زندگی کارگران؛ هر روز سخت‌تر از دیروز
زندگی کارگران؛ هر روز سخت‌تر از دیروز
رشد کم دستمزدها از یک‌سو و ماندگاری جهش گرانی‌ها از سوی دیگر باعث افت سطح معیشت و بیشتر شدن فشار بر خانوارها شد. به همین دلیل در چند ماه گذشته بارها بحث ترمیم دستمزد از سوی نمایندگان کارگران مطرح شد اما دولت به این درخواست اهمیت نداد

 

تیرنگ، رضا شریعتی:
رشد کم دستمزدها از یک‌سو و ماندگاری جهش گرانی‌ها از سوی دیگر باعث افت سطح معیشت و بیشتر شدن فشار بر خانوارها شد. به همین دلیل در چند ماه گذشته بارها بحث ترمیم دستمزد از سوی نمایندگان کارگران مطرح شد اما دولت به این درخواست اهمیت نداد.
نمایندگان کارگران تلاش کردند در جلسات شورایعالی کار خواسته کارگران را به دولت و نمایندگان کارفرمایان منتقل کنند اما حمایت‌ها به دادن وعده تخصیص بن کالا تقلیل پیدا کرد. دولت با این وعده که کالابرگ الکترونیکی به کارگران می‌دهد راه مذاکره برای ترمیم حقوق را بست
برآوردها حاکی از آن است که سبد هرینه زندگی کارگران در استان‌های شمالی در یک خانوار چهارنفره ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان می‌شود و انتظار می‌رود دستمزد دریافتی، این هزینه‌ها را پوشش دهد، اما بسیاری از کارگران حداقل دستمزد را دریافت می‌‌کنند و عملا زیر خط فقر قرار دارند.
جدا از افزایش قیمت کالاهای اساسی، اجاره مسکن مزید بر علت شده تا کارگران در تنگنا قرار گیرند، طوری که بسیاری از آنها نیمی از حقوق ماهیانه‌شان را باید به صاحبخانه‌ها دهند.
به گفته فعالان حوزه کارگری، اگر دستمزدها به صورت واقعی افزایش یابد، کیفیت زندگی کارگران بالا می‌‌رود و به افزایش انگیزه نیروی انسانی منجر می‌شود.
کارگران خطاب به مسئولان می‌گویند؛ کافی است سری به سوپر مارکت‌ها و بازار بزنید تا از قیمت‌هایی که سر به فلک کشیده‌اند مطلع شوید. این شرایط باعث شد تا رفاه کارگران روز به روز کمتر شود.
هرچند شرایط برای کارگران نیز مطلوب نیست اما این وضعیت برای بازنشستگان به مراتب نامطلوب‌تر است
وحید محمودی، کارشناس اقتصادی و پژوهشگر حوزه فقر به شکاف بزرگ‌ترشده درآمد و هزینه خانوار در سال جاری اشاره کرد و گفت: «آنچه واضح است این است که دستمزدها طبق روال قانونی افزایش پیدا نکرده و ما نتوانستیم قدرت خرید خانوار را حفظ کنیم. با توجه به عدم اقدامات حمایتی و تعیین دستمزد متناسب با تورم و سبد معیشت، سبب شده درآمدها به شدت از هزینه‌ها عقب بیفتد و هرچه می‌گذرد این فاصله خود را در کاهش مصرف بیشتر نشان می‌دهد؛ به‌طوری‌که الگوی مصرف و تغذیه افراد کاملاً تغییر کرده است. امروز بسیاری از اقلام غذایی که نقش مهمی در سلامت افراد دارند از سفره‌ها حذف شده است.»
وی با بیان اینکه آنچه واضح است این است که دستمزدها طبق روال قانونی افزایش پیدا نکرده و ما نتوانستیم قدرت خرید خانوار را حفظ کنیم، گفت: با توجه به عدم اقدامات حمایتی و تعیین دستمزد متناسب با تورم و سبد معیشت، سبب شده درآمدها به شدت از هزینه‌ها عقب بیفتد و هرچه می‌گذرد این فاصله خود را در کاهش مصرف بیشتر نشان می‌دهد به‌طوری‌که الگوی مصرف و تغذیه افراد کاملاً تغییر کرده است. امروز بسیاری از اقلام غذایی که نقش مهمی در سلامت افراد دارند از سفره‌ها حذف شده است.
محمودی اظهار کرد: این آثار و پیامدهای رشد مهارنشده تورم از یک‌سو و عدم تناسب دستمزدها با هزینه‌ها از سوی دیگر است که کمتر در آمارها و گزارش‌های رسمی به آن پرداخته می‌شود
این کارشناس اقتصادی گفت: ‌براساس تکلیف سنتی که برعهده دولت گذاشته شده باید حداقل دستمزدها را تعیین کند و برای کارگر و کارفرما به‌نوعی تعیین‌تکلیف می‌کند. با عنایت به اینکه دولت خود یک کارفرمای بزرگ است و بخش قابل‌توجهی از پروژه‌های دولت به پیمانکاران سپرده می‌شود و دولت موظف است به‌عنوان کارفرما مطابق قانون کار با آنها قرارداد داشته باشد، لذا تصمیماتی که برای حداقل دستمزد می‌گیرد به نوعی به خود دولت هم اصابت می‌کند. اینکه در شورایعالی کار همواره دیده می‌شود دولت به سمت کارفرما متمایل می‌شود تا کارگر، به این موضوع باز می‌گردد.
محمودی ادامه داد: از سوی دیگر این واقعیت را نباید نادیده گرفت که افزایش دستمزد تا حدی که خارج از توان کارفرما باشد نیز سبب تعدیل نیرو می‌شود و کارفرما عده‌ای را به دلیل فشار مالی مضاعف اخراج می‌کند. بنابراین رشد بی‌ضابطه دستمزد هم می‌تواند به زیان کارگر باشد.
وی افزود: با افزایش بیکاری کارگران، سطح معیشت خانوارها افت بیشتری پیدا می‌کند. از طرف دیگر فشار مالی به بنگاه‌ها و کاهش حاشیه سود آنها نیز به کارفرما اجازه نمی‌دهد که به کارگران باقی‌مانده دستمزد مکفی بدهند. به همین دلیل در بررسی‌های فقر که انجام می‌دهیم در طبقه شاغلان در بخش خصوصی شدت فقر بیشتر از بخش دولتی است.

