پرورش ماهی فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
پرورش ماهی فرصت سرمایه‌گذاری در مازندران
مازندران استانی با ظرفیت فراوان است که یکی از این ظرفیت‌ها پرورش ماهی در رودخانه‌ها و دریا است. اگر از این ظرفیت به درستی استفاده شود نیمی از مشکلات مازندران حل شده و جوانان زیادی مشغول کار می‌شوند. استاندار مازندران از رهاسازی هفت میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه های امیرآباد خبر داد.

 

تیرنگ، سرویس اقتصادی:

مازندران استانی با ظرفیت فراوان است که یکی از این ظرفیت‌ها پرورش ماهی در رودخانه‌ها و دریا است. اگر از این ظرفیت به درستی استفاده شود نیمی از مشکلات مازندران حل شده و جوانان زیادی مشغول کار می‌شوند.
استاندار مازندران از رهاسازی هفت میلیون قطعه بچه ماهی در رودخانه های امیرآباد خبر داد.
یوسف نوری در آئین رهاسازی ماهیان در بندرامیرآباد با تسلیت شهادت حضرت امام سجاد علیه السلام با اظهار اینکه در راستای فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر سال جهش تولید با مشارکت مردم به آزادسازی ماهیان اشاره و اضافه کرد: تکثیر و پرورش ماهیان آزاد برای افزایش ذخایر دریای خزر صورت گرفت و هفت میلیون قطعه بچه ماهی در مزارع آزادسازی شد.
وی همچنین از رهاسازی ۱۵ قطعه میلیون بچه ماهی به صورت نیمه مصنوعی در مزارع خبر داد و با اشاره به رشد ۴۵ درصدی رهاسازی ماهیان افزود: در زمینه پرورش ماهیان خاویاری میزان رشد زیاد بود و اکنون نیز صادرات انجام می‌شود.
وی تکمیل سیاست کلی توسعه دریامحور را از جمله اهداف و برنامه‌ها بیان کرد و گفت: مازندران در زمینه صادرات و پرورش آبزیان زمینه بالایی دارد و صادرات آبزیان نیز در استان جهش داشته است.
استاندار مازندران گفت: با فعال کردن کارگاه‌های راکد و نیمه تعطیل، ذخایر آبزیان در رودخانه‌ها و دریا افزایش یافته است.

✓استفاده بهینه از مشارکت جامعه صیادی برای پرورش ماهی در قفس های دریایی

قاسم کریم زاده مدیرکل شیلات استان مازندران در نشست مشترک با همکاران معاونت صید و بنادر ماهیگیری تاکید کرد :با توجه به شعار سال که مزین است به سال جهش تولید با مشارکت مردم یکی از برنامه های مهم و شاخص معاونت صید و بنادر ماهیگیری استفاده بهینه از مشارکت جامعه صیادی برای پرورش ماهی در قفس های دریایی می باشد .
مدیر کل شیلات استان مازندران گفت:
معاون صیدو بنادر ماهیگیری باید با تمام روسای شیلات شهرستان های نوار ساحلی جلسه ای به صورت هفتگی برگزار نماید تا نقاط قوت و ضعف را بویژه در زمینه تسهیلات، سوخت یارانه ای و خوراک آبزیان در زمینه حراست و صیانت از قفس ها ، تهیه بچه ماهی واستقرار قفسهادر روبروی جایگاه صید تعاونی های صیادی پره در سطح استانی و ملی با دستگاه‌های مرتبط داشته باشد .
در ادامه مدیر کل شیلات استان مازندران گفت :ارزیابی همکاران معاونت صید و بنادرماهیگیری پایان سال بر اساس موضوع صدرالاشاره است .

کریم زاده در پایان تصریح نمود: توسعه پرورش ماهیان خاویاری در اراضی ساحلی با استفاده از آب دریا با نگاه تولید محصول شیلاتی اقتصاد دریا پایه یکی از برنامه مهم و توسعه ای این اداره کل است که در این راستا طرحهای مهمی در حال احداث است که امیدواریم با بهره برداری آنها جایگاه شیلات مازندران ارتقا یابد.

✓صیاد چشمش به دریا و آسمان است

اکبر محمدی یک صیاد مازندرانی بیان اینکه صیاد چشمش به دریا و آسمان است تا بتواند روزی خود را از امواج دریا صید کند، افزود: آلودگی دریا و صید غیرمجاز سبب شده تا حال دریا همانند صیادان خوش نباشد و میزان صید کاهش یافته است.

وی ادامه داد: شغل سخت صید و صیادی به عنوان مشاغل سخت پذیرفته نشده و هنوز مطالبات دیرینه صیادان مبنی بر کاهش حق بیمه و تعدیل صیادی نتیجه نداده است.

کشورهای اروپایی و حاشیه دریای خزر از بلژیک و آلمان و ایتالیا گرفته تا تاجیکستان، ازبکستان و آذربایجان طعم ماهی‌های لذیذ دریای مازندران را چشیده‌اند. همچنین مزارع متعدد پرورش آبزیان و ماهیان خاویاری در گوشه و کنار مازندران فعالیت دارند که محصولات این مزارع به مناطق مختلف جهان صادر شده و سالانه حدود ۳۰ میلیون دلار برای استان ارزآوری دارد.