رنج ساکنین نواحی کوهستانی از کاهش سهمیه نفت
رنج ساکنین نواحی کوهستانی از کاهش سهمیه نفت
وزارت نفت در اقدامی غیر کارشناسانه سهمیه نفت مناطق کوهستانی را از ۵۰۰ لیتر به هر نفر ماهیانه ۱۰۰ لیتر کاهش داد که باعث سختی مردمان نواحی فاقد گاز گردید

 

تیرنگ، عبدالله شهمیر شورمستی:
وزارت نفت در اقدامی غیر کارشناسانه سهمیه نفت مناطق کوهستانی را از ۵۰۰ لیتر به هر نفر ماهیانه ۱۰۰ لیتر کاهش داد که باعث سختی مردمان نواحی فاقد گاز گردید.

سزاوار نیست مردمان دومین کشور دارای میادین گازی دنیا و چهارمین قدرت نفتی جهان برای دریافت نفت کافی با مشکل مواجه باشند.

از جمله مردمانی که منتقد و گله مند از این تصمیم نابخردانه می باشند ، اهالی راستوپی بخش مرکزی سوادکوه ساکنین سرخ آباد، شوراب ،ورسک و شورکچال، کنگلو،آریم و دیگر روستاها هستند.

روستای شورکچال سوادکوه از محدود روستاهای شمال ایران هست که املاک خود را به برج سازان، ویلاسازان و خوش نشینان غیر بومی نفروختند و بافت سنتی این روستا حفظ ماند. مردمان این روستا در ارتفاعات به دامپروری سنتی و کشاورزی مشغول هستند. ساکنین شورکچال طی گفتگو با ما نارضایتی خود را از کاهش سهمیه نفت به دولتمردان و نمایندگان مجلس اعلام کردند.

مادر پیر مهمان نواز بنام ریحانه جعفری و حاج ولی حبیبی و شاهرخ نوری و …. هر یک مشکلات ناشی از کاهش نفت را بصورت کامل تشریح کردند

اهالی می گویند وزیر نفت،معاونین وزیر،مدیرعامل پخش فرآورده های نفتی،استانداران،نمایندگان مجلس،فرمانداران و دولتمردان اگر بجای ما با این سهمیه نفت در پاییز و زمستان با سرمای استخوان سوز زندگی کنند و فرزندان و نوادگان و مهمانان بر منزل ایشان وارد شوند چگونه گرمایش را مهیا می کنند؟ آیا خدای نخواسته با تبر به جان درختان می افتند ؟ یا عطای سکونت در روستا را به لقایش می بخشند و به شهرهای گازرسانی شده مراجعه می کنند؟

شایان ذکر است برای گرمایش یک خانواده معمولی جهت ۲ بخاری در ۲ اتاق، سماور،چراغ خوراک پزی، آب گرمکن، و سایر وسایل گرمایشی هر ۲۴ ساعت حدود ۲۰ تا ۳۰ لیتر نفت نیاز است .

اما وزارت نفت یا شرکت پخش فرآورده های نفتی در ماههای گذشته سهمیه نفت را برای هر نفر به ۱۰۰ لیتر کاهش داد.

این تصمیم چه در دولت قبل اتخاذ گردیده باشد چه اجرای آن در دولت فعلی امتداد یافته باشد باعث سختی و مشقت خانوارهای فاقد گاز می باشد.

اهالی روستایی بر این عقیده هستند با فرا رسیدن فصل پاییز و سرما ، به خاطر بارش برف و باران و وقوع یخبندان از این پس به دلیل صعب العبور بودن مناطق کوهستانی ، تردد خودروهای حمل نفت به روستاها مشکل خواهد بود و چنانچه هر چه زودتر تصمیم نادرست کاهش سهمیه نفت اصلاح نشود . مردم پاییز و زمستان سختی را بخاطر فقدان سوخت سپری خواهند کرد.

کاهش سهمیه نفت سفید باعث اعتراض همه ساکنین نواحی فاقد گاز گردیده است.

در روزهای اخیر کامران پولادی نماینده نوشهر و چالوس و کلاردشت و فیاضی نماینده نور با معاونین وزیر نفت جهت اصلاح سهمیه نفت دیدار کردند . شایسته است دیگر نمایندگان مجلس و استاندار مازندران نیز در وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده های نفتی برای افزایش سهمیه نفت ورود اساسی کنند.