار پروژه نیمه کاره شناسایی شد که برای تکمیل پروژه‌های عمرانی استان ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز هست.

وی افزود: امسال580 میلیارد تومان اعتبار استان ابلاغ شد که بخشی از آن تخصیصی و بخشی اسنادی است که باید نسبت به جذب آن از سوی ادارات اقدام شود.

غلامی راد با بیان اینکه درحال تکمیل و بهسازی سالن‌های ورزشی نیمه کاره استان هستیم، افزود: از صندوق ملی بابت اتمام پروژه‌ها استفاده می‌کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران تصریح کرد: اولویت دولت اتمام پروژه نیمه تمام با پیشرفت 80 درصد و پروژه خیرمحوراست و باید با منابع محدود پروژه را به جلو ببریم.

سخن پایانی

به هر حال آنچه مسلم است این که دولت و نماینده عالی دولت در مازندران در ابتدا باید اولویت بندی برای تکمیل این پروژه های نیمه تمام عمرانی (زباله سوزها، راه ها، و…) بر مبنای میزان پیشرفت آن ها داشته باشد و سعی کند این تکمیل پروژه ها را از پروژه هایی که بیشترین پیشرفت را داشته اند آغاز کند.

البته نهادهای مسئول هم در زمینه تعریف و تخصیص پروژه های عمرانی، باید دقت لازم را در این زمینه داشته باشند تا در تخصیص پروژه های جدید سیاسی کاری صورت نگیرد و مسائل کارشناسی رعایت شده باشد و بودجه مورد نظر برای تکمیل پروژه ها دیده شده باشد.

همچنین نباید فراموش شود که تکمیل پروژه های نیمه تمام علاوه بر اینکه سرمایه های بر زمین مانده استان را احیا می کند، می تواند موجب ایجاد اشتغال شده و بخشی از مشکلات اقتصادی کشور از جمله معضل بیکاری را مرتفع سازد.