رنجی که می‌بریم
رنجی که می‌بریم
چای محصول عمده مردم شمال ایران، به خصوص از کