دود و دم
دود و دم
 به سنش می‌خورد که حدود پانزده سال داشته باشد. دانش آموز است و تازه امتحانش تمام شده است. از در مدرسه که خارج می‌شود یک راست به سراغ سوپرمارکت می رود و یک نخ سیگار بر می دارد.

 

تیرنگ:

به سنش می‌خورد که حدود پانزده سال داشته باشد. دانش آموز است و تازه امتحانش تمام شده است. از در مدرسه که خارج می‌شود یک راست به سراغ سوپرمارکت می رود و یک نخ سیگار بر می دارد.

از لابه لای حرف‌های او و همکلاسیش متوجه میشوم که امتحان ریاضی داشته است و امیدوار است که با نمره کلاسی قبول شود.

کمی آنطرف تر یک مدرسه دخترانه دختری در حال صحبت با هم کلاسی‌هایش از انواع مخدر و مشروبات

می‌گوید‌ و اینکه برادر دوست مشترکشان اعتیاد دارد.

مصطفوی، روانشناس در این باره می گوید که برخی از والدین گاهی اوقات نسبت به رفتار فرزندان خود کم اهمیت می‌شوند. بهتر است با توجه مناسب و به جا نسبت به رفتارهای فرزندان خود مراقبت داشته باشید.

وی گفت: میزان مصرف دخانیات در گروه ۱۳ تا ۱۵ سال، رشد داشته و متاسفانه این عدد در نوجوانان دختر با افزایش بیشتری همراه بوده است.

این روانشناس با بیان اینکه افزایش میزان مصرف دخانیات در بانوان نگران‌کننده است،‌ موضوعی که می تواند بر وضعیت باروری و فرزندآوری آنان تاثیر منفی بگذارد، اظهار کرد: متاسفانه در سالیان اخیر پس از گذشت سال‌های طولانی شاهد سیگار کشیدن هنرمندان در سریال‌ها و فیلم‌های سینما و تلویزیون هستیم که متاسفانه به الگویی منفی تبدیل شده است

این روانشناس با بیان اینکه بر اساس گزارش مسئولان هر فرد سیگاری هفته‌ای ۱۱۰ هزار تومان بابت مصرف دخانیات هزینه می‌کند، تاکید کرد: همین رقم اگرچه ممکن است چندان زیاد به چشم نیاید، اما آسیب‌های زیادی به همراه دارد و می‌توان این بودجه را در جای مناسبت‌تر هزینه کرد تا با یک تصمیم اشتباه برای خودمان و دیگران مشکل ایجاد نکنیم و هزینه‌های چندین برابری آن به افراد و جامعه تحمیل نشود.

مصطفوی با بیان اینکه برخی شرایط روحی، مشکلات خانوادگی، احساس کمبود محبت در والدین می‌تواند موجب شود فرزندان به سمت سیگار گرایش پیدا کنند، گفت: روابط ناسازگار بین والدین، وجود افراد سیگاری در خانواده و اطرافیان؛ احساس تنهایی و کمبود محبت در خانواده؛ عدم روابط دوستانه و صمیمی بین والدین و فرزندان؛ تاثیر محیط و الگوبرداری از دوستان و والدین سیگاری از دلایل گرایش نوجوانان به سیگار است.

وی از جلب توجه و کنجکاوی نادرست به عنوان دیگر علت گرایش به سیگار نام برد و گفت: رفتار صحیح با نوجوان سیگاری می‌تواند به جلوگیری از پیشرفت نوجوان در سیگار کشیدن کمک کند.

 

فلاح پزشک هم در این باره  گفت: اصلی‌ترین عامل پیشگیری از سرطان، پرهیز از کشیدن سیگار است، زیرا در دود سیگار بیش از پنج هزار نوع ماده شیمیایی وجود دارد و این مواد آسیب جدی به دی.ان.ای و کروموزوم‌ها می‌زنند و به ‌ژن‌های محافظت کننده در برابر سرطان آسیب وارد می کنند و در موارد زیادی در کنار مصرف سیگار، مصرف الکل را هم همزمان می‌بینیم که این خطرات و احتمال ابتلا به بیماری ها را تشدید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: سالانه حدود هشت میلیون نفر به دلیل مصرف دخانیات فوت می‌کنند که بیش از هفت میلیون نفر از این رقم بر اثر مصرف مستقیم دخانیات است.

فلاح به پتانسیل اعتیادآوری انواع مواد مخدر اشاره و تصریح کرد: احتمال اینکه فرد به مصرف سیگار روی بیاورد و معتاد شود از سایر موارد بیشتر و ترک سیگار از ترک تمام مواد مخدر دشوارتر است.

فلاح به مصرف سیگار در خانم‌ ها و آقایان اشاره کرد و گفت: حدود یک چهارم مردان و یک بیستم بانوان مصرف سیگار دارند .

این پزشک مصرف مواد مخدر در دختران و پسران را ناشی از اصرار به این مقوله دانست که افراد می خواهند ثابت کنند بزرگ شده‌اند و وجود دارند.

وی افزایش مالیات را راهی برای کاهش مصرف سیگار عنوان و تصریح کرد: گاهی دارویی مهم به دلیل قاچاق بودن یافت نمی‌شود اما هر نوع سیگار خارجی که اراده کنید پیدا می‌شود.

موضوع گرایش نوجوانان به دخانیات آن هم دانش آموزان موضوعی است که از سوی مسئولان کمتر جدی گرفته شده است. در این زمینه لازم است تا شاهد اقدامات عملی تری باشیم.