اعتبارات ۱۰ درصدی پاسخگوی خسارات سیل پل سفید نیست
اعتبارات ۱۰ درصدی پاسخگوی خسارات سیل پل سفید نیست
در حالیکه بیشترین خسارات ناشی از سیل را در شهر پل سفید شاهد بودیم اما اعتبارات مصوب قابل تخصیص سیل تیر ماه حتی جوابگوی ۱۰ درصد از خسارات حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی وارده فقط به زیرساختها و مجموعه شهری پل سفید نیست که اگر خسارات روستاهای دهمیان و مناطق بالادست و پایین دست به این مبلغ اضافه شود میزان خسارات و اقدامات مورد نیاز بازدارنده از خسارات سیل های احتمالی چندین برابر رقم یاد شده می شود.

 

تیرنگ، عبدالله شهمیر شورمستی :

در حالیکه بیشترین خسارات ناشی از سیل را در شهر پل سفید شاهد بودیم اما اعتبارات مصوب قابل تخصیص سیل تیر ماه حتی جوابگوی ۱۰ درصد از خسارات حدود ۱۰۰ میلیارد تومانی وارده فقط به زیرساختها و مجموعه شهری پل سفید نیست که اگر خسارات روستاهای دهمیان و مناطق بالادست و پایین دست به این مبلغ اضافه شود میزان خسارات و اقدامات مورد نیاز بازدارنده از خسارات سیل های احتمالی چندین برابر رقم یاد شده می شود.
سیل ویرانگر ۵ تیر ۱۴۰۳ که متاسفانه جان ۲ هموطن را گرفت و نزدیک به ۲۰ خودرو را در چم چم پل سفید غرق در گل و سنگ و مخلوط کرد خسارات زیادی به شالیزارها، کارگاههای بلوک زنی، ابنیه ها و … وارد کرد . بدرستی بیشتر اذهان مردم و مسئولین و تمرکز را به دره چم چم معطوف کرد در حالیکه حضور تحسین برانگیز در بازگشایی محور اصلی سوادکوه به تهران در قطعه یادشده و حضور قابل تقدیر پی در پی مقامات، نباید مانع از جبران قابل انتظار در تزریق منابع مالی برای شهر پل سفید و روستاهای بایع کلا، رجه، آسه، دهمیان، لمزر، فلورد، کالیم و … شود و شناسایی و برخورد با مقصرین کم کاری در اقدامات قبل از سیل را نباید به فراموشی سپرد.
شنیده ها و بررسی ها حکایت از این دارد دخل اعتبارات مصوب و هزینه خرج زیانهای سیل هیچ سنخیتی باهم ندارند و نیاز به بازنگری اساسی است تا منابع اعتباری مورد نیاز در اختیار شهرداری پل سفید و سایر دستگاهها، مردم زیان دیده و خسارت دیدگان قرار گیرد.
هر چند این یادداشت متعلق به حوزه شهری پل سفید است که فقط در حوزه شهری پل سفید حدود ۱۰۰ میلیارد تومان خسارات وارد شده است، اما با احتساب روستاها و شالیزارها و خودروهای حادثه دیده و منازل آسیب دیده و جاده و …. چندین برابر زیان وارد گردیده است.
در جریان بارش سنگین باران و کم کاری بعضی از سازمانها و دستگاهها در تدابیر قبل از سیل در طول مسیر دره ها و سرشاخه های تلار و رودخانه ها، خسارات سنگینی به بار آورد که در این بخش به شهر پل سفید اشاره خواهم نمود و در یادداشت دیگر به روستاهای بایع کلا، رجه، آسه، دهمیان، کالیم، فلورد، لمزر، و طول مسیر پردازش خواهم کرد.

بعد از وقوع سیل، استاندار مازندران،معاون عمرانی استاندار، مدیران کل در ادارات کل : مدیریت بحران، سازمان برنامه و بودجه، آب منطقه‌ای، بنیاد مسکن، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، آبفا، فرماندار سوادکوه، شورا و شهردار پل سفید، تمامی دستگاههای خدمت رسان کمیته ۱۴ گانه مدیریت بحران از راهداری، شهرداری، هلال احمر و اورژانس ۱۱۵ و … تا شرکتهای خصوصی و دولتی بعضی از معادن و بعضی از کارخانجات شن و ماسه و البرز مرکزی و پیشرو معادن، ورود خوبی در یک هفته اول داشتند این ورود به معنای نمره مثبت به تدابیر پیشگیرانه قبل از سیل نیست و مرتبط با حین و ساعت و هفته اول بعد از سیل است . اما ارزیابی و پاسخ به این پرسش که آیا حضور مدیران در جبران خسارات سیل و کمک به حادثه دیدگان و زیان دیدگان، کارایی و اثربخشی داشته و نتایج حضور مقامات مثمر ثمر بوده یا خیر ؟ خود نیاز به تحلیل و ارزیابی جداگانه دیگری دارد
آنچه آشکار است میزان اعتبارات مصوب و میزان اعتبارات تخصیص یافته برای جبران خسارات سیل شهر پل سفید و برای اقدامات پیشگیرانه بعدی در حوزه شهری پل سفید به هیچ وجه سنخیت ندارد و تنها حدود ۱۰ درصد از جبران خسارات وارده و اقدامات پیشگیرانه بعدی را پوشش می دهد .
فقط میزان خسارات وارده به حوزه تحت مدیریت شهرداری پل سفید حدود ۱۰۰ میلیارد تومان است . نگارنده که خود بیگانه با حوادث و مسائل قبل و حین و بعد از حوادثی نظیر سیل نیست ترجیح را بر آن دانست تا روزهای نخست همه کمک کار تمامی دستگاهها و مقامات برای اقدامات فوری به مردم و مناطق درگیر خطر باشیم و تحلیل و تفسیر و انتقاد منصفانه و راهکارهای پیشگیرانه به زمان شرائط عادی محول شود و در شرائط بحران همه کمک کار و مشوق در خدمت رسانی و البته مطالبه گر برای ارائه خدمات بیشتر باشیم.

