تیرنگ نیوز- سرویس اقتصاد: اهمیت صادرات در دنیای امروز قابل انکار نیست به گونه ای که می بینیم تمام کشورهای توسعه یافته از آن به عنوان ابزاری مهم و موثربهره ها برده و می برند. وارد شدن به دنیای صادرات همان ورود به بازار جهانی و رقابت با برندهای مطرح و معروف است.
صادر شدن کالاها در حقیقت نشان از کیفیت بالای تولید و کالای آن کشور است و این پیام مهم را می رساند که آن کشور علاوه بر خودکفایی داخلی به فکر تصاحب بازار خارجی و پیشی گرفتن از سایر رقبا است.
امروزه با پیشرفت دانش و تکنولوژی با مفهومی به نام دهکده جهانی طرف هستیم که در آن توجه به صادرات امری ضروری برای توسعه و پیشرفت محسوب می شود و در عمل نیز می بینیم که تولید کالای با کیفیت و در سطح بین المللی در دستور کار دولت ها و اقتصادهای بزرگ و کوچک جهان است.
از اینرو همه کشورها در تلاش اند به اندازه توان و ظرفیت های خود بخشی از بازار جهانی را به خود اختصاص دهند تا از محل صادرات بخشی از تولید ناخالص ملی خود را تامین کنند و به نوعی در مسیر توسعه گام بردارند.
راهی که کشورهای توسعه یافته به خوبی از پس آن برآمده اند و هر روز افق های نوینی در این باره می گشایند اما کشورهای جهان سوم که اقتصاد تک محصولی دارند معمولا به عنوان کشورهای مصرف کننده و بازارهای هدف صادرات، شناخته می شوند چون در زمینه تولید و خودکفایی با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و ناچار به واردات کالاهای مختلف روی می آورند.
اقتصاد و بودجه کشور ما نیز در طول 4 دهه اخیر بر روی صادرات نفتی جریان داشته و تک محصولی بوده تا اینکه فشارهای شدید اقتصادی و تحریم های متوالی باعث شد تمرکز اقتصاد ما در دهه اخیر به سمت محصولات غیر نفتی برود.
برای همین در تقویم کشور «روز صادرات» نامگذاری شد تا با عزم و اراده ملی در مجموعه دولت و مردم در عمل نیز توسعه صادرات غیرنفتی و در نتیجه پیشرفت اقتصادی کشور حاصل شود.
یکی از راه های توسعه کشور استفاده از ظرفیت های صادراتی بخش های کشاورزی، توریسم و صنعت است که خوشبختانه مازندران به عنوان استان کهن، حاصلخیز و سرشار از منابع فراوان می تواند در این مهم بسیار موثر واقع شود.
اگرچه مازندران استانی صنعتی محسوب نمی شود و جایگاه مبهمی در این عرصه دارد اما اگر ظرفیت شرکت ها و کارخانجات این استان اگر مانند ظرفیت های کشاورزی و گردشگری مورد توجه بیشتری قرار گیرد می تواند منشا خیر و توسعه باشد.
بی شک یکی از ظرفیت های اقتصادی و صنعتی مازندران کارخانه چوب و کاغذ است که متاسفانه چند سالی می شود حال و روز خوشی ندارد و حواشی مدیریتی و تولیدی فراوان، این کارخانه را از نفس انداخته است.
حاشیه هایی که نگرانی شدید افکار عمومی را در فضای مجازی و حقیقی در پیش داشته و خواهان تسریع در ثبات مدیریتی و استمرار تولید این کارخانه طبق روال معمول خود بودند.
تا اینکه شاخک های مسئولان مربوطه نسبت به این کارخانه تیز شد و قدری به فکر افتادند تا از دچار شدن این شرکت به سرنوشت کارخانه نساجی مازندران جلوگیری شود.
به تازگی خبری خوشحال کننده و امیدبخش از مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران بر روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت و آن از سر گرفته شدن صادرات کاغذ مازندران پس از پنج سال بود.
علی اکبر صفریان در حاشیه برگزاری جشن میلاد حضرت محمد ( ص ) در محل کارخانه چوب و کاغذ مازندران در ساری از صادرات ماهانه چهار هزار تن انواع کاغذ به کشور ترکیه خبر داد و گفت: «نخستین محموله صادراتی کاغذ این کارخانه پس از پنج سال از روز شنبه اول آبان ماه از سر گرفته شده است. در حالی که آخرین محموله صادراتی کاغذ این شرکت مربوط به سال ۱۳۹۵ بود که با یک کشتی به چین صادر شده بود.
صفریان با توضیح این نکته که در حال حاضر مواد اولیه این شرکت شامل ۳۰ درصد چوب های باغی و ۷۰ درصد ضایعات کارتن و کاغذ است، گفت : پس از حدود پنج سال تحمل رکود در این کارخانه ، در ۶ ماهه امسال ۵۰ هزارتن کاغذ تولید کردیم که ۲.۵ برابر مدت مشابه سال پیش است.
وی با اظهار این که برای تولید کاغذ استانداردهای مختلفی وجود دارد و این شرکت با بروز کردن تجهیزات توانایی تولید کاغذ با هر نوع استانداری را دارد ، گفت: این شرکت آمادگی تولید و تامین ۴۰ هزار تن کاغذ کتاب درسی وزارت آموزش و پرورش را نیز دارد.
وی با بیان این که صنایع چوب و کاغذ مازندران ۲۰ درصد کاغذ مورد نیاز کشور را تولید می کند، ادامه داد : امسال حدود ۲۱هزار متر مکعب چوب بدون پوست وارد شرکت شده است و اگر بتوانیم حمایت های دولت را همانند واردات و عرضه کاغذ داشته باشیم ، قیمت تمام شده کاغذ در شرکت قابل رقابت با هر کاغذ داخلی و خارجی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت چوب و کاغذ مازندران یکی از مشکلات در این بخش را واردات چوب بدون پوست دانست و در مورد طرح توسعه ای شرکت برای جایگزینی مواد اولیه هم توضیح داد: مبنای راه اندازی شرکت چوب و کاغذ مازندران با مواد اولیه چوب و سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری بوده است و این مقدار سرمایه گذاری بر اساس طرح ۱۵۰ هزار هکتاری جنگلی که در اختیار این شرکت قرار داشت صورت گرفت و ولی با اجرای ممنوعیت چوب از جنگل که همان طرح تنفس است ، با چالش مواجه شدیم/ به نقل از ایرنا».
همانطور که محسوس است شرکتی که تا همین چند وقت به دلیل مشکلات مدیریتی و تهیه مواد اولیه با چالش های جدی مواجه بوده و حتی به مرز ورشکستگی نیز نزدیک شده بود با کمی توجه و دوری از حواشی و ماجراهای حب و بغض آلود، در مسیر ثبات و آرامش نسبی قرار گرفت و توانست مجددا به عرصه صادرات گام نهد.
این شرکت که پیشرو در بازار کاغذ داخلی به لحاظ کیفیت و تنوع اندازه ها بود در بازار کاغذ خارجی نیز توانست حرف هایی برای گفتن داشته باشد و افقی روشن و پر امید را برای آینده اقتصاد و صادرات استان و کشور تداعی کند.