کمر مازندران زیر بار ترافیکی خم شد
کمر مازندران زیر بار ترافیکی خم شد
یکی از شهروندان با ارسال پیامی به خبرنگار روزنامه تیرنگ، نسبت به ترافیک کلافه‌کننده در ورودی استان در ایام تعطیل و ترافیک موجود در سطح شهر ساری، گلایه کرد.

تیرنگ نیوز:

یکی از شهروندان با ارسال پیامی به خبرنگار روزنامه تیرنگ، نسبت به ترافیک کلافه‌کننده در ورودی استان در ایام تعطیل و ترافیک موجود در سطح شهر ساری، گلایه کرد.

در این پیام اشاره شده است که مسیری که باید در ساری ظرف ده دقیقه طی شود، با ترافیکی که ناشی از حضور وانت‌های میوه فروشی و سد معبر و پارک خودروها در مسیر است، بیش از 30 دقیقه به طول می‌انجامد و این ترافیک سنگین در روزهای تعطیل و آخر هفته بیشتر خودش را نشان می‌دهد.

مشکل ترافیک شهر ساری آنچنان گسترده و به هم پیچیده و پیوسته و نزدیک به هم شده است که مردم ساری از لحظه ای که پا از خانه بیرون می نهند تا به خیابانهای اصلی شهر برسند ترافیک شهری همراه آنهاست.

رضایی شهروند ساروی در این باره می گوید که معضل ترافیک هم اینک گریبانگیر بسیاری از شهرهای کشور و از جمله ساری مرکز استان مازندران است که در آسیب شناسی شهری منشأ خیلی از مشکلات امروز شهرنشینان از این مسئله ناشی می‌شود و اجرای حل آن بر عهده فرابخشی شهرداری و شهروندی است . در بحث حل ترافیک مسأله ساختاری و فرهنگی باید مد نظر قرار گیرد خصوصاً در بحث فرهنگی رفتارهای غلط رانندگی تخلف از قانون و نبود ضوابط و محدودیت‌های قانونی باید اعمال گردد و در بحث ساختاری نیز تهیه و تدوین طرح جامعه و حمل و نقل ترافیکی مهم ترین عواملند که می توانند به روانسازی ترافیک کمک کنند مثل تهیه و تدوین طرح جامعه اجرای پروژه های مسیر گشایی – احداث زیرگذر و رو گذر – احداث پارکینگ‌های طبقاتی – احداث پل عابر گذر – تعداد وسائط نقلیه سبک و سنگین مجاز برای عبور و مرور – راه اندازی خطوط اتوبوسرانی سریع و سیر محل اجرای ترمینال شهر – نصب تابلوهای نمایشگر میزان آلودگی هوا – جمع آوری خودروهای فرسوده – ایجاد باند دوچرخه سواری و احداث مرکز کنترل ترافیک که عوامل ساختاری‌اند و مجموعه‌های دیگر که باید در روان سازی ترافیک شهری به خدمت درآیند.

شریفی عضو شورای شهر ساری احداث پارکینگ در مناطق مختلف مرکز مازندران را یکی از موضوعات مهم به منظور کاهش ترافیک عنوان کرد.

وی با تاکید بر لزوم اجرای صحیح و کارشناسی طرح‌های ترافیکی گفت: اصلاحات هندسی که در سطح شهر انجام شده است، در بعضی موارد باعث تشدید ترافیک می‌شود و این امر نشان می‌دهد که اقدامات، کارشناسی نبود.

سید حسین یوسفی دیگر عضو شورای شهر ساری با بیان اینکه طرح جامع ترافیکی و پروژه‌های عمرانی از الزاماتی است که باید شهرداری در اولویت کاری خود قرار دهد، گفت: برخی از پروژه‌های عمرانی دارای پیشرفت فیزیکی مطلوبی است که تکمیل آن به سود شهرداری و شهروندان است.

پرویز شعبانی با بیان اینکه ترافیک در استان‌های شمالی به عنوان قطب گردشگری کشور محسوس‌تر است و باید به طور کارشناسی و مناسب مدیریت شود، اظهار کرد: نهاد شهری ساری دغدغه جدی برای کاهش مشکلات ترافیکی مرکز استان دارد و هدف ما این است که تصمیم‌های شورا در این راستا درست و مثمر ثمر باشد.

وی با تاکید بر ضرورت پیگیری، تدوین و اجرای طرح جامع ترافیکی ساری افزود: برای مدیریت ترافیک علاوه بر لزوم ارتقای فرهنگ ترافیک و اجرای طرح‌های مناسب، موضوع انطباق تولید خودرو با ساختار و ظرفیت‌های شهری نیز ضروری است که توجه دولت را می‌طلبد.

با جزئی‌نگری نمی‌توان مشکل ترافیک را برطرف کرد

سیدافشین راسخ، عضو شورای اسلامی شهر ساری نیز با تاکید بر اینکه رفع مشکلات ترافیکی نیاز به کار جهادی دارد، افزود: شهر ساری مشکلات ترافیکی زیادی دارد و با جزئی‌نگری نمی‌توان آن را برطرف کرد.

وی با بیان اینکه برنامه‌های ترافیکی باید در دو قالب کوتاه مدت و بلند مدت تدوین و به‌سرعت اجرا شود، خواستار تداوم جلسات هم اندیشی و تشکیل هفتگی آن برای اشراف بیشتر بر مباحث ترافیکی و پیگیری راهکارها شد.

علی عاشقان، دیگر عضو شورای اسلامی شهر ساری نیز با بیان اینکه شهر در بحث ترافیک به یک چارچوب درست نیاز دارد، از شهردار این شهر خواست به‌طور عاجل پیگیر اجرای طرح جامع ترافیکی شهر ساری باشد.

وی بر ضرورت تأمین تجهیزات ترافیکی به‌ویژه دوربین‌های نظارت تصویری و ثبت تخلفات رانندگی در نقاط مورد نیاز گفت: تصمیم‌ها و مصوبات شورا باید برای عموم مردم سودمند باشد.

نباید فراموش کرد که حجم انبوه خودروها در خیابان‌های شهر ساری و مازندران باید مدیریت شود و توسعه حمل‌ونقل عمومی نقش موثری در کاهش ترافیک این شهر دارد. باید خودروهای عمومی را با ارائه برنامه‌های تشویقی پای کار آورد و با رانندگان کم کار برخورد جدی کرد. استفاده از خودروهای شخصی تک سرنشین خوش‌آیند نیست و با کمک رسانه‌ها می‌توان مردم را به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب کرد. راهکارهای اصلی دیگر کاهش آلودگی و ترافیک کلانشهرها، اسقاط خودروهای فرسوده است.

شایان ذکر است رسانه تیرنگ پیرو درخواست مخاطبان به این موضوع پرداخته و آماده انتشار نظرات مسئولان پیرامون این معضل است.