یادگاری از دولت
یادگاری از دولت
۳۰ تیر ماه ۱۴۰۱ دیواره کناری پل کمربندی فریدونکنار قبل از افتتاح آن فرو ریخت.

 

تیرنگ:
۳۰ تیر ماه ۱۴۰۱ دیواره کناری پل کمربندی فریدونکنار قبل از افتتاح آن فرو ریخت.
پس از گذشت بیش از ۲۰ سال از شروع ساخت پروژه تقاطع غیر هم‌سطح فریدونکنار دیواره قسمت جنوب غربی این پل فروریخت.
فرماندار وقت فریدونکنار با اشاره به ریزش دیواره حفاظتی جنوب غربی پل کمربندی این شهرستان گفته بود: تاخیر دو ساعته مسئولان راه و شهرداری در محل حادثه قابل پذیرش نیست.
کوروش ابراهیم نژاد گرجی فرماندار وقت افزود: در روز‌های اول حضورم در فرمانداری برخی‌ها اعلام کردند که این پل آماده بهره برداری بود و افتتاح نکردن آن یک بازی سیاسی است اما همان موقع هم چند مرتبه اعلام کردیم که این پل نقص فنی دارد.
او با بیان اینکه رسانه های شهرستان که در حال پافشاری برای افتتاح این پل بودند، تاکید کرد تا زمانی که نقص ایمنی پل برطرف نشوزد تحت هیچ عنوانی اجازه افتتاح پل را نخواهم داد و جان مردم در اولویت است.
فرماندار وقت فریدونکنار گفته بود که مسئولان راه و شهرسازی به استانداری گفتند که در فاصله دو عید قربان و غدیر امسال نواقص پل را برطرف و آماده بهره برداری می‌کنند اما وقتی نظرات کارشناسان فنی فرمانداری را به استاندرای اعلام کردیم این افتتاحیه به تعویق افتاد.
ابراهیم نژاد گرجی خواستار برخورد جدی با کسانی که در ساخت این پروژه اهمال کاری داشتند شدو گفت: پس از بررسی دقیق این مسئله پیگیری خواهد شد.
اکنون بار دیگر صحبت از افتتاح این پل به میان آمد.
استاندار مازندران با بیان این که نخبگان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل برای بهسازی پل تخریب‌شده فریدونکنار طرح ارایه کردند، گفت: پیمانکار اصلح انتخاب و این پل تا هفته دولت امسال محکم‌سازی شود.
یوسف نوری در بازدید از پل تقاطع همسطح فریدونکنار، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: محکم سازی این پل باید به صورت کامل علمی و حرفه ای انجام شود تا دوباره دیواره آن ریزش نکند.

وی اظهار داشت: طرح بازسازی این پل توسط استادان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل ارائه شد که گام به گام در حال بازسازی است.

وی با بیان این که همزمان با محکم سازی این پل صحت سنجی هم باید در دستور کار باشد، اظهار کرد: آزمایش‌های مد نظر با عبور خودروهای سنگین از روی این پل انجام شود.

این مسوول تصریح کرد: با توجه به موقعیت شهرستان فریدونکنار و فعالیت بندر در این شهر، پل تخریب‌شده غیرهمسطح کمربندی فریدونکنار هر چه زودتر با دقت و حساسیت زیاد باید بهسازی شود.

✓ اهمیت پل غیرهمسطح کمربندی فریدونکنار

شهرستان ساحلی فریدونکنار در مازندران حدود ۴۵ هزار نفر جمعیت دارد و به واسطه میزانی از حدود پنج میلیون نفر شب اقامت مسافر در سال و همچنین وجود بندر ترانزیتی، یکی از شهرستان های کوچک اما پر تردد مازندران است. این شهرستان گردشگرپذیر به واسطه قرارگیری در مقصد جاده های مواصلاتی هراز و فیروزکوه، سالانه به خصوص ایام تعطیل و تابستان، شاهد تعداد زیادی از تردد خودرویی است که بار ترافیکی سنگینی را به شهرستان فریدونکنار با ظرفیت گردشگری زیاد اما زیرساخت محدود وارد می کند و زندگی عادی ساکنان این منطقه را با چالش روبرو می سازد.

علاوه بر این، به دلیل قرارگیری فریدونکنار در محور ارتباطی شرق به غرب مازندران و وجود بندر در این شهر، روزانه تعداد زیادی از خودروهای سنگین وارد شهر فریدونکنار می شود و بر بار ترافیکی و مشکلات شهر اضافه می کند.

احداث کمربندی در نوار جنوبی فریدونکنار برای اتصال شرق به غرب این شهرستان طرحی بود که در سال ۱۳۸۰ برای برطرف شدن مشکلات ترافیکی این شهرستان کلنگ زنی شد. سال های گذشته وعده های زیادی برای بر بازگشایی این کمربندی داده شد، به طوریکه اتمام و بهره برداری از کمربندی فریدونکنار به یکی از مطالبات اصلی مردم این شهرستان ساحلی تبدیل شده است.