نجات برنج
نجات برنج
واردات بی‌رويه برنج موجب شده است تا اكنون حتی در برخی مناطق شمالی كشور نيز كه به‌عنوان مراكز عمده توليد برنج محسوب می‌شود برنج‌‌های خارجی به بازار هجوم آورده و حتی برخی توليد‌كنندگان نيز به مصرف اين برنج‌ها روی آورند.

تیرنگ: فاطمه محمدیان ساروی
واردات بی‌رويه برنج موجب شده است تا اكنون حتی در برخی مناطق شمالی كشور نيز كه به‌عنوان مراكز عمده توليد برنج محسوب می‌شود برنج‌‌های خارجی به بازار هجوم آورده و حتی برخی توليد‌كنندگان نيز به مصرف اين برنج‌ها روی آورند.

اين شرايط موجب شده است تا برخی دست‌اندركاران توليد و بازرگانی برنج با ابراز نگرانی از واردات برنج آن هم در شرايطی كه به گفته مسئولان با توجه به ميزان توليد داخل اكنون نيازی به واردات اين محصول نيست، نسبت به تداوم اين روند هشدار داده و سرنوشت مشابه چای را برای برنج ايرانی وعده دهند.

واردات بی‌رويه برنج‌ خارجی علاوه بر وارد ساختن آسيب به بخش توليد، با تغيير ذائقه مصرف‌كنندگان داخلی آينده مبهمی را پيش روی توليد اين محصول در كشور قرار خواهد داد‌.
گذری در بازار نيز بيانگر آن است كه امروز بازار از برنج ويتنامی، تايلندی، فيليپينی، پاكستانی، بنگلادشی، هندی و… اشباع شده و بيشتر مراكز تهيه غذا، رستوران‌ها و برخی هتل‌ها هم از برنج خارجی استفاده می‌كنند اگرچه آنطور که مسئولان می‌گوید برنج در شمال کشور به خودکفایی رسید.
در همین باره رییس جمهور شهید برای رفع موانع افزایش تولید و حرکت به سمت خودکفایی برنج و مولدسازی پلاژهای دولتی دستور ویژه صادر کرد.
در این نشست ابتدا موضوع تقویت و حمایت از برنج‌کاران مازندرانی و رفع موانع افزایش تولید و حرکت به سمت خودکفایی در تولید برنج مورد بحث و بررسی قرار گرفت و وزیر جهاد کشاورزی در گزارشی از میزان تولید برنج و میزان نیاز سالانه برنج کشور، از تدوین طرحی جامع برای خودکفایی در تولید برنج خبر داد.
وزیر جهاد کشاورزی در گزارش خود تامین‌نشدن اعتبار لازم برای تسطیح و زهکشی شالیزارها، سیاستگذاری نادرست واردات برنج در سال‌های گذشته، نیاز به تأمین به موقع نهاده‌ها و به روزرسانی ابزارآلات و تجهیزات در فرآوری برنج را از جمله موانع پیش‌روی خودکفایی تولید این محصول راهبردی در کشور برشمرد.
حجت الاسلام شهید ابراهیم رئیسی در این نشست پس از شنیدن دیدگاه‌ها و پیشنهادهای حاضران در نشست به وزیر جهاد کشاورزی دستور داد، با محاسبه دقیق و به روزرسانی آمار میزان نیاز کشور به برنج، میزان تولید این محصول در کشور و میزان مورد نیاز برای واردات، زمینه لازم برای اعمال محدودیت هوشمند در واردات برنج را فراهم کند.
همچنین وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس سازمان برنامه و بودجه از سوی رئیس جمهور مکلف شدند روش‌های تأمین مالی برای تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برنج‌کاران و اجرای طرح جامع وزارت جهاد کشاورزی را از منابع داخلی و خارجی بررسی و برای جمع‌بندی و تصویب به دولت ارائه کنند.
بابک مؤمنی بابیان اینکه مازندران به‌عنوان قطب تولید برنج ایران، نقش مهمی در تأمین نیاز داخلی و بخشی از صادرات این محصول به کشورهای دیگر ایفا می‌کند، افزود: در سال جاری شاهد افزایش سطح زیر کشت، میزان عملکرد و تنوع ارقام برنج در استان بودیم که این امر در کنار شرایط آب و هوایی مناسب، منجر به تولید محصول باکیفیت و مرغوب شده است.
مؤمنی در خصوص خودکفایی برنج در مازندران، گفت: خوشبختانه با تلاش‌های شالیکاران و حمایت‌های دولت، در حال حاضر استان مازندران به خودکفایی کامل در تولید برنج رسیده است و مازاد تولید این محصول به سایر استان‌های کشور ارسال می‌شود.

این مقام مسوول، همچنین به برنامه‌های جهاد کشاورزی مازندران برای افزایش تولید و ارتقای کیفی برنج در سال‌های آینده اشاره کرد و افزود: استفاده از ارقام پر محصول، توسعه کشت مکانیزه، ترویج روش‌های نوین آبیاری، مبارزه با آفات و بیماری‌ها و آموزش کشاورزان ازجمله برنامه‌های این سازمان برای افزایش تولید و ارتقای کیفی برنج در مازندران است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران از شالیکاران پرتلاش استان و همکاران خود در جهاد کشاورزی که در تحقق این موفقیت‌ها نقش‌آفرینی کرده‌اند، قدردانی کرد

به هر حال اگر دولت در جهت كاهش قيمت برنج داخلی اقدام نكند با تورم موجود در كشور و كاهش قدرت خريد مصرف كننده به سمت استفاده از برنج خارجی می‌رود.