قصه پر غصه عمارت آمل
قصه پر غصه عمارت آمل
قصه طولانی سایت زباله عمارت بیش از یک دهه است که سر زبان‌ها افتاده و در خبرها مرور می‌شود. کوه بزرگی از زباله در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر آمل که حدود چهار دهه است روز به روز قامتش بلندتر و حجم زباله‌های انباشت شده‌اش بیشتر می‌شود

 

تیرنگ:
ایران کشوری در حال توسعه است و در آن شاهد افزایش جمعیت درگستره شهرها و آبادی‌ها هستیم. گسترش آبادی‌ها افزایش تولید زباله را به همراه دارد، از طرفی می‌توان گفت نیمی از طلای کثیف زباله‌های تر است که شیرابه ایجاد می‌کنند. اما گره کار کجاست، ما باید تفکیک زباله را جدی می‌گرفتیم. زباله تر را کمپوست و زباله خشک را بازیافت می‌کردیم. اما ما چه کردیم؟!
برای مثال در شهرستان آمل حدود چهار دهه پیش اتفاقی افتاد و محلی برای زباله انتخاب شد که در بالادست رودخانه هراز قرار دارد. رودخانه‌ای که از دماوند سرچشمه گرفته و به دریاچه ی کاسپین می‌ریزد که در کشور چند استان از آن بهره می‌برند. حالا ببینید شیرابه‌ای که به راحتی قابل مشاهده است چه بلایی را بر سرکشور می‌آورد و زیست بوم را دچار چه مشکلاتی خواهد کرد؟!
قصه طولانی سایت زباله عمارت بیش از یک دهه است که سر زبان‌ها افتاده و در خبرها مرور می‌شود. کوه بزرگی از زباله در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر آمل که حدود چهار دهه است روز به روز قامتش بلندتر و حجم زباله‌های انباشت شده‌اش بیشتر می‌شود.

بیش از یک دهه است که با توجه به آغاز ساخت سد هراز در نزدیکی همین سایت زباله، توقف انتقال زباله‌ها به عمارت در دستور کار قرار گرفته است اما در عمل اتفاقی نمی افتد.
نرگس مهدئی، مشاور سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کشور، دارای مدرک دکترای مدیریت بازرگانی-بازاریابی، عضو هیئت علمی دانشگاه، مولف چند کتاب و مقاله در مجلات داخلی و ژورنالهای خارجی و فعال زیست محیطی در آمل در این باره گفت که
در عمارت آمل که یک تهدید ملی است زباله حاوی حجم قابل توجهی گاز متان شده است. زباله هشت شهر به آن وارد می‌شود که قابلیت انفجار را داشته و هر لحظه امکان دارد این بمب ساعتی فعال شود.
او ادامه داد: در خصوص زباله سوز در تهران و برخی کشورها بیشتر از دفن بهداشتی مورد توجه قرار دارد و با استفاده از آن سوخت نیروگاه‌های تولید برق و انرژی را تامین می‌کنند. از طرفی اين روش موثرترين روش دفع زباله است كه در مقايسه با ساير روش‌های دفع به زمين كمتری نياز دارد. اما این روش هم آلاینده‌های خاص خودش را داشته، نیاز به سرمایه فراوان و مخارج سنگین نگهداری دارد.
شهریور ماه امسال بود که معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تعیین تکلیف ساماندهی زباله عمارت آمل گفت: این برنامه در کارگروه ملی مدیریت پسماند کشور در ۱۹ بند مشخص و اجرا خواهد شد.
علی سلاجقه در بازدید از پایگاه عمارت زباله در آمل در جمع خبرنگاران بیان کرد: با توجه به اینکه زباله عمارت در محدوده سد هراز قرار دارد ساماندهی این مکان باید به سرعت انجام شود.

وی افزود: در نشست کارگروه ملی مدیریت پسماند که در اواخر مرداد امسال برگزار شد، نماینده وزارت کشور و وزارت نیرو برای ساماندهی زباله عمارت اعلام آمادگی کردند و هیچ مشکل اعتباری وجود ندارد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: در گام نخست، ورود زباله به این مکان باید متوقف شود و مراحل بعدی براساس زمانبندی گام به گام انجام می شود.

سلاجقه اضافه کرد: مدیریت شهرستان آمل در جانمایی جدیدی که برای زباله خواهند داشت، به هیچ عنوان نباید در بالادست سد هراز قرار گیرد بلکه خارج از محدوده باشد.

اهمیت موضوع تا حدی بالاست که اخیرا رئیس‌جمهور برای تعیین تکلیف آن یک ضرب الاجل ۱۵ روزه تعیین کرد. سید ابراهیم رئیسی  در چهارمین جلسه «پیگیری ویژه رفع مشکلات تولید» که در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد، تعیین تکلیف سایت زباله عمارت آمل و افزایش سرعت ساخت سد هراز را مورد تاکید قرار داد.
دکتر سید ابراهیم رئیسی اظهار کرد: تا ۱۵ روز دیگر استاندار مازندران وضعیت جایابی برای مکان جدید دپوی زباله‌ را حل می‌کند. وزارت نیرو هم کارش را برای پاکسازی و ایزوله کردن محل کنونی آغاز کند. چون زمان نداریم.

وی به جایگاه مهم سد هراز در زمینه تامین آب مورد نیاز کشاورزی و آشامیدنی در مازندران نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به این‌که سد هراز نقش مهمی در زمینه تامین آب دارد، به عنوان یکی از پروژه‌ها و طرح‌های با اولویت سدسازی در وزارت نیرو باید دنبال شود. هر دو اقدام کارهای مهمی است که باید همزمان پیش برود.