سایت انجیلسی؛ بحران محیط زیستی مازندران
سایت انجیلسی؛ بحران محیط زیستی مازندران
جنگل‌های انجیلسی با داشتن جاذبه‌های بکر و رویایی از مناطق بکر و خوش آب و هوای بابل محسوب می‌شد و اکنون به دلیل انباشت انبوه زباله، فاجعه زیست محیطی در آن رقم زده شد که یک استان از درمان آن عاجز مانده است .

تیرنگ نیوز:

بحران زباله شايد مهم‌ترين معضل زيست محيطی مازندران است و ماجراي زباله‌های انجيل سي بابل در صدر این موضوع قرار دارد. گفته می‌شود که سایت انجیلسی از جمله سایت‌های دپوی زباله مازندران است و بعد از تکمیل ظرفیت سایت متی کلاً و انتقال زباله به خارج از شهر، قرار بود فقط مدت کوتاهی زباله در آن دپو شود و با گذشت ۲۳ ساله هنوز وعده انتقال زباله و درمان این زخم کهنه محقق نشده و اکنون با دپوی روزانه ۲۵۰ تن زباله، بحران زیست محیطی در منطقه دامن زده شده است.

جنگل‌های انجیلسی با داشتن جاذبه‌های بکر و رویایی از مناطق بکر و خوش آب و هوای بابل محسوب می‌شد و اکنون به دلیل انباشت انبوه زباله، فاجعه زیست محیطی در آن رقم زده شد که یک استان از درمان آن عاجز مانده است .

آنطور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند در انجیل سی بیش از یک میلیون و پانصدهزار کیلو زباله دفن شده و حجم زباله‌ها به قدری زیاد است که دره ورودی این سایت اکنون با خیابان هم سطح شده است.

مسئولان محلی می‌گویند که ۱۵۰ متر مکعب شیرابه در این سایت تولید و ۶۰ درصد آن تصفیه نمی‌شود که در شعاع ۱۰ کیلومتر آب‌های زیرسطحی شهرستان را آلوده کرده است و به عمق بیش از ۱۰۰ متری در خاک نفوذ کرده است.

محمد خلیلی از کشاورزان منطقه با بیان اینکه  جنگل‌های بکر انجیلسی از جمله مناطقی با تاریخچه کهن این سرزمین با زیستگاهی برای رشد و نمو گونه‌های مختلف و زیست پرندگان و حیوانات بوده است، گفت: درخت‌هایش به خاطر آلوده بودن آب‌های زیرزمینی خشک شده‌اند

رضا نقی زاده شهروند بابلی هم با بیان اینکه شیرابه منطقه انجلیسی اکنون به نهرهای روان تبدیل شده است؛ اظهار کرد: فرهنگ تفکیک زباله می تواند ۳۰ تا ۴۰ درصد معضل پسماند را حل کند، آنطور که مسئولان می‌گویند از ۲۸۰ تن زباله تولید شده در بابل فقط یک سوم توسط شهرداری بابل تبدیل به کمپوست شده و بقیه بصورت خام دفن می‌شود.

 

حجت‌الاسلام محمدصادق اکبری، رئیس کل دادگستری مازندران در خصوص جلوگیری از تخریب اراضی ملی، آلودگی زیست محیطی و مرکز دفن زباله منطقه انجیل سی بابل، گفت: طبق مصوبه اسفند ماه شورای حفظ حقوق بیت المال و اعطای مهلت یک‌ساله به استانداری مازندران برای تامین بودجه لازم، تفکیک زباله، آهک پاشی، مدیریت شیرابه و دفن اصولی زباله اقدامات لازم را انجام دهد.

محمدحسن نامی رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به معضل دپوی زباله در منطقه انجیلسی بابل گفت: ادامه این روند منجر به بروز بحران و آسیب در شهر بابل می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: امیدواریم با پیگیری جدی قسمتی از مشکلات مناطق آسیب با تخصیص بودجه مورد نیاز برطرف شود.

وی با بیان این که ۹۳ میلیون هکتار از عرصه‌های طبیعی کشور نیازمند طرح‌های آبخیزداری است و باید در این زمینه اقدام کنیم، افزود: اگر این کار نکنیم شاهد بروز خسارت‌هایی می‌شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست بابل با هشدار اینکه در منطقه انجیل‌سی شیرآبه‌ها به عمق بیش از ۱۰۰ متری در خاک نفوذ کرده است، گفت: بالغ بر ۳۰ سرمایه‌گذار آوردیم، اما تاکنون به نتیجه عملیاتی نرسیده‌ایم.

حسین حیدرپور رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان بابل در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته محیط زیست با هشدار به اینکه در انجیل‌سی شیرآبه‌ها به عمق بیش از ۱۰۰ متر در خاک نفوذ کرده است، اظهار کرد: بالغ بر ۳۰ سرمایه‌گذار آوردیم، اما تاکنون به نتیجه عملیاتی نرسیده‌ایم.

وی افزود: سایت زباله انجیل‌سی بابل از سال ۷۹ ایجاد شده است که معضل زباله این شهرستان معضل ۲۳ ساله است و باعث از بین رفتن بخش عظیمی از جنگل‌های منطقه و آلودگی آب‌های زیرزمینی شده است.

رئیس اداره محیط زیست بابل گفت: سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۳۰۰ قبضه سلاح شکاری در منطقه شکار ممنوع  این شهرستان کشف و ضبط کردیم که ۳۰ سلاح به‌صورت قاچاق بوده است.

وی با بیان اینکه واحدهای آلاینده از لحاظ آلایندگی هوا، آب، خاک و صوت تحت پایش‌ مستمر اداره محیط‌زیست قرار دارند،گفت: ۱۲ تصفیه‌خانه در این شهرستان افتتاح شده است.

حیدرپور بیان کرد: در حال حاضر فقط یک واحد آلاینده شن و ماسه داریم که تا آخر تابستان قرار است از آلایندگی خارج شود.

حیدرپور با اعلام اینکه بیش از ۹۰ درصد آب‌های سطحی و زیرسطح شهرستان بابل آلوده است، افزود: از خرداد به بعد به‌ جز ایام بارندگی، جریان آب بابل‌رود فقط به‌صورت فاضلاب است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست بابل با اشاره به فعالیت ۱۰ نفرمحیط‌بان در این شهرستان گفت: طبق استاندارد جهانی ما باید ۵۰ محیط‌بان داشته باشیم.