سوار کردن سه مسافر وحی منزل نیست؟!
سوار کردن سه مسافر وحی منزل نیست؟!
شهروند خبرنگار تیرنگ گفت که برخی رانندگان تاکسی هر سال وقتی هنوز نرخ جدیدی از سوی تاکسیرانی دریافت نکرده‌اند و باید برمبنای کرایه قبلی اقدام به حمل مسافر کنند اقدام به افزایش نرخ به سوی خودسرانه می‌کنند ( اگرچه اکنون نرخ جدید اعلام شده است.) البته او از دربست رفتن رانندگان تاکسی و بی توجهی به حقوق مسافران نیز گلایه کرد

 

تیرنگ:
شهروند خبرنگار تیرنگ گفت که برخی رانندگان تاکسی هر سال وقتی هنوز نرخ جدیدی از سوی تاکسیرانی دریافت نکرده‌اند و باید برمبنای کرایه قبلی اقدام به حمل مسافر کنند اقدام به افزایش نرخ به سوی خودسرانه می‌کنند ( اگرچه اکنون نرخ جدید اعلام شده است.)
البته او از دربست رفتن رانندگان تاکسی و بی توجهی به حقوق مسافران نیز گلایه کرد

چندی پیش در گزارشی به گلایه از تخلف رانندگان در سوار کردن چهار مسافر پرداختیم و در آن گزارش آوردیم که توجه به حمل و نقل عمومی در کاهش ترافیک، کاهش مصرف سوخت، مدیریت زمان، کاهش آلودگی و… مؤثر است. اما پاندمی کرونا سبب شده بود که این مسئله به حاشیه برود و افراد کمتری از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنند، در همین زمان تصمیم گرفته شد تا تاکسی‌ها کمتر از ظرفیت قبلی خود مسافر بزنند. به این ترتیب به جای سوار شدن چهار مسافر سه مسافر سوار تاکسی‌ها می‌شدند و کرایه مسافر چهارم بین سه مسافر دیگر تقسیم می‌شد. با مهار شدن بیماری کرونا این روزها تاکسی‌ها در شهرهای مختلف چهار مسافر سوار می‌کنند.

در همین باره یک شهروند ساروی به تیرنگ گفته بود: گاهی به دلیل تعداد بالای مسافر و نبود تاکسی ناچار می‌شویم تا با سه مسافر دیگر سوار تاکسی شوم.

محمد پورمختار با اشاره به مشکلات مسافران در مسیر میدان امام به فرهنگ ، گفت: برخی راننده‌ها مسافر میدان شهرداری را سوار نمی‌کنند و شرط می‌گذارند تا اگر مسافر می‌خواهد در این مسیر پیاده شود باید کرایه فرهنگ را بدهد.

وی گفت: برخی اقدامات راننده‌ها خلاف قانون است.

زهرا قاسم‌پور شهروند قائمشهری که در ساری شاغل است، با اشاره به سوار کردن چهار مسافر در شهرهای مختلف گفت: این موضوع تنها محدود به ساری نیست و در قائمشهر هم در مسیرهایی نظیر مسیر دانشگاه آزاد که دخترم دانشجوی این دانشگاه است چهار مسافر سوار می‌کنند و کسی به آنها چیزی نمی‌گوید!

✓ چگونه باید هزینه زندگی خود را تأمین کنم؟

یک راننده تاکسی در این باره در گفتگو با خبرنگار تیرنگ از خرج بالای ماشین گفت و افزود: چگونه باید هزینه زندگی خود را تأمین کنم؟

وی با بیان اینکه سوار کردن چهار مسافر با توجه به اینکه کرونا مهار شده است چه ایرادی دارد، ادامه داد: دو فرزند محصل دارم آیا شما خرج آنها را متقبّل می‌شوید؟

او با بیان اینکه کرایه تاکسی منصفانه نیست و باید بالا برود، از هزینه بالای مرغ، گوشت و حتی برنج سخن گفت و ادامه داد: وقتی نان و کرایه تاکسی بالا می‌رود همه اعتراض می‌کنند اما هیچکس بابت گران شدن سایر اقلام اعتراضی نمی‌کند.

در آن گزارش آورده بودیم رئیس سازمان تاکسیرانی با ادعای اینکه سوارکردن سه مسافر حکم لازم نیست، به نوعی تخلف افراد زیرمجموعه این سازمان و صورت مسئله را پاک کرده است.

