نیاز مازندران به توسعه فضای کتابخانه‌ای
نیاز مازندران به توسعه فضای کتابخانه‌ای
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران از نیاز مازندران به توسعه فضای کتابخانه‌ای خبر داد و با اشاره به ضرورت نهادینه شدن کتابخوانی در روستاها افزود: به همین منظور بیشتر طرح های کتابخانه ها در روستاها در حال ساخت است که از۳۰ طرح ۲۷ طرح در روستاها در حال ساخت است.

تیرنگ، الهام دهقان:

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران از نیاز مازندران به توسعه فضای کتابخانه‌ای خبر داد و با اشاره به ضرورت نهادینه شدن کتابخوانی در روستاها افزود: به همین منظور بیشتر طرح های کتابخانه ها در روستاها در حال ساخت است که از۳۰ طرح ۲۷ طرح در روستاها در حال ساخت است.

سکینه خاتون مهدیان‌پور با اشاره به اینکه ۹۰ هزار عضو کتابخانه در مازندران هستند، تصریح کرد: در ۶ ماه نخست امسال ۵ میلیارد تومان کمک خیرین داشتیم، در حال حاضر از ۱۲۰ کتابخانه استان ۳۷ کتابخانه روستایی و مابقی شهری است.

این مسئول از نیاز مازندران به توسعه فضای کتابخانه‌ای خبر داد و افزود: ۵۵ هزار و ۲۹۲ مترمربع زیربنای فضای کتابخانه‌ای استان است. آمایش سرزمینی در دست تدوین نشان از کمبود فضای کتابخانه‌ای در مازندران دارد، باتوجه به بالا بودن نرخ زمین در مازندران، باید به سمت کتابخانه‌های سیّار حرکت کنیم.

وی تعداد کتابخانه‌های عمومی مازندران را ۱۲۰ واحد اعلام کرد و ادامه داد: این استان فاقد کتابخانه استیجاری است و تمام آنها یا به صورت دائم و یا ۲۰ تا ۵۰ سال واگذار شدند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران با بیان اینکه بسیاری از کتابخانه‌های استان خیرساز هستند، با اشاره به به فعالیت ۵۲ کتابخانه سیار در کشور از راه اندازی نخستین کتابخانه سیار در مازندران خبر داد.

مهدیان‌پور   از اجرای ۵۴۵ برنامه هفته کتاب در استان خبر داد و افزود: یکی از برنامه‌های شاخص طرح “همکلاسی کتابخوان” است که با هدف علاقمند ساختن کودکان به مطالعه و آشتی آنها با کتاب انجام می‌شود، در حال حاضر مطالعه کتاب‌های درسی محوریت دارد و قصد داریم این مسیر به سوی مطالعه کتاب‌های غیردرسی توسعه یابد.

این مسئول اعلام کرد: کتابخانه هچیرود چالوس در هفته کتاب و دو کتابخانه مشارکتی بند نسوان و مردان در آمل با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی میان افراد و آمادگی بازگشت به جامعه راه‌اندازی خواهند شد.

مهدیان‌پور با اشاره به اینکه قصه گویی با محوریت کودکان غزه از دیگر برنامه‌های هفته کتاب است، افزود: کتابت قرآن کریم در هفته کتاب اجرا می‌شود و در قالب این طرح، یک صفحه از قرآن کریم توسط کودکان قرائت و با اجرای این طرح کلام الله مجید کتاب می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران تجلیل از خادمان هنر و رسانه را از دیگر برنامه‌ها ذکر کرد و گفت: پرورش استعدادها و برپایی آموزشی نویسندگان خلاق، رونمایی ۱۳ عنوان کتاب از جمله کتاب نامه نخوان در قائمشهر از دیگر برنامه‌ها به شمار می‌رود.

مهدیان‌پور با اعلام خبر تجلیل از پژوهشگران و نویسندگان مازندران در هفته مازندران گفت: سال گذشته ۲۱ اثر از نویسندگان استان یا در حوزه مازندران داشتیم که در برنامه “مازندران‌نگاران” از ۱۷ نویسنده تجلیل شد.

مهدیان‌پور نشست‌های کتابخوان، برپایی پویش‌های مختلف کتابخوانی را از دیگر عناوین هفته کتاب برشمرد و گفت: در هفته مازندران نیز ۲۸۰ ویژه برنامه شامل نشان ادبی سرو سرخ در استان اجرا شده است.

وی با اشاره به پویش فرهنگی جمع آوری کتاب‌های بومی استان گفت: کتابخانه مرکزی استان که از سال ۷۶ شروع به ساخت شده است، ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مهدیان‌پور با بیان اینکه شمار مراجعان به کتابخانه‌های استان ۳۰ درصد افزایش یافته است، گفت: تعدادی اعضای بخش کودک و نوجوان نیز بیشتر شد و ۳۰ هزار کودک عضو کتابخانه‌ها هستند و میزان امانت کتاب نیز ۴۲ درصد رشد یافته است.

این مقام مسئول، با اشاره به ضرورت نهادینه شدن کتابخوانی در روستاها افزود: به همین منظور بیشتر طرح‌های کتابخانه‌ها در روستاها در حال ساخت است که از۳۰ طرح ۲۷ طرح در روستاها در حال ساخت است.

وی میزان پیشرفت فیزیکی این طرح‌ها را ۱۰ تا۹۰ درصد اعلام کرد و گفت: با تخصیص اعتبار مورد نیاز امیدواریم به زودی شاهد بهره برداری این طرح‌ها باشیم.

مهدیان‌پور از فعالیت ۳۱۲ پرسنل کتابخانه در استان خبرداد و گفت: ۴۵ نفر نیروی ستادی و باقی کتابدار هستند که بیشتر این افراد دانش‌آموخته رشته کتابداری هستند.

وی با اشاره به برگزاری برنامه ویژه کسب‌وکارهای کوچک در کتابخانه‌های عمومی خاطرنشان کرد: این برنامه به کمک کتابداران و در راستای تامین منابع اطلاعاتی برای افراد نیازمند آموزش و کمک به شرایط اقتصادی خانواده‌ها در کتابخانه‌های عمومی برگزار شد