ناگهان پیر می‌شویم!
ناگهان پیر می‌شویم!
مساله تأخیر ازدواج در کشور ما و عدم فرزندآوری که ریشه آن عدم فرزند خواهی است، بیش از آنکه ابعاد اقتصادی داشته باشد، ابعاد فرهنگی دارد.

 

تیرنگ، رضا شریعتی:

مساله تأخیر ازدواج در کشور ما و عدم فرزندآوری که ریشه آن عدم فرزند خواهی است، بیش از آنکه ابعاد اقتصادی داشته باشد، ابعاد فرهنگی دارد.

چندین سال است که رهبر معظم انقلاب، مساله بحران جمعیت و تزلزل فضای خانواده در کشور را در دیدارهای مختلف اعم از دانشجویان، مسئولان، حوزوی‌ها، مبلغان، مداحان و دانش آموزان گوش زد و مطرح می‌کند.

ایشان سال‌ها است درباره یک بحران عمیق اجتماعی که ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی، تربیتی، امنیتی را با خود به همراه دارد با گروه‌های مختلف جامعه صحبت می‌کنند با این وجود به نظر می‌رسد اقدامات انجام شده کافی نیست.
در حال حاضر مازندران جزو ۲ استان اول کشور از حیث پیری جمعیت است که به باور صاحبنظران با تداوم افول ازدواج و فرزندآوری و افزایش اقشار سالمند چالش های اجتماعی قابل توجهی طی چند دهه آینده گریبان‌گیر این دیار خواهد شد.

مازندران بعد از گیلان پیرترین استان کشور به شمار می رود و از سوی دیگر داده های آماری نهادهای متولی امر بیانگر این است که روند پیری جمعیت مازندران حدود سه دهه آینده آنچنان گریبانگیر این استان خواهد شد که در آن زمان چهره های پیر بیشتری به نسبت چهره های جوانان، نوجوانان و میانسال را در جامعه شاهد خواهیم بود.
نماینده مردم بابل و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان این که طرح های در دست اجرای فرزندآوری بسیار کم و غیر موثر است، گفت: طرح های حمایتی فرزندآوری همانند بسیاری از کشورهای دیگر باید افزایش یابد.
حسن حسن نتاج نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی طرح های فرزند آوری آنها به مراتب موثر تر از طرح های در دست اجرای کشور ما است.

وی گفت: بدون تردید اگر در شرایط فعلی اقدام موثری انجام ندهیم ایران در سالهای آینده به پیرترین کشور دنیا تبدیل خواهد شد و این هشدار باید جدی گرفته شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان این مطلب که طرح های حمایتی فرزند آوری فعلی هم در کشور به درستی انجام نمی شود، اظهار کرد: دولت و مجلس باید تلاش کنند تا طرح های حمایتی فرزند آوری را افزایش دهند.

نماینده مردم بابل در مجلس گفت: کشور برای توسعه و پیشرفت به نیروی کار فعال نیاز دارد و باید طرح فرزند آوری در کشور ما جدی تلقی شود.

حسن نتاج افزود: وضعیت پیری جمعیت در شمال کشور حادتر از دیگر مناطق است و در گام نخست همه باید تلاش کنیم تا با فراهم سازی اشتغال پایدار و تامین مسکن زمینه ازدواج جوانان را فراهم کنیم.

✓کشمکش بین سنت و مدرنیته

موسوی، جامعه شناس در گفت‌وگو با تیرنگ با بیان اینکه کشمکش بین سنت و مدرنیته در جامعه ایرانی و غلبه ارزش‌های جدید در این پدیده؛ بر مقوله فرزندآوری تأثیر گذاشته و این مساله نیازمند برنامه ریزی و چاره اندیشی است، گفت: روند سالمندی در کشور ما بسیار سریع‌تر از کشورهای همجوار طی می‌شود، در حال حاضر کشور ما در پنجره فرصت جمعیتی قرار گرفته و برای بهره مندی از این فرصت مستلزم مدیریت صحیح همراه با اتخاذ سیاست‌های حمایتی، ترغیب فرزندآوری منطبق با سیاست‌های کلی جمعیت و خانواده هستیم.

وی افزود: در شبکه‌های مجازی زرد فقط و فقط از مشکلات فرزندآوری تبلیغات می‌کنند و متأسفانه زوج‌های جوان را به سمت باورهای غلط فرزندآوری کشانده‌اند و در نهایت تبلیغات زرد در فضای مجازی یکی از موانع ما در رشد جمعیت است.

موسوی ادامه داد: اکنون رفتار افراد در ازدواج و فرزندآوری و چگونگی تصمیم سازی در این مراحل، تحت تأثیر همین جریان تغییر یافته است

فروردین ماه امسال بود که مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری مازندران با بیان اینکه بیش از هفت هزار ساعت برای اجرای طرح‌های جوانی جمعیت کشور کار میدانی در دولت سیزدهم عملیاتی شده است، گفت: ساختار جمعیتی از ازدواج شروع می‌شود بنابراین شاخص ازدواج، باروری، ناباروری، فاصله ازدواج و فرزندآوری، سقط جنین و طلاق از مقولات مهم در رسیدن به شاخص‌های مطلوب جوانی جمعیت است.

فرشته پازوکی مهمترین مأموریت امسال امور زنان و خانواده استانداری مازندران را رسیدن به پیش بینی ۲۱ هزار واقعه ازدواج و ۳۵ هزار تولد فرزند در سال جاری عنوان کرد و توضیح داد: همسو با این رویکرد چهارگام جبهه و شبکه سازی جوانی جمعیت، هوشیار سازی مسؤولان، راه اندازی اتاق رصد وضعیت جمعیتی و احصا ء داده‌های جمعیتی هر شهرستان، اقدام و عمل ازدواج و فرزندآوری دنبال می‌شود.

وی با ذکر این نکته که احصا مشکلات جوانی جمعیت در محلات شهرها و روستاهای مازندران انجام شده است، گفت: اتاق رصد وضعیت جمعیت شهرستان‌های مازندران ۲۷ شاخص جوانی جمعیت را در مازندران احصاء کرده است.

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری مازندران نقش مردم در جوانی جمعیت را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: امسال ۲۰۰ نفر از کنشگران جوانی جمعیت مازندران در قالب ماماها و بهورزان همکاری تنگاتنگی در محلات شهری و روستاهای مازندران خواهند داشت.