نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی
نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی
آیا سند همکاری جمهوری اسلامی با روسیه و چین مغایر با اساس این سیاست و شعار است؟

 

تیرنگ، بهزاد حقانی گلوگاهی
آیا سند همکاری جمهوری اسلامی با روسیه و چین مغایر با اساس این سیاست و شعار است؟
آنچه لازم و ضروریست آشنایی با معنا و مفهوم واقعی این گفتمان و شعار است.
نه شرقی و نه غربی به معنی نفی حاکمیت مکتب کاپیتالیسم سرمایه داری و شرق کمونیزم در هر سرزمین و بلاد عالم است که اساس آن برکفر و شرک و ظلم و نابرابری استوار است.
همانطور که حضرت امام راحل می فرمایند: « … جنگ ما جنگ با ابرقدرتهای شرق و غرب نیست، جنگ ما، جنگ مکتب ماست علیه تمامی ظلم و جور، جنگ ما جنگ اسلام است علیه تمامی نابرابریهای دنیای سرمایه داری و کمونیزم…» ( ج21صحیفه ص68)
بنابراین انقلاب اسلامی آمده است تا اراده خداوند مبنی برافول مکاتب الحاد حاکم بر جهان و حاکم و ظاهر کردن دین حق( … والله متم نوره و لو کره الکافرون – ولو کره المشرکون) را محقق کند.
این بُعد اصلی مفهوم شعار نه شرقی و نه غربی است.
اما بُعد دوم :
دولتهای مستکبر شرق و غرب است که حضرت امام ره در مورد نحوه تقابل با آنها چنین می فرمایند:
« من بارها گفته ام و در این روز بزرگ ( 22 بهمن 58) می گویم: (تا)قطع تمام وابستگیها به تمام ابرقدرتهای شرق و غرب، مبارزات آشتی ناپذیر ما علیه مستکبرین ادامه دارد….حق گرفتنی است، قیام کنید و ابرقدرتها را از صحنه تاریخ روزگار براندازید…بیایید روی پای خود بایستید و برغرب بتازید و آنان را از میدان بیرون کنید…ما تا آخرین قطره خون خویش با آنان شدیدا می جنگیم چرا که ما مرد جنگیم، ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می کنیم چرا که انقلاب ما اسلامیست و تا بانگ، لااله الا الله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست و تا مبارزه در هر جای جهان علیه مستکبرین هست ما هستیم…» ( ج 12صحیفه – ص147و 148) .
با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در بُعد دوم سیاست جمهوری اسلامی مبارزه با شرق تبدیل به تعامل سازنده و متقابل گردید.
اما ابرقدرت غرب اگر چه در سراشیبی افول و از هم پاشیدگی قرار دارد اما همچنان در حال تاخت و تاز است.
صعود و قدرتمایی جمهوری اسلامی بعنوان قدرت برتر منطقه و تسلط گفتمان انقلاب اسلامی با صدور انقلاب در جهان و تشکیل مثلث قدرت بزرگ : ایران، روسیه، چین و محور مقاومت توازن رویارویی کامل با غرب مهیا شده است.
اما آنچه در اینجا باید توجه و تذکر داده شود اینست که عوامل نفوذی و عمله.های غرب این شبهه را برای فریب افکار عمومی بویژه نخبگان و سیاسیون بی بصیرت القاء می‌کنند که امضای سند همکاری با روسیه( معادل شوروی سابق) و چین، عقب نشینی از شعار، نه شرقی و نه غربی است!! این درحالیست که حداقل تجربه 45 ساله جمهوری اسلامی در رابطه با غرب نشان داده است، کرنش و عقب نشینی و نرمش نشان دادن بعضی از دولتها در ایران در مقابل غرب جز خسارت چیزی عاید ما نشده است و تا تسلیم کامل در مقابل غرب باید ادامه یابد( لن ترضی الیهود و لاالنصاری حتی تتبع ملتهم ، 120 بقره).
در این رابطه هم کلام آخر را از بیان حضرت امام (ره) بهره می بریم: ( در صورتی که آمریکا با ما براساس احترام متقابل و به رسمیت شناختن حقوق قانونی و انسانی رفتار نماید و کینه و دشمنی اش را کنار بگذارد ارتباط بسیار عادی خود را در حد سایر کشورها با آمریکا برقرار کند.( ج12صحیفه- ص147)