غارت رودخانه‌های مازندران
غارت رودخانه‌های مازندران
متخلفان با برداشت بى رويه شن و ماسه از بستر رودخانه ها علاوه برمنحرف كردن مسير رودخانه ها، موجب تخريب طبيعت و محل تخم ريزى ماهيان می‌شوند.

 

تیرنگ:
متخلفان با برداشت بى رويه شن و ماسه از بستر رودخانه ها علاوه برمنحرف كردن مسير رودخانه ها، موجب تخريب طبيعت و محل تخم ريزى ماهيان می‌شوند.
ماسه مهم ترین مصالح استراتژیکی است که در پروژه های عمرانی مورد بهره برداری قرار می گیرد اما این روزها برداشت بی رویه شن و ماسه از رودخانه های مازندران منابع طبیعی این خطه را با چالش جدی مواجه کرده است.

منابع طبیعی مازندران سال هاست مورد تعدی و دست درازی انسان ها قرار گرفته، از کوه خواری و جنگل خواری گرفته تا این روزها که دریاخواری و زمین خواری به آن اضافه شده است؛اما در این میان بازار برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه های مازندران داغ است.

✓ میزان برداشت ماسه بیش از توان واقعی رودخانه هاست

منصور رضایی با اشاره به مقوله ماسه خواری و ترویج آن در استان اظهار کرد: ماسه مهم ترین مصالح استراتژیکی است که در پروژه های عمرانی مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ساخت و سازهای و پروژه‌های عمرانی در مازندران زیاد است در نتیجه استفاده از ماسه بیشتر می شود اما به دلیل وجود پوشش گیاهی بالا در استان به ما اجازه استخراج شن و ماسه از معادن سنگی و کوهی را نمی‌دهد.

این کارشناس منابع آب ادامه داد: از سویی چون تقاضا برای دریافت ماسه زیاد است و میزان تولید ماسه در بستر رودخانه ها به سرعت اتفاق نمی افتد دچار چالش می‌شویم نبود عرضه و تقاضای مناسب بیش از توان رودخانه ها آسیب زننده است.

این کارشناس منابع آبی با تاکید بر اهمیت موضوع نظارت بر برداشت ها اظهار کرد: کم کاری و ضعف در نظارت صورت گرفته که به طوریکه در مجوزهای صادرشده حجم کمتری از شن و ماسه درج شده اما برداشتها چند برابر مجوزهای صادر شده انجام می‌شود و این مهم کمبود نظارت‌ها را نشان می‌دهد.
وی در پاسخ به اینکه آیا نمی توان مصالح جایگزینی به جای شن و ماسه در نظر گرفت، گفت: این موضوع بسیار کارشناسی است و باید در مصالح ساختمان سازی تغییرات ایجاد شود و در حال حاضر می‌توان به عنوان گزینه جایگزین از مناطق کویری که پوشش گیاهی کمتری دارند با برداشت از کوههایی که سنگ‌های آهکی دارند مصالح را را فرآوری کنند و این موضوع به عنوان یک گزینه جایگزین می‌تواند مطرح باشد تا برداشت شن وماسه از رودخانه ها را کاهش دهد.

✓ برخورد با متخلفین

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان گلوگاه گفت: با توجه به برداشت غیر مجاز شن و ماسه از حریم رودخانه مشی گلوگاه، دستورات قضایی لازم برای برخورد قانونی با متخلفین صادر شده است.

علی اصغر قاسمیان عزیزی اظهار کرد: در پی بازدید سرزده از رودخانه مشی گلوگاه با همراهی رئیس اداره محیط زیست و نماینده اداره جهاد کشاورزی، برداشت غیر مجاز شن و ماسه از حریم رودخانه مشاهده و در این راستا دستورات قضایی لازم برای برخورد با متخلفین صادر شده است.

وی برخورد جدی با متصرفین را از اولویت‌های دادستانی شهرستان گلوگاه برشمرد و تصریح کرد: ضمن اعمال قانون و صدور دستور توقف برداشت شن و ماسه از حریم و بستر رودخانه، دستورات لازم جهت توقیف و انتقال ادوات و ماشین آلات متخلفین به پارکینگ نیز صادر شد.
قاسمیان عزیزی با بیان اینکه برخورد قاطع مقامات قضایی با متخلفان برداشت کننده شن و ماسه موجب کاهش جرائم در این خصوص شده است، تاکید کرد: هرگونه اقدام به حفاری اکتشافی، استخراج، برداشت و بهره‌برداری مواد معدنی بدون اخذ پروانه اکتشاف یا بهره‌برداری و یا اجازه برداشت، تصرف در اموال عمومی و دولتی محسوب شده و با فرد متخلف برابر قوانین و مقررات مربوط برخورد خواهد شد.

برداشت بی‌رویه و غیرمجاز شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها زخم عمیقی بر پیکر رودخانه‌ها وارده کرده است، به نوعی دخل و تصرف محسوب شده و آثار زیان‌باری به همراه دارد.

برداشت‌های غیرمجاز و بی‌رویه موجب آسیب به محیط زیست می‌شود و باید بدانیم در صورت تداوم این روند مشکلات ناشی از آن روزی گریبانگیر ما می‌شود.