کی بود کی بود من نبودم؟! / ضرورت بررسی ابعاد ماجرا
کی بود کی بود من نبودم؟! / ضرورت بررسی ابعاد ماجرا
انتظار ما این است این ساختمان که به منظور برآورده شدن نیازهای موجود و به درخواست بهزیستی استان احداث گردید، تحویل تشکل های مرتبط با بهزیستی (از جمله جامعه معلولان، انجمن نابینایان، انجمن ناشنوایان، انجمن ضایع نخاعی و یا انجمن قرانی ویژه روشندلان) شود و از واگذاری آن به نهادهای غیرمرتبط با بهزیستی خودداری گردد.

تیرنگ نیوز- سرویس اجتماعی: هجدهم بهمن ماه 99 همزمان با چهل و دومین بهار پیروزی انقلاب اسلامی، نخستین پارک افراد دارای معلولیت مازندران و ساختمان مذکور به درخواست بهزیستی استان و در جهت برآورده نمودن نیازهای مربوطه در شهرستان آمل افتتاح شد.

قرار بود این پارک با مساعدت اداره راه و شهرسازی، شهرداری و همکاری بهزیستی با مساحت ۴۰۰ متر مربع با امکاناتی چون رمپ، آسانسور، خط ویژه نابینایان، سرویس بهداشتی و …. ویژه افراد افراد کم توان و دارای معلولیت تجهیز شود.

همچنین به منظور برآورده شدن نیازهای موجود و به درخواست بهزیستی استان، مقرر شد ساختمانی در این پارک احداث گردد. ساختمانی که زمین آن را شهرداری آمل و اعتبار مربوطه را اداره راه و شهرسازی تامین کرده و پس از برگزاری مراسم افتتاح، تحویل بهزیستی آمل شده است.

مراسمی که در آن علی رجبی مدیر کل امور اجتماعی استانداری مازندران، مهدی گلچوب مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران، شریعت معاون استاندار و فرماندار آمل، قلندری معاون توانبخشی بهزیستی مازندران، رجبی معاون پشتیبانی و منابع انسانی بهزیستی مازندران، کبری اسفندیاریان رئیس اداره بهزیستی شهرستان آمل و جمعی از مقامات استانی و شهرستانی حضور داشتند.

افتتاح نخستین پارک ویژه معلولان برای مازندرانی که از لحاظ مناسب سازی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد، خبر امیدوارکننده و مثبتی بود و نوید انگیزش و تهییج دیگر شهرستان ها برای احداث پارک هایی مشابه را علاوه بر آمل می داد.

اما حواشی ایجاده شده در تجهییز و مدیریت این پارک، نشانگر آن روی سکه احداث این پروژه مهم بوده و متاسفانه اوضاع به گونه ای پیش می رود که حتی می توان گفت شیرینی ساخت این پروژه مهم در کام همگان تلخ گردید.

اخیرا کلیپی کوتاه در فضای مجازی منتشر و دست به دست می شود که مربوط به بازدید فرماندار آمل از این پارک است. آنچه در این ویدئو پیداست شوک شدن و عصبانیت شریعت فرماندار ویژه آمل  از خالی بودن مکان، تخریب بخش هایی از ساختمان و نیمه متروکه بودن آن است و اینکه چرا حال و روز پروژه ای که تنها 10 ماه از گذشت آن می گذرد باید چنین رها شده و بلاتکلیف باشد؟

پروژه ای که در سال های گذشته با رقم قابل توجه بیش از یک میلیارد تومان به بهره برداری رسید و به سبب خاص بودن کارایی آن انتظار می رفت سازمان بهزیستی به طور جدی، متولی گری آن را برعهده می گرفت.

به گزارش تیرنگ به نقل از منابع آگاه، در همان هنگامه افتتاح پارک، بهزیستی به بهانه تجهیز نبودن ساختمان نسبت به تحویل آن از شهرداری خودداری می کند منتها این موضوع را به فرمانداری اطلاع نمی دهد.

نتیجه آن می شود که شهرداری و بهزیستی هر دو به این علت که دیگری متولی ساختمان است آن را رها کرده و پی کار خود می روند. ساختمان بی متولی و رها شده هم در این 10 ماه مورد سرقت گاه و بیگاه قرار گرفته و به مرور نیمه متروکه می شود.

تا اینکه اخیرا فرماندار آمل به طور سرزده بازدیدی از این پارک انجام می دهد و از رها شدگی و متروکه بودن ساختمان این پارک متعجب و شوک می شود و می بیند همه چیز به سرقت رفته است…

وقتی هم پیگیر ماجرا می شود به این حقیقت پی می برد که اختلاف نظر بهزیستی و شهرداری، این ساختمان را به این روز انداخته است و بلافاصله دستور تشکیل برای تعیین تکلیف وضعیت این ساختمان را می دهد.

جلسه ای که روز یکشنبه 16 آبان بین دستگاه های راه و شهرسازی، شهرداری، بهزیستی، فرمانداری و البته با حضور چند سمن مردم نهاد برگزار می شود تا حواشی موجود بررسی و تعیین تکلیف آن مشخص گردد. ساختمان مذکور فعلا در اختیار شورای تامین شهرستان آمل است…

انتظار افکار عمومی این است یکی از موارد مهمی که در جلسه فوق باید مورد بررسی قرار گیرد دلایل وقوع این رفتار سهل انگارانه و توضیح خاطیان درباره این اجراست. اینکه چرا شهرداری ساختمان تجهیز نشده را در دست افتتاح قرار داد و چرا بهزیستی از تحویل آن خودداری کرد و سهل انگاری شهرداری را به اطلاع فرمانداری نرساند!

چرا بهزیستی استان که خبر افتتاح آن و همکاری بهزیستی را در این پروژه با تصاویر و خبر ویژه مخابره کرده بود و آن را گامی مهم در تحقق مطالبات جامعه هدف می دانست در مدت 10 ماه، سراغی از پروژه مذکور نگرفت که وضعیت تنها پارک ویژه معلولان استان چنین شود!

واقعا اگر فرماندار آمل، حالا حالاها به بازدید این پروژه نمی رفت تکلیف آن چه می شد؟ آیا اساسا صرفا این ادعای بهزیستی که چون تجهیز ساختمان کامل نبود آن را تحویل نگرفته است، می تواند اقناع کننده باشد؟

آیا بهتر نبود این نهاد ساختمان مذکور را حتی تجهیز نشده تحویل می گرفت و در ادامه با رایزنی و استمداد از دیگر دستگاه ها (از جمله خود شهرداری آمل) و خیریه ها نسبت به تکمیل آن اقدام می کرد؟ این انجام چنین رفتارهایی در این شرایط خاص اقتصادی کشور و استان به مصلحت است؟

باید منتظر ماند و دید نتیجه جلسه مذکور چه می شود و خروجی آن چه خواهد بود. آیا متولی گری این ساختمان که در پارک ویژه معلولان احداث شده از بهزیستی گرفته خواهد شد؟ واکنش بهزیستی استان به این تصمیم چه خواهد بود و….

انتظار ما این است این ساختمان تحویل تشکل های مرتبط با بهزیستی (از جمله جامعه معلولان، انجمن نابینایان، انجمن ناشنوایان، انجمن ضایع نخاعی و یا انجمن قرانی ویژه روشندلان) گردد.

گروه رسانه ای تیرنگ از آنجا که بحث معلولان و استیفای حقوق آن ها را در اولویت پیگیری ها می داند تا حصول نتایج مطلوب پیگیر ماجرا خواهد بود و در گزارشی دیگر به جزئیات بیشتر درباره این حواشی خواهد پرداخت.