کمبود روغن مساله ای دائمی در مازندران!
کمبود روغن مساله ای دائمی در مازندران!
به تازگی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران از اختصاص ۱۲۰۸ تن روغن برای ایام پایانی سال به مازندران خبر داد و گفت: «هم اکنون در حال جذب این سهمیه هستیم، ۱۵ هزار تن روغن مصرف خانوار از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه در مازندران توزیع شده است».

تیرنگ نیوز – سرویس اقتصادی : کمبود یا نبود روغن خوراکی در ماههای اخیر به مشکل بزرگ مردم تبدیل شده و نگرانی های تهیه آن در این وضعیت کرونایی و ساعت هاماندن در خیابان و مغازه های مختلف به مسائل مردم در این وضعیت نابسامان، افزوده است.

اگرچه مسئولان تلاش هایی برای رفع این کمبودها انجام داده اند اما همچنان مشاهده می شود مسائل مربوط به آن وجود دارد.

به تازگی قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران از اختصاص ۱۲۰۸ تن روغن برای ایام پایانی سال به مازندران خبر دادو گفت: «هم اکنون در حال جذب این سهمیه هستیم، ۱۵ هزار تن روغن مصرف خانوار از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه در مازندرانتوزیع شده است».

با این حال بسیاری از فروشگاه های مختلف، مغازه داران و فروشندگان یا روغنی برای فروش ندارند و یا اگر هم داشته باشند شرطفروش روغن را خرید دیگر کالاها و اقلام مورد نیاز مثل چای، برنج واز مغازه خودشان قرار دادهاند!

شیوه ای که در هیچ کجای دنیا مرسوم نیست و شاید ما تنها مردم جهان باشیم در مواقع حساس و بحرانی به جای اینکه دست هم رابگیریم به فکر منافع شخصی خود می افتیم.

آن هم در شرایطی که مسئولان مربوطه کشوری و استانی از ممنوعیت فروش اجباری اقلام خبر داده بودند!

قوانلو رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران پیش از این نیز اعلام کرده بود: «رصد دائمی بازار از سوی بازرسان این سازماندر حال انجام بوده و تاکنون بیش از 15 هزار پرونده تخلف در 8 ماهه ابتدایی سالجاری در استان مازندران تشکیل شده است. مقدارتخلف ریالی ثبت شده این پرونده ها بیش از 668 میلیارد بوده که کلیه پرونده های متشکله جهت صدور رأی به شعب تعزیرات حکومتیارسال شده است».

نکته دیگر آنکه رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در تاریخ 9 آبان از توزیع ۳۷۰۰ تن روغن در مازندران برای مصرفخانگی و اصناف خبر داده بود.

قوانلو با عنوان اینکه روغن از جمله کالاهای وارداتی بوده که ۹۵ درصد آن از طریق واردات تأمین می‌شود، گفت: «تنها پنج درصد آن درداخل تولید می‌شود و عمدتاً روغن خام را وارد می‌کنیم. با توزیع انجام شده روغن به نرخ قبلی عرضه می‌شود و ظرف چند روز آینده بازارروغن عادی می‌شود».

بررسی های میدانی و بررسی های صورت گرفته روغن جامد و مایع در تمام استان دچار کمبود جدی است و بسیاری از مغازه هایفروش مواد غذایی چند روزی است که روغن جدیدی برای عرضه ندارند از سوی دیگر بسیاری از عمده فروشی‌ها هم همچنان منتظردریافت بار جدید از محل توزیع هستند و مردمی که باید روزانه بخش عمده‌ای از وقت خود را به سر زدن و جستجوی فروشگاه‌های موادغذایی برای یافتن روغن اختصاص دهند!

استمرار اعلام شکایت و نارضایتی مردم نشان می دهد رصدهای نظارتی در حد کفایت نبوده و همچنان مردم از این مساله رنج می برند!

با گذشت چندماه، همچنان در شهرهای مختلف مازندران با کمبود روغن و صف های طولانی مردم مواجهیم.

آن هم درست در شرایطی که مسئولان بهداشت بر خانه ماندن، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از ازدحام تاکید می کنند.

چگونه می شود از یکسو بر اجرای محدودیت های کرونایی تاکید کرد و از سوی دیگر با کم تدبیری شرایط صف های طولانی و ازدحاممردم را فراهم آورد!