مقاومت در واگذاری تصدی گری امور
مقاومت در واگذاری تصدی گری امور
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، با بیان اینکه یکی از مشکلات ما مقاومت در واگذاری تصدی گری امور به ما است گفت: متاسفانه از هشتصد امور قابل تصدی گری توسط ما تنها کمتر از ده مورد به ما واگذار شد.

 

تیرنگ، رضا شریعتی:
رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، با بیان اینکه یکی از مشکلات ما مقاومت در واگذاری تصدی گری امور به ما است و با بیان اینکه متاسفانه از هشتصد امور قابل تصدی گری توسط ما تنها کمتر از ده مورد به ما واگذار شد، از 2 طرح مهم به عنوان راهبردهای سازمان خبر داد و تاکید کرد: طرح تولید و اشتغال مردم بنیان با مشارکت مردم به عنوان پایلوت کشوری توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران اجرایی می‌شود.

احمد زیار لاریمی در نشست خبری گفت: طرح «سدات» سهم‌بری دانش از تولید و طرح «تام» تولید و اشتغال مردم بنیان با مشارکت مردم ۲ طرح مهمی است که این سازمان برای سال جاری به عنوان راهبردهای مهم خود تعیین و ابلاغ کرده است.
زیار لاریمی افزود: طرح تولید و اشتغال مردم بنیان با مشارکت مردم به عنوان پایلوت کشوری توسط سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران اجرایی می‌شود و اجرای این طرح به این شکل است که در گذشته کارشناسان زیر پوشش این سازمان برای ارائه خدمات فنی و کشاورزی در بخش‌های مختلف کشاورزی عمدتا دستمزد محوری بوده است.

وی اضافه کرد: این رویه اکنون به سمت دانش‌مزد محوری تغییر رویکرد داده شده و قطعا با حضور نسل جدید از فارغ التحصیلان دانشگاهی و افزایش دانش‌های روز در فعالیت‌های مختلف حوزه کشاورزی، قطعا افزایش بهره‌بری در واحد سطح برای بهره‌برداران به همراه خواهد داشت.

زیارلاریمی، با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۸۱۹۷ نفر عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران هستند، افزود؛ واگذاری امور تصدی‌گری بخش دولتی به بخش خصوصی زمینه بیش از پیش ورود اعضای سازمان را به عرصه تولیدات کشاورزی محقق می کند.

وی اهداف مهم این سازمان را نظام‌مندکردن فعالیت‌های کشاورزی در راستای تولید پایدار، دانش گستری مستمر و افزایش نفوذ دانش در محیط کشاورزی، تکنولوژی محور کردن نظام‌های تولید و بازارهای کشاورزی، افزایش جذب سرمایه‌های مردمی، توسعه بهره وری کشاورزی و ارتقای اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری تخصصی عنوان کرد و اظهار داشت: این سازمان ارتباط مستمر بین صاحبان دانش با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی حوزه کشاورزی را برعهده دارد
رئیس شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران تعداد اعضای حقیقی این سازمان در کشور را ۲۶۰ هزار عضو در ۲۶ گرایش اعلام کرد و گفت: ۱۰ هزار عضو حقیقی نیز در ۲۶ رشته تحصیلی زیر نظر این سازمان می باشد و در استان مازندران ۸ هزار و ۱۷۹ عضو حقیقی و ۱۰۱ عضو حقوقی در ۲۶ گرایش تحصیلی کشاورزی عضو سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فعال هستند.
رئیس شورای نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان مازندران به نقش مهم دانش و آموزش در حوزه کشاورزی اشاره‌ای کرد و افزود: توجه به این دو حوزه مازاد تولید و کاهش هزینه‌ها را به همراه خواهد داشت و ما نیز در سود این تولیدات شریک خواهیم بود.
وی با بیان اینکه در سال 1402، سی هزار تن کیوی کد QR دریافت کردند و این مسئله باعث شد با قیمت 120 هزار تومان این محصول صادر شود، ادامه داد: یکی از مشکلات ما مقاومت در واگذاری تصدی گری امور به ما است. متاسفانه از هشتصد امور قابل تصدی گری توسط ما تنها کمتر از ده مورد به ما واگذار شد.

زیار لاریمی خاطر نشان کرد: همچنین متاسفانه اکثر کشاورزان و تولیدکنندگان طبق روال سنتی فعالیت دارند و مشاوره پذیر نیستند در حالی که این سازمان بنا دارد یافته‌ها، تحقیقات و دانش روز را به تولیدکنندگان و بهره برداران حوزه کشاورزی آموزش دهد.
وی با اعلام اینکه به نوعی استان مازندران قطب کشاورزی و امنیت غذایی کشور است گفت : انتظار می رود با توجه به جایگاه ممتاز آن در کشور مسئولین هم سهم بری ویژه ای در اختصاص منابع و تجهیزات به این استان داشته باشند

زیار لاریمی افزود؛ واگذاری امورات تصدیگری بخش دولتی به  بخش خصوصی زمینه بیش از پیش ورود اعضای سازمان را به عرصه تولیدات کشاورزی محقق می کند.

این مسئول درباره دستاوردهای این سازمان گفت: جذب ده هزار ناظر در بدنه سازمان در جهاد کشاورزی، تسریع و تسهیل در صدور مجوزها، آسان سازی سرمایه گذاری و رفع موانع تولید از این دستاوردها هستند.
این مسئول با بیان اینکه کشاورزی مظلوم است، ادامه داد: امروز زبان مشترک صادرات محصولات کشاورزی علم و دانش است، در اقتصاد، بازار و … باید با رقابت علمی پیش برویم.