سیل نزدیک است
سیل نزدیک است
سیل در مازندران کام مردم استان را تلخ کرد و آسیب‌های جدی به منازل، شبکه راه‌ها و تاسیسات، ابنیه عمرانی و ... ؛ تنها بخشی از پیامدهای ویرانگر سیل برای مردم مازندران بوده است.

تیرنگ:

سیل در مازندران کام مردم استان را تلخ کرد و آسیب‌های جدی به منازل، شبکه راه‌ها و تاسیسات، ابنیه عمرانی و … ؛ تنها بخشی از پیامدهای ویرانگر سیل برای مردم مازندران بوده است.

در این میان بدون آن که خواسته باشیم  زحمات استاندار و مدیران ارشد مازندران- و بعضی دیگر از مدیران استان را با درجات متفاوت برای خدمت به سیل زدگان انکار کرده اما  نباید به انکار واقعیت پاره‌ای از ضعف‌ها پرداخت.

سابقه نشان داده که همواره مسئولان شهری و استانی در برابر باران‌های سیل آسای پاییزی کم آورده‌اند و هر گاه در این فصل باران تندی باریده، شهر را آب برده است!

مشخص است که هر بار باران تند در مازندران همه را غافلگیر می‌کند؛ هم مردم و هم متولیان شهری و استانی را.

متاسفانه زیرساخت‌ها در بسیاری از شهرهای استان آمادگی باران‌ را ندارد و این نعمت خدادادی در مازندران به دلیل نبود مدیریت بحران به یک تهدید تبدیل شده است.

این در حالی است که ۱۷درصد آب‌های سطحی را مهار کردیم، در گذشته ۱۰۰ درصد منابع آب آشامیدنی مازندران از طریق منابع زیرزمینی تامین می‌شد.

برای مهار آب‌های سطحی در استان باید اعتبار کافی اختصاص می‌یافت که نیافت به همین دلیل در حوزه آب با چالش‌ها و نارسایی‌های جدی مواجه هستیم.

رستم زرودی سرپرست فرمانداری چالوس با بیان این که شش مسکن در این حادثه تخریب و ۴۰ واحد دچار آب‌گرفتگی شدند، افزود: تخریب سد انحرافی ذوات سبب آب‌گرفتگی و بروز خسارت‌هایی شده است.

 

وی با اشاره به اعزام اکیپ‌ها و گروه‌ها نظیر بنیاد مسکن به مناطق سیل زده گفت: این گروه‌ها برای ارزیابی خسارت منازل دچار آب‌گرفتگی اعزام شدند و اکیپ جهاد کشاورزی نیز مشغول برآورد و ارزیابی خسارت‌ها به بخش کشاورزی است.

وی گفت: ارزیابی تیم‌های خدمات عمومی نظیر آب، برق و مخابرات نیز مشغول برآورد خسارت‌ها هستند و اکیپ‌های هلال احمر نیز از زمان بروز حادثه به امدادرسانی مشغول شدند.

زرودی ادامه داد: ظرف مدت دو ساعت ۱۰۹ میلیمتر باران در شهرهای نوشهر و چالوس به صورت جداگانه بارید و همین بارندگی موجب جاری شدن سیل در این دو شهر و آب‌گرفتگی معابر و منازل در برخی نقاط شد.

* شهر چالوس بیش از دیگر شهرها مشکل آب‌گرفتگی دارد

سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران با بیان این که شهر چالوس بیش از دیگر شهرها مشکل آب‌گرفتگی دارد، افزود: توجه به ملزومات و زیرساخت‌ها در شهر گردشگری چالوس الزامی است.

وی با اشاره به بازدید از رودخانه‌های چالوس و هچیرود، لایروبی رودخانه‌ها را امری مهم و ضروری برشمرد و گفت: در لایروبی‌ها همیشه با موانع و کارهای سلیقه‌ای روبرو هستیم و برداشت‌های غیرقانونی در رودخانه نیز مشکلات را مضاعف کرده است.

*لایروبی رودخانه‌ها تسریع شود / ‏ برخورد با ترک فعل مدیران

وی با تاکید بر این که به سرعت باید وضعیت لایروبی رودخانه‌ها را تعیین تکلیف کنیم، افزود: مازندران به طور طبیعی با مشکل سیلاب روبرو است و باید زیرساخت‌ها به سرعت تقویت شوند.

استاندار مازندران تسریع در لایروبی رودخانه چالوس را را الزامی دانست و گفت: سطح آورده‌ای رودخانه به دلیل سیلاب بالا آمده است و امکان به زیرآب رفتن جاده وجود دارد.

وی گفت: از این پس در حوادث، مسئولان مرتبط که با ترک فعل منجر به بروز خسارات شدند به دستگاه‌های ذیصلاح معرفی می‌شوند.

استاندار مازندران تعیین تکلیف کردن رودخانه‌ها و انجام کار کارشناسی از سوی آب منطقه‌ای را ضروری برشمرد و گفت: همچنین درختان شکسته و افتاده جنگلی باید به سرعت تعیین تکلیف شوند.

کارشناسان  عوامل اصلی ویرانگری سیل های چند سال اخیر درمناطق سیل زده را تخریب جنگل، برداشت بی رویه شن و ماسه و تجاوز به حریم رودخانه‌ها می دانند. مسئولان نیز براین باورند که باید در جلوگیری از تخریب و ویرانگری سیل فکری کرد. ولی عملاً در آن اقدامی صورت نمی گیرد.

شاید بسیاری ازما ازنزدیک شاهد وقوع زلزله و یا سیلی ویرانگر نبوده‌ایم و ندانیم لحظه غرّش، صدای ویرانی و شکسته شدن ستون و دیوار خانه چه تبعات روانی برای اهل خانه داشته است، امّا همدردی به هنگام مصیبت و غم هم مارا تسکین می دهد و هم مصیبت دیده را به آرامش می رساند.

ضرب المثلی است که می گوید، علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.مصداق این مطلب می تواند به ما  کمک کند قبل از این که زلزله و یا سیلی رخ دهد تا ما را مجبور کند برای تعیین خسارت، ستاد بحران تشکیل دهیم و تقاضای اعتبار ده ها میلیارد تومانی کنیم.