✓ مهم‌تر از شغل، امنیت شغلی است

رضا رشیدی، کارگر روز مزد در گفت‌وگو با تیرنگ گفت: وقتی یک کارگر از اینکه آیا فردا هم سر کار می‌رود یا نه مطمئن نیست، علاوه بر فشار کاری باید استرس فردا و فرداهایش را هم داشته باشد. مهم‌تر از شغل، امنیت شغلی است که کارگر بدون ترس از دست دادن کارش، با خیالی آسوده به خدمت بپردازد.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین دغدغه ما کارگرها بحث معیشت است که واقعاً در این شرایط اقتصادی، این درآمدهای ماهیانه کفاف زندگی یک خانواده ۵ نفری را نمی‌دهد.

رشیدی افزود: قوانینی برای افزایش دستمزد کارگران وضع شده اما با وجود این حجم از گرانی‌ها، باز هم کارساز نیست.

او گفت: وقتی ما هزینه کافی برای تحصیل فرزندانمان نداشته باشیم و یا مایحتاج زندگی روزمره را نتوانیم تهیه کنیم، شرمنده خانواده می‌شویم و علاوه بر آن دائماً برای تأمین نیازهایمان استرس داریم.

✓قراردادهای موقت باعث خدشه‌دار شدن عزت کارگر می‌شود

رمدانی، یک کارگر تولیدی در گفت‌وگو با تیرنگ با بیان اینکه قراردادهای موقت باعث خدشه‌دار شدن عزت کارگر می‌شود، می‌گوید: امنیت شغلی، یکی از مشکلات کارگران است و کارگران با قراردادهای سه و ۶ ماهه امنیت شغلی ندارند و همچنین انگیزه‌ای برای بهره‌وری و افزایش کیفیت هم ندارند و دائمی شدن قراردادهای کارگری باید تقویت شود.

رمدانی با بیان اینکه مشکلات و دغدغه‌های کارگران زیاد است، اضافه می‌کند: کارگران خواهان بهبود وضعیت معیشتی و قدرت خرید خود هستند زیرا سفره کارگران روز به روز کوچک می‌شود

آنچه امروزه قشر کارگری را با مشکل رو به رو می کند نگرانی از آینده و نا مشخص بودن روند کاری آنان در سال‌های آتی است. نبود بیمه کارگری قدرتمند، نبود حمایت های لازم برای امضای قرار دادهای بلند مدت، کاهش میزان اشتغال از یک طرف و افزایش هزینه‌های تولید که به معنای تعطیل  کارخانه‌ها و یا تعدیل نیرو است از طرف دیگر، این قشر زحمت‌کش جامعه را با مخاطره رو به رو کرده است.

“کارگران مشغول کارند” و بی وقفه چرخ‌های تولید کشور را به حرکت در می آورند و فقط گوشه چشمی به مسئولان این حوزه دارند تا اوضاع موجود را برای عبور آنان از دشواری های زندگی تسهیل کنند.