مردم شرق استان تشنه هستند/ اعتبارات پاسخگو نیست
مردم شرق استان تشنه هستند/ اعتبارات پاسخگو نیست
مهندس برارزاده مدیرعامل آب وفاضلاب مازندران گفت: زیر ساخت مازندران برای  چهار میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت است اما با توجه به گردشگر پذیر بودن استان در ایام سفر به ۲۰ میلیون نفر خدمات می‌دهیم و اعتبارات پاسخگو نیست و نیازمند ملی دیده شدن این بخش هستیم.

 

تیرنگ،  الهام دهقان

مهندس برارزاده مدیرعامل آب وفاضلاب مازندران در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته مصرف بهینه آب با بیان اینکه وظیفه مسئولان خدمت بی منت به مردم است، گفت: زیر ساخت مازندران برای  چهار میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت است اما با توجه به گردشگر پذیر بودن استان در ایام سفر به ۲۰ میلیون نفر خدمات می‌دهیم و اعتبارات پاسخگو نیست و نیازمند ملی دیده شدن این بخش هستیم.

وی تصریح کرد:  میزان عرضه و تقاضا آب در استان مازندران همخوانی ندارد و برای جذب اعتبارات نیاز به همراهی اصحاب رسانه داریم.

 

برارزاده با بیان اینکه 58 شهر و هزار و هفتصد و پنجاه و هشت روستا تحت پوشش ما  قرار دارند، گفت:

مازندران استانی سر سبز و توریست پذیر است که همه برای  استراحت به استان می آیند به همین دلیل نیازمند اعتبارات ملی است.

وی با اشاره به اینکه استان با تنش آبی درگیر است، گفت: زمانی که کتابچه تنش آبی را تکمیل کردیم کسی باور نمی شد مازندران دغدغه دارند.

مدیرعامل آب وفاضلاب مازندران با بیان اینکه در شرایطی هستیم که با 741 حلقه چاه و 422 دهنه چشمه داریم استان را مدیریت می‌کنیم، اظهار کرد: 88 درصد از آب سفره زیززمینی و دوازده درصد از آب سطحی استفاده می کنیم و اگر تنها در ماه یک حلقه چاه از مدار  خارج شود دچار مشکل می شویم.

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران گفت: برای جلوگیری از تنش آبی در استان مازندران نیاز به اعتبار ۳۵۰ میلیارد تومانی داریم.

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران خاطر نشان کرد: ۷۴۱ حلقه چاه بری تامین آب شرب استان در اختیار داریم، در شرق استان که نقاط بحرانی است، هزار و ۲۷۰ لیتر در ثانیه نیاز به تولید آب داریم که در این خطه از استان مشکلاتی برای تامین آب داریم.

وی میزان کمبود آبی در استان مازندران را در مرکز استان ۹۶۱ لیتر در ثانیه و در غرب استان مازندران ۱۶۳ هزار لیتر اعلام کرد و گفت: در غرب استان میزان تنش آبی بسیار بیشتر است.

برارزاده با اعلام اینکه میزان اعتبارات استانی کفاف هزینه‌های تامین اعتبار استان مازندران را نمی‌دهد،افزود:  برای تامین آب در ۲۰ شهر استان و ۲۱۳ روستا تحت پوشش نیاز به اعتبارات ملی داریم و میزان نیاز اعتبارات ما برای فرار از بحران ۳۵۰ میلیارد تومان است.

وی با اعلام اینکه به جای احداث چاه جدید، برنامه ریزی برای بهسازی چاه‌ها را در دستور کار خویش قرار دادیم، گفت: ۱۲۰ حلقه چاه در استان بهسازی می‌شود که انتظار داریم هزار و ۵۰۰ لیتر آب در ثانیه به ظرفیت آبی استان اضافه شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران با تکرار مجدد درباره میزان زیرساخت ضعیف استان با توجه به حجم بالای مصرف و تقاضا، گفت: اگر نیاز آبی استان به موقع تامین نشود مردم دچار مشکل می‌شوند.

وی با اشاره به ایجاد تصفیه خانه در ۶ شهر استان، بیان کرد: به روزترین تصفیه خانه استان را در اختیار داریم که آماده انتقال این آب برای استفاده در صنایع هستیم، کیک لجن تولید شده  فاضلاب آماده برای تولید کود بوده اما در استان مراجعه کننده‌ای نداشتیم و شرکت‌های از سایر استان‌ها برای استفاده از این قابلیت اعلام آمادگی کردند.

 

مدیرعامل آب و فاضلاب مازندران همچنین با بیان اینکه مردم شرق استان تشنه هستند و در حال حاضر جنگ بر سرکیفیت آب است و عملا شوری دریا پیشرفت کرده و این زنگ خطر جدی برای استان محسوب می‌شود، گفت: شرایط آب مازندران خوب نیست؛ مصارف آب استان با شرایط تامین منابع آبی همخوانی ندارد لذا چاره‌ای جز اینکه به سمت آب های سطحی برویم نداریم.

وی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم گفت: بعضی از پروژه‌ها بعد از ۱۵ سال در شهر بابل شروع و به اتمام رسید که از جمله پروژه شهید بزاز، بحر ارم شرقی و غربی است که چهار هزار و ۸۰۰ مشترک از آن بهره مند شده و به زودی افتتاح می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران از پیگیری و انعقاد قراردادهایی برای طرح‌های تنش آبی استان خبر داد و گفت: آبرسانی از محل اعتبارات محرومیت زدایی در قالب قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی ( ع)، استفاده از ظرفیت بنیاد حاج اکبر ابراهیمی با مشارکت بسیج مهندسین سپاه کربلا، دهیاری و شوراها، تکمیل طرح‌های محرومیت زدایی در قالب قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی ( ع)، استفاده از ظرفیت بنیاد برکت از دیگر طرح‌های در دست اجرا در این دولت است.

وی همچنین از درخواستی که از مدیرکل بحران کشور جهت جلوگیری از بحران داشته سخن گفت و اظهار داشت 350 میلیارد از اعتبار برای مهار تنش آبی کشور مطالبه کردیم و بر این نکته تاکید داریم که باید مازندران اعتبار ملی داشته باشد.

وی یکی از عوامل مهم عقب ماندگی مازندران در این حوزه را عدم برنامه ریزی مدون برای استفاده از پسآب ها برشمرد .

برارزاده با بیان اینکه همکاران ما گاهی در بدترین شرایط کار می‌کنند تا آب سالم و بهداشتی به دست مردم برسانند گفت: افرادی در این شرکت کار می کنند که به عنوان چشم بینای ما، علاوه بر کمیت به کیفیت نیز فکر می کنند که آن افرد، کارشناسان کنترل کیفی هستید.

وی، با اشاره به دغدغه های گفته شده در حوزه کنترل کیفی گفت: مدیران باید به این دغدغه‌ها اهمیت دهند و در رفع آن تلاش کنند و دربحث مدیریت دانش نیز کارشناسان باید برای نسل امروز و آینده آموزنده و در تعالی شرکت سهیم باشند.

وی همچنین از ارزیابی مدیران در آب و فاضلاب مازندران خبر داد .