کسی رنج مازندران را نمی‌بیند
کسی رنج مازندران را نمی‌بیند
مازندران استانی گردشگر پذیر است اما با این وجود حضور گردشگران در این استان سبب مشکلاتی برای مردم شده است. یکی از این مشکلات کمبود سوخت و دیگری زباله است.

 

تیرنگ:
مازندران استانی گردشگر پذیر است اما با این وجود حضور گردشگران در این استان سبب مشکلاتی برای مردم شده است. یکی از این مشکلات کمبود سوخت و دیگری زباله است.
همچنین در برخی موارد مشاهده شده که نان و اقلام ضروری کافی برای مردم بومی استان وجود ندارد.
این مسئله حتی گاهی مورد تایید مسئولان نیز قرار می‌گیرد و آنها می‌گویند که عرضه و تقاضا در استان با هم برابری ندارند.
مهدی رزاقی فعال گردشگری، در گفتگو با تیرنگ، یکی از اولین اقدامات در حوزه گردشگری را شناسایی افراد فعال در این حوزه و تشکیل کارگروه‌های شهرستانی و استانی متشکل از این افراد و مسئولان دانست و گفت: با توجه به اینکه این افراد در دل کار هستند، می‌توان ظرفیت‌های هر منطقه را در هر حوزه گردشگری احصا کرد و از چالش‌هایی که این افراد با آن مواجه هستند، آگاه شد.

این فعال گردشگری با اشاره به هجمه فروش زمین‌های روستایی به افراد غیربومی، گفت: یکی از طرح‌های پیشنهادی ما در منطقه این بود که مردم زمین خود را نفروشند و به جای آن، با وام بنیاد مسکن و یا سازمان گردشگری یک خانه سنتی احداث کنند و در این فضای سنتی، آداب و رسوم منطقه را در حیاط خانه پیاده کنند که با این کار زمین فروخته نمی‌شود، مهاجرت از روستا کم شده، خانه‌های بافت روستایی حفظ و درآمد پایداری هم برای منطقه ایجاد می‌شود و در کنار آن، معضلات شهری ناشی از مهاجرت بی‌رویه به شهر هم کم خواهد شد.

✓ گردشگری اجاره خانه نیست

این فعال گردشگری با بیان اینکه گردشگری تنها آمدن به یک منطقه و یا اجاره یک خانه نیست، با توجه به ظرفیت منطقه به جنگل نوردی، صخره نوردی، ریل گردی، رودخانه نوردی، تجربه زندگی روستایی، حضور در جشنواره‌ها در کنار اسکان اشاره و بر لزوم برنامه‌ریزی برای هر نوع حضور گردشگر تأکید کرد و افزود: در تمام فصول سال ما در یک منطقه از استان جشنواره داریم که می‌توان گردشگران را در هر زمان به آن سمت هدایت کرد.
اکبر توحیدی ایرانگرد و اجرا کننده تورهای تخصصی آموزشی گردشگری نیز به تیرنگ گفت: هیچکدام از استان‌ها و شهرهای کشور ما در زمینه گردشگری، جایگاه خوب و قابل توجهی نسبت به کشورهای همسایه همچون ترکیه یا کشورهایی همچون اسپانیا، فرانسه یا بانکوک ندارد.
وی با اشاره به جستجوی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها در هر منطقه گردشگری تمرکز بر روی نقاط قوت و فرصت‌ها گفت: این مهم نیز دانش رهبری و مدیریت گردشگری و هتلداری را می‌طلبد.

✓جایگاه‌های سیار سوخت راه اندازی شود

حسین اسحاقی فعال حوزه گردشگری و دکتری کسب و کار در این زمینه به مشکل سوخت رسانی اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود شرکت پخش فراورده‌های نفتی غرب مازندران با توجه به کمبود جایگاه‌های سوخت اقدام به راه اندازی جایگاه‌های سیار در مناطق خاص همانند پلاژها و مکان‌های پرتردد کند.
وی در گفت وگویی اظهار کرد: در حال حاضر جایگاه سیار به طور گسترده توسط بخش خصوصی در تهران درحال استفاده است که حتی برای این موضوع می‌توان پیمانکار گرفته و اشتغال زایی در غرب مازندران ایجاد کرد.
وی ادامه داد: برای روزهای پایان هفته و ایام خاص تعطیلات از شرکت‌های ارائه بنزین سیار بخش خصوصی که در تهران فعال هستند توسط مسئولان دعوت شود تا در زمان‌های پیک حضور مسافر در شمال کشور به ارائه خدمت مشغول باشند.
این فعال اقتصادی تصریح کرد: همچنین برای تأمین و جبران کمبود نان نیز نانوایی‌های سیار توسط فرمانداری‌ها تهیه و در زمان حضور مسافران راه اندازی و عملیاتی شود، تغییر و افزایش ساعت کار نانوایی‌ها و افزایش سهمیه آرد که خود موجب افزایش درآمد نانوایی‌ها می‌گردد در دستور کار قرار گیرد.

✓عدم انجام تمهیدات لازم قبل از تعطیلات پذیرفتنی نیست

کامران پولانی نماینده نوشهر، چالوس و کلاردشت با اظهار اینکه عدم انجام تمهیدات لازم از سوی مسؤولان قبل از تعطیلات پذیرفتنی نیست، گفت: این درحالی که استان مازندران هر ساله به عنوان یکی از مقاصد اصلی تفریحی و گردشگری مسافران کشور است.
وی افزود: باید تمهیداتی از قبل در خصوص کمبودهای اولیه از جمله سوخت، آرد و نان و دیگر اقلام موردنیاز توسط دستگاه‌های خدمات رسان اندیشیده شود.
وی با اشاره به یکطرفه شدن محورهای ارتباطی استان مازندران به ویژه کندوان در روزهای پرترافیک گفت: علی رغم مکاتبات صورت گرفته هیچ گونه اقدام خاصی برای بهره وری مناسب بومیان از ایام تعطیلات صورت نگرفته و همین امر موجب شده است که مردم مهمان نواز شمال کشور به ویژه غرب استان مازندران دچار اختلال در روند عادی زندگی خود شوند.
پولادی یادآور شد: غرب مازندران از لحاظ زیرساخت‌ها و اعتبارات در حد شهرستان بوده اما همه ساله در حال ارائه خدمات کشوری است. ضعف و اختلال در روند زندگی عادی مردم و اهالی بومی در تعطیلات و روزهای منتهی به آن را فقط نباید گردن ترافیک و حجم بالای سفر گذاشت بلکه نقص در مدیریت و ضعف در آن نیز این زنجیره و حلقه را تکمیل کرده است.
زباله از جمله تبعات و مشکلات حضور گسترده و انبوه گردشگران به مازندران است و همچنان این استان که مقصد گردشگری و سفر است از انباشت زباله در حاشیه راه‌ها، مناطق جنگلی و تفرجگاه‌ها در رنج است