نجات صنعت چای
نجات صنعت چای
گیلان دارای محصولات استراتژیک زیادی از جمله برنج، چای، زیتون، کیوی، کرم ابریشم و غیره است که هر کدام از آن‌ها جایگاه ویژه‌ای در تولیدات و نیاز کشور دارد، چای از جمله تولیداتی است که بخش قابل‌توجهی از نیاز کشور را تأمین می‌کند که سالیانه 55 هزار چایکار به کاشت و برداشت چای در استان گیلان مشغول هستند.

 

تیرنگ:
گیلان دارای محصولات استراتژیک زیادی از جمله برنج، چای، زیتون، کیوی، کرم ابریشم و غیره است که هر کدام از آن‌ها جایگاه ویژه‌ای در تولیدات و نیاز کشور دارد، چای از جمله تولیداتی است که بخش قابل‌توجهی از نیاز کشور را تأمین می‌کند که سالیانه 55 هزار چایکار به کاشت و برداشت چای در استان گیلان مشغول هستند.

طبق آمارهای رسمی از ابتدای فصل برداشت تاکنون یازده هزار و ششصد تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر یک‌هزار و 886 میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است و طبق آمار از مجموع بهای برگ سبز خریداری‌شده 42.5 درصد درجه‌یک و 57.5 درصد درجه‌دو است.

طبق اطلاعات موجود در سامانه خرید تضمینی برگ سبز چای از یکم اردیبهشت سال جاری تا بیست و سوم شهریورماه مجموعاً 114 هزار و 913 تن برگ سبز چای از کشاورزان چایکار استان‌های گیلان و مازندران خریداری شد که ارزش ریالی آن هجده هزار و 701 میلیارد ریال بوده است

بیست و پنجم شهریورماه بود که استاندار گیلان در خصوص پرداخت حق‌السهم چایکاران، مکاتبه‌ای با محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور انجام داد که در آن به قدرالسهم دولت (25٪) بابت بهاء خرید تضمینی برگ سبز چای معادل  چهار هزار و 675 میلیارد ریال اشاره کرد که تا زمان مکاتبه با معاون اول رئیس جمهور، مبلغ سه هزار و 111 میلیارد ریال آن تخصیص و به چایکاران پرداخت شده است.

اسدالله عباسی استاندار گیلان در نامه شهریورماه خود به معاون اول رئیس جمهور، پیگیری برای پرداخت مطالبات کشاورزان چایکار و برنامه‌ریزی برای وصول به‌موقع بدهی کارخانجات چای‌سازی و همچنین پرداخت باقیمانده قدرالسهم دولت به‌مبلغ یک‌هزار و 564 میلیارد ریال اشاره کرده بود.

حال بعد از نامه استاندار گیلان، محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور طی نامه‌ای به پورمحمدی رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و نوری وزیر جهاد کشاورزی، دستور پرداخت باقیمانده حق‌السهم چایکاران را داد

✓برداشت بیش از ۱۱ هزار تن برگ سبز چای در استان

استاندار گیلان از برداشت بیش از ۱۱ هزار تن برگ سبز چای در استان خبر داد و گفت: با پیگیری های صورت گرفته مطالبات چایکاران به زودی پرداخت می شود.
اسدالله عباسی در جمع خبرنگاران با اشاره به نقش مهم چای در ایجاد اشتغال پایدار در کشور اظهار کرد: برگ سبز چای یکی از استراتژیک‌ترین محصولات کشاورزی تولیدی در گیلان بوده و سالیانه ۵۵ هزار چایکار به کاشت و برداشت چای در استان گیلان مشغول هستند.

وی با اشاره به برداشت بیش از ۱۱ هزار تن برگ سبز چای در گیلان گفت: بر اساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۱ هزار و ۶۰۰ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ بر ۱,۸۸۶ میلیارد تومان از چایکاران خریداری شده است.

به گفته استاندار گیلان، همچنین با تلاش‌های صورت گرفته و طبق آمار از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده ۴۲.۵ درصد درجه یک و ۵۷.۵ درصد درجه دو است.

