سفره‌ی سخاوت دریا
سفره‌ی سخاوت دریا
اقتصاد دریایی در مازندران متکی به ماهیگیری و صیادی است و سفره دریا به روی مازندران و ساکنان کرانه شمالی دریای کاسپین در پاییز و زمستان باز است و به برکت سخاوت و مهربانی دریا، سالانه درآمدهای هنگفت ریالی و ارزی نصیب استان می‌شود.

 

تیرنگ:

اقتصاد دریایی در مازندران متکی به ماهیگیری و صیادی است و سفره دریا به روی مازندران و ساکنان کرانه شمالی دریای کاسپین در پاییز و زمستان باز است و به برکت سخاوت و مهربانی دریا، سالانه درآمدهای هنگفت ریالی و ارزی نصیب استان می‌شود.

اگرچه فصل صید و صیادی در دریای مازندران با محدودیت‌هایی روبرو است اما، گاه صیادان کیلکا به آب می‌زنند و از این سفره خدادادی روزی می‌خورند و در پاییز و زمستان نیز صیادان پره تورهایشان را در دریا پهن می‌کنند.

طی سال‌های اخیر روند صید انواع ماهیان به دلایلی نظیر صید غیرمجاز، ورود آلاینده‌ها و مهاجم شانه دار در دریای مازندران کم و کمتر شده است با این حال هنوز اقتصاد بسیاری از خانوارها و صنایع به دریا و ذخایر آن بستگی دارد و چرخ صنایع و مشاغل زیادی با گونه‌های منحصربه فرد خزر می چرخد و اقتصاد دریاپایه در استان مازندران تک محصولی و متکی به تولید و یا صید آبزیان بوده و دیگر شاخه‌های آن مورد غفلت قرار گرفته است.

از گونه‌های کیلکا و ماهی سفید گرفته تا انواع دیگر ماهیان نظیر کفال، کپور در تورها و قلاب صیادان دیده می‌شود.

✓ آغاز فصل صید ماهی در میانکاله

مدیرکل شیلات مازندران گفت: فصل صید یک هزار و ۱۰۰ نفر از صیادان منطقه میانکاله استان شروع شد.
قاسم کریم‌زاده، مدیرکل شیلات مازندران، اظهار کرد: فصل صید ماهی در منطقه میانکاله از روز، ۱۵ مهرماه، آغاز شده است. این فصل به دلیل ویژگی‌های خاص منطقه و نوع ماهی‌های موجود، زودتر از سایر مناطق شروع می‌شود.

✓ فعالیت ۱۱۰۰ صیاد در دریای خزر

مدیرکل شیلات مازندران افزود: تورهای یک‌هزار و ۱۰۰ نفر از صیادان در قالب ۱۴ تعاونی پره در دریای خزر پهن شده است. این اقدام نشان‌دهنده فعالیت گسترده صیادان در این فصل است.

✓ دلایل آغاز زودهنگام فصل صید

کریم‌زاده در توضیح علت آغاز زودهنگام فصل صید در میانکاله گفت: این منطقه حفاظت شده است و فاقد رودخانه است. همچنین، به دلیل اینکه بیشترین صید ماهی کفال در این زمان از سال انجام می‌شود، فصل صید در این منطقه زودتر آغاز می‌شود.

✓ بسته‌های حمایتی برای صیادان

مدیرکل شیلات مازندران همچنین از اختصاص دو بسته حمایتی برای صیادان خبر داد و گفت: این بسته‌ها شامل اختصاص ماهانه ۲ هزار و ۴۰۰ لیتر بنزین به‌صورت یارانه‌ای و تسهیلات ۳ میلیارد تومانی برای خرید ادوات صیادی به هر تعاونی است.

✓ زمان آغاز فصل صید برای سایر صیادان

به گفته کریم‌زاده، فصل صید تمامی صیادان مازندران از ۲۵ مهرماه آغاز می‌شود. همچنین، صیادانی که در طرح تکثیر ماهی‌ها مشارکت داشته‌اند، پنج روز زودتر به دریا می‌روند. با آغاز فصل صید، بیش از ۴ هزار صیاد در قالب ۵۴ تعاونی پره، تورهای ماهیگیری را در دریای خزر پهن خواهند کرد.

✓ماهی نر و مولد را در استخر رهاسازی می‌کنیم

حسن نصیری از صیادان مازندران با بیان اینکه ۴۶ سال است صیادی می‌کنم، اظهار داشت: طی چند سال اخیر با توجه به کاهش صید و ضرر و زیان صیادان اقدام به ایجاد استخر پرورش ماهی کردیم.

وی افزود: ماهی نر و مولد را در استخر رهاسازی می‌کنیم و بعد از تخم‌ریزی طی ۴ ماه با نظر کارشناسان شیلات مازندران در دهانه رودخانه منتهی به دریا رها می‌شوند.

✓کپور، کفال و سفید در تور صیادان

فروشند ماهی در مازندران با اظهار اینکه ماه‌های پاییز و زمستان فصل ماهیان دریایی است، افزود: بیشتر ماهی‌هایی که در این فصل عرضه می‌شود، کپور، کفال و سفید است و در کنار آن نیز ماهی‌های پرورشی آزاد، قزل آلا و سالمون عرضه می‌شود.

صیاد مازندرانی با بیان اینکه کاهش روزهای دریاروی به دلیل نامناسب بودن شرایط جوی سبب شده تا میزان پره کشی و صید کاهش داشته باشد، افزود: هزینه‌های صید و صیادی بالا است و دخل و خرج‌ها جور درنمی آید.

✓ چشم صیادان به دریا و آسمان است

وی با بیان اینکه صیاد چشمش به دریا و آسمان است تا بتواند روزی خود را از امواج دریا صید کند، افزود: آلودگی دریا و صید غیرمجاز سبب شده تا حال دریا همانند صیادان خوش نباشد و میزان صید کاهش یافته است.

دریا و بهره گیری از ظرفیت‌های اقتصادی آن از جمله مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی در مازندران تعریف شده است و درصد قابل توجهی از ارزآوری و صادرات استان را محصولات شیلاتی و آبزیان تشکیل می‌دهد و توسعه این روند مستلزم تأمین زیرساخت‌ها است.