اما بعد از ۲۰ روز از وقوع سیل و با پایان یافتن دهه اول محرم، در لحظات شام غریبان غروب عاشورای حسینی، نظر مسئولین فعلی تحت نظر آقای دکتر مخبر سرپرست ریاست جمهوری ایران در کشور و مازندران و سوادکوه همچنین مقامات آتی بعد از شروع به کار دولت دکتر پزشکیان اعم از رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، معاون عمرانی وزیر کشور، وزرای : راه و شهرسازی، نیرو، جهاد کشاورزی، و … ، روسای سازمانهای کشوری : منابع ملی آب و آب منطقه ای، سازمان جنگلها ومنابع طبیعی و آبخیزداری، سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، بنیاد مسکن، و در استان استاندار مازندران، نمایندگان مجلس و سایر مقامات را جلب می کنم تنها به بخشی از خسارات وارده سیل تیر ماه ۱۴۰۳ به شهر پل سفید که در کمال ناباوری بجای تامین و جبران و تصویب و تخصیص بخش اعظمی از خسارات، به تصویب و تخصیص و جبران مالی و بخش جزئی از خسارات دل خوش کرده اند این در حالیست که مردم پل سفید و خسارت دیدگان و شورا و شهرداری درخواست مطالبات بالای ۵۰ میلیارد تومان را در کوتاه مدت ۳ ماهه و در میان مدت ۶ ماهه مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومانی را برای حوزه شهری پل سفید دارند که مجدد تاکید می شود خسارات روستاهای خانقاپی و خنوا نیز نیاز به اعتبارات فوری دارد که با احتساب روستاهای پل سفید ۳ تا ۴ برابر رقم یاد شده نیاز است. و نیاز است مصوبات روستایی اصلاح و متمم بودجه افزایشی برای تخصیص روستاها نیز در نظر گرفته شود .

قسمتی از خسارات وارده به حوزه شهری پل سفید بدین شرح است :

_تخریب ۳۰۰ متر دیوار حائل _ در خطر قرار گرفتن ۵۰ ساختمان از منازل مسکونی _ آسیب آتی به مدرسه امام جعفر صادق _ تهدید ساختمان تامین اجتماعی _ تهدید قریب الوقوع برای پمپ بنزین و سالن فرهنگ و ارشاد پل سفید_ تخریب صد در صدی پل سوار رو شهرک قدس و تخریب صد درصدی پل پیاده رو ایستگاه راه آهن با عمر بیش از ۵۰ سال معروف به پل چوبی چو تخته پل کندوان_
لازم به ذکر است به علت عدم احداث دیوار جنب شهرک فرهنگیان پل سفید سیل و گل لای وارد شهرک و معابر و پارکینگ ها شد بطوری که امکان خروج ساکنین هنگام سیل و پس از آن تا ۳ روز بعد از سیل وجود نداشت.
ضمن اینکه ورود گل لای و سیل به خیابان ساحلی شهدای سلامت و امیر المومنین زیانهایی را وارد کرد. تخریب ساختمان تاسیسات و نگهبانی و راه دسترسی کارخانه آسفالت و محوطه دپو مصالح_تخریب پل و دیواره کارخانه سنگ شکن و ورود سیل به سیلو و دستگاه‌ها و تخریب تجهیزات_تخریب دیوار کارخانه بتن آماده و اتاقک باسکول و پمپ آب و ودود سیل به محوطه کارگاه و تهدید جان کارگران_تخریب دیواره حائل پشت سی ان جی شماره ۱ چم چم و تخریب تمام تاسیسات گاز و پمپاز و کمپرسورها و کانال های تاسیساتی_ با توجه به حضور نگهبان در کلیه مجموعه و کارخانجات خوشبختانه بصورت معجزه آسایی به نیروها خوشبختانه آسیبی نرسید

برآورد اولیه واقعی فقط به محیط شهری تحت مدیریت شهرداری پل سفید بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان است که فقط شهرداری پل سفید نیاز به یکصد میلیارد تومان اعتبار برای بازگشت به شرائط عادی دارد . حال به قول ما انسانهای عادی بهتر است مقامات فعلی و حتی آتی بعد از آغاز بکار دولت دکتر مسعود پزشکیان که پیشتر به عناوین ایشان در کشور و استان اشاره کرده‌ام، کلاه و وجدان خود را قاضی کنند آیا با جبران تنها حدود ۱۰ درصد از خسارات می شود شرائط را به حالت عادی جهت خدمت به شهروندان برگرداند ؟
فاصله اعتبارات مصوب قابل تخصیص قطره چکانی در نظر گرفته شده تا اعتبارات حقیقی مورد نیاز از زمین است تا ثریا است امید داریم بودجه و اعتبارات مورد نیاز با برآورد حقیقی و تخصیصی واقعی مورد نیاز در اختیار برای پل سفید قرار گیرد.