عباسی با تأکید بر لزوم توجه به حل مشکلات چایکاران بیان کرد: بر اساس ساز و کار ابلاغی از سوی شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی و اطلاعات موجود در سامانه خرید تضمینی برگ سبز چای از تاریخ ۱۴۰۳/۲/۱ لغایت ۱۴۰۳/۶/۲۳ مجموعاً ۱۱۴ هزار و ۹۱۳ تن برگ سبز چای به ارزش ریالی ۱۸ هزار و۷۰۱ میلیارد ریال از کشاورزان چایکار استانهای گیلان و مازندران خریداری شده است.

وی از مکاتبه با معاون اول رئیس جمهور در خصوص پرداخت حق السهم چایکاران دانست و تصریح کرد: در این نامه اشاره شد که قدرالسهم دولت (۲۵ درصد) بابت بهای خرید تضمینی برگ سبز چای معادل ۴,۶۷۵ میلیارد ریال می‌باشد و تاکنون مبلغ ۳,۱۱۱ میلیارد ریال آن تخصیص و پرداخت شده است.

استاندار گیلان با اشاره به جزئیات نامه ارسالی به معاون اول رئیس جمهور گفت: ضرورت تسریع در پرداخت مطالبات کشاورزان چایکار، پرداخت مطالبات کشاورزان چایکار و برنامه ریزی برای وصول به موقع بدهی کارخانجات چایسازی پرداخت باقیمانده قدرالسهم دولت به مبلغ ۱,۵۶۴ میلیارد ریال مهم‌ترین موارد اشاره شده توسط بنده در دیدار با معاون نخست رئیس جمهور بوده است.

عباسی از دستور معاون اول رئیس جمهور در خصوص پرداخت حق السهم دولت به چایکاران خبر داد و بیان کرد: سرانجام معاون اول رئیس جمهور با ارسال نامه‌ای خطابه به رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و وزیر جهاد کشاورزی دستور پرداخت باقیمانده حق السهم چایکاران را داد.

به گفته استاندار گیلان، در نامه ارسالی توسط دفتر معاون اول ریاست جمهوری اشاره شده است که در راستای درخواست اسدالله عباسی استاندار گیلان در خصوص مساعدت لازم نسبت به پرداخت باقیمانده قدرالسهم دولت بابت بهای خرید تضمینی برگ سبز چای با عنایت به ضرورت تسریع در پرداخت مطالبات کشاورزان چایکار و برنامه ریزی برای وصول به موقع بدهی کارخانجات چایسازی، به استحضار وی رسید و دستور مساعدت لازم برای انجام امور را دادند.

✓ برداشت چین سوم برگ سبز چای به پایان رسید

مدیر اجرایی سندیکای چای از پرداخت ۵۲ درصد مطالبات چای‌کاران خبر داد و گفت: تاکنون ۹۷۶ میلیارد تومان از بهای برگ سبز خریداری شده به حساب چای‌کاران واریز شده است.
صادق حسنی با بیان اینکه برداشت چین سوم برگ سبز چای به پایان رسیده است، اظهار کرد: براساس آخرین آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۱۱ هزار و ۶۰۰ تن برگ سبز چای با ارزش بالغ‌بر ۱,۸۸۶ میلیارد تومان از چای‌کاران خریداری شده است، همچنین طبق آمار از مجموع بهای برگ سبز خریداری شده ۴۲.۵ درصد درجه یک و ۵۷.۵ درصد درجه دو است.

وی از ۵۲ درصد مطالبات چای‌کاران خبرداد و افزود: تاکنون ۹۷۶ میلیارد تومان از بهای برگ سبز پرداخت شده است.

مدیر اجرایی سندیکای چای با بیان اینکه برداشت چین چهارم برگ سبز چای از هفته آینده آغاز می شود، تصریح کرد: تاکنون از مجموع بهای برگ سبز چای ۹۷۶ هزارتن چای خشک استحصال شده است‌.

حسنی درباره آخرین وضعیت واردات چای خشک گفت: براساس آمار شش ماهه گمرک ۲۷ هزار و ۳۰۸ تن چای وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد رشد داشته است.

وی حداکثر مصرف سالانه چای کشور را ۵۰ تا ۶۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: بر اساس سیاست وزارت جهاد کشاورزی حداکثر میزان واردات تا پایان سال ۴۰ هزار تن است.