✓ سوار کردن سه مسافر وحی منزل نیست

سید سعید حسینی رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری ساری در این باره گفته بود که سوار کردن سه مسافر در تاکسی حکم لازم نیست و بسته به شرایط اگر در ایستگاه مسافر زیاد باشد و در ساعت ترافیک باشیم، تاکسی‌ها می‌توانند چهار مسافر سوار کنند.
وی با بیان اینکه سوار کردن سه مسافر وحی منزل نیست، ادامه داد: در این باره در شهرهای دیگر تاکسی‌ها چهار مسافر سوار می‌کنند، این تصمیمات کشوری نیست و شهری است و بسته به شرایط کنترل ترافیک و شرایط مسافران متغیر است روال سه مسافر است.

سیدسعید حسینی درباره کرایه مسافر گفت: نرخ کرایه متغیر نیست و رانندگان به همان روال کرایه می‌گیرند.

رئیس سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری ساری همچنین با بیان اینکه نصب آرم و هرگونه علائم غیرمصوب حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری بر روی ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی (اعم از نمادها و نوشتارهای مغایر بافرهنگ ایرانی و اسلامی) ممنوع است، افزود: بهره‌برداران ضروری است در اسرع وقت نسبت به نصب آرم و علائم سازمان (لگو، کدشناسایی پشت شیشه، خطوط درج شده در پرونده) و همچنین امحای علائم غیرمجاز از روی بدنه خودروهای خود اقدام کنند.

بعد از درج آن گزارش دوباره به سراغ رانندگان تاکسی و مردم رفتیم تا بدانیم آنها چه می‌گویند و آیا از سازمان تاکسیرانی رضایت دارند؟!
علی یک راننده تاکسی در این باره با انتقاد از بی‌توجهی‌های نهادهای متولی و به خصوص سازمان تاكسيرانی نسبت به حقوق رانندگان تاكسی گفت: بی‌تفاوتی مسوولان حمل و نقل عمومی شهری و خصوصا سازمان‌هايی كه مديريت و نظارت بر امور تاكسيرانان را بر عهده دارند، باعث شده تا پديده شوم مسافركشان پلاك شخصی تحت عنوان تاكسی خود را معرفی كنند و اين مساله گاهی حوادث تلخی را برای مردم به همراه دارد.
او با گلایه از نظر برخی که رانندگی را کار ساده‌ای تلقی کرده بودند، از استرس‌های این کار گفت و ادامه داد: «فکر می‌کنید نشستن مداوم پشت فرمان وحواس‌جمع بودن دائم راحت است؟!»
وی افزود: گاهی به تاكسی‌ها زور گفته می‌شود و مطالبات و نظرات ما را نمی‌پرسند!
وی با اشاره به اینکه بدلیل نبود شغل تعداد زیادی تاکسی در شهر ساری فعالیت دارد، بیان کرد: اغلب رانندگان تاکسی نیز یا مستأجر هستند و چند فرزند دارند و یا خودروهایشان به دلیل فرسودگی زود به زود نیاز به تعمیر دارد و نرخ‌های فعلی نمی‌تواند مایحتاج زندگی این افراد و هزینه‌های روزمره را تأمین کند.

البته تنها گلایه های مربوط به این بخش توسط رانندگان نیست و مسافران نیز از اینکه برخی تاکسی‌ها در وقتی که مسافر هست در سایه ضعف تاکسیرانی مسافر دربست می‌برند گلایه دارند.
در این باره شهروند خبرنگار تیرنگ گفت که برخی رانندگان تاکسی وقتی هنوز نرخ جدیدی از سوی تاکسیرانی دریافت نکرده‌اند و باید برمبنای کرایه قبلی اقدام به حمل مسافر کنند اقدام به افزایش نرخ به سوی خودسرانه می‌کنند ( اگرچه اکنون نرخ جدید اعلام شده است.)
او افزود: وقتی مسافر در خط هست تاکسی‌‌ها مسافر دربست می‌برند!
وی از سوار کردن چهار مسافر نیز گلایه داشت.
فرسودگی و کمبود تاکسی و ناوگان حمل و نقل عمومی از دیگر مشکلات کلانشهر ساری به شمار می‌رود و بسیاری از تاکسی‌های فعال در حوزه شهری ساری نیازمند بهسازی و نوسازی است
با وجود این مشکلات هنوز تاکسی‌ها چهار مسافر سوار می‌کنند، برخی راننده های تاکسی مسافر شخصی می‌برند و تاکسیرانی از کنار این مسئله به راحتی می‌گذرد