تیرنگ نیوز- سرویس اقتصاد: با توجه به تحریم ها و تهدیدهای همه جانبه کشورمان توسط استکبار جهانی و سردی روابط ایران با غرب و آمریکا، رفته رفته رویکرد نظام جمهوری اسلامی به توسعه مناسبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا گسترش یافت.
بی تردید در شرایط فعلی، بهره مندی از ظرفیت بازار مصرف کشورهای حوزه دریای خزر و همسایگان شمالی به ویژه بازار مصرف اتحادیه اوراسیا ضرورت دارد و با توجه به اینکه در حال حاضر بخش اعظم صادرات غیرنفتی مازندران مربوط به بخش مرکبات، مصالح ساختمانی و سبزیجات است، توسعه این قابلیت باید جدی گرفته شود.
چرا که مازندران در حاشیه دریای خزر و نزدیک به بازار اوراسیا قرار دارد و با داشتن مزیت های بندری، تجاری، کشاورزی و نیروی کار تحصیلکرده، می تواند موقعیت مناسبی برای خود در جهت توسعه صادرات غیرنفتی در کشور ایجاد کند.
مرکبات گوناگون، برنج، کلزا، گندم، جو، زیتون، گیاهان دارویی، بادام زمینی، کیوی و… از محصولات با کیفیت این استان به شمار می آیند و فعالیت شبانه روزی گمرکات آن، زمینه صادرات کالاهای غیرنفتی را از مازندران فراهم کرده است.
از اینرو يكی از مزيت ها و اقدامات مهم و اساسی برای كمك به افزايش صادرات و توسعه و رونق اقتصادی هرچه بيشتر استان مازندران ايجاد پايانه محصولات كشاورزی است.
با توجه به وجود فضا برای ساخت انبار صادراتی، كارگاه های بسته بندی، سردخانه كالاهای صادراتی، بندر امیرآباد می تواند یکی از بنادر پايلوت برای صادرات محصولات كشاورزی شمال كشور باشد.
در همین رابطه، اخیرا قنبری مدیر جهاد کشاورزی بهشهر اعلام کرد: «یک هزار و ۲۶۵ تن کیوی، سیب زمینی، پرتقال و ۷۷۵ اصله گل و درخچه زینتی در بهمن ماه امسال پس از بررسی و صدور گواهی بهداشتی از امیرآباد بهشهر صادر شد.
او افزود: ۱۶۶ هزار و ۳۴۱ تن غلات شامل ۱۱۳ هزار و ۴۱۳ تن جو، ۲ هزار و ۲۶۱ تن سویا و ۴۳ هزار و ۵۹ تن ذرت دامی و همچنین ۷ هزار و ۶۰۸ تن گندم خوراکی وارداتی از کشور روسیه و قزاقستان در بندر امیرآباد بهشهر ترخیص شد./ باشگاه خبرنگاران».
بنابراین نیاز است پایانه صادرات محصولات کشاورزی استان در آینده با سرمایه گذاری و تلاش بخش خصوصی در این بندر ایجاد گردد و ساماندهی صادرات محصولات کشاورزی و اشتغالزایی، از هدف ها و مزایای آن باشد.
این بندر که همواره مسیر رو به جلو را در صادرات و واردات و ترانزیت کالا در استان مازندران پیموده است، بر اساس اعلام مدیر این بندر و منطقه ویژه اقتصادی، بزرگ ترین گام را سال ۹۸ در سایه رونق تولید داخلی برداشته که نتیجه آن ثبت رکورد بارگیری و تخلیه بار از یک سو و جهش صادرات کالاهای غیرنفتی از سوی دیگر بوده است.
بر اساس آمارها، پارسال آمار تخلیه و بارگیری کالا اعم از واردات و صادرات در بندرامیرآباد با حدود هشت درصد افزایش نسبت به سال ۹۷ به رقم بی سابقه چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن رسید. این در حالی است که صادرات استان مازندران از بندرامیرآباد به تنهایی در سال گذشته با رشد ۷۰ درصدی مواجه شد.
لازم است بدانیم میزان تخلیه و بارگیری کالا در بندر امیرآباد طی سال ۹۷ نیز حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن بوده است. افزایش ۳۰۰ هزار تنی تخلیه و بارگیری کالا علاوه بر بازنمایی ظرفیت های نهفته این بندر جوان به خاطر نقش زیاد صادرات در آن نشانگر شتاب گرفتن صادرات در سال 98 که سال رونق تولید بوده است. یعنی صادرات بیشترین نقش را در افزایش عملکردی بندر داشته است.
در زمینه واردات نیز بر اساس آمار، سال گذشته حدود سه میلیون و ۳۰۲ هزار تن کالا که شامل غلات، روغن خوراکی و مواد نفتی بوده است از کشورهای حاشیه دریای خزر به بندرامیرآباد وارد شد. ضمن این که بیشترین مواد وارداتی به کشور از طریق بندرامیرآباد هم غلات بوده چون این بندر پایلوت واردات غلات در شمال کشور است.
گفته می شود عمده محصولات صادراتی ایران به کشورهای حاشیه دریای خزر از طریق بندر امیرآباد را مصالح ساختمانی ، مواد نفتی ، کلینکر سیمان ، کالاهای معدنی ، فلزات و گاز بوتان تشکیل می دهند.
بنابراین انتظار می رود با توجه به موقعیت خاص و تاثیرگذار این بندر که یک منطقه اقتصادی است و نقش مهمی در تأمین اشتغال مورد نیاز منطقه و شکوفایی اقتصادی استان مازندران و حتی شمال کشور دارد، مسئولان استانی نگاه ویژهای به این بندر داشته باشند و برای توسعه هرچه بهتر این موقعیت و فرصت مناسب اقتصادی تلاش بیشتری کنند و پای مسئولان کشوری را نیز به میان بکشند.
لازم به ذکر است بندر امیرآباد ۱۷ سال پیش از بندرگاه شیلاتی به بندر تجاری و اقتصادی ارتقاء یافت و هم اکنون مساحت این بندر حدود یکهزار و ۶۰ هکتار است و پیش بینی می شود این سطح مساحتی به ۲ هزار هکتار افزایش یابد.
تاکنون حدود ۳۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در بندرامیرآباد که به عنوان پرکارترین بندر در شمال کشور معروف است ، از سوی بخش خصوصی و دولت (زیرساخت) سرمایه گذاری شد به طوری که ظرفیت تخلیه و بارگیری در این بندر با ۱۵ اسلکه به بیش از ۶ میلیون تن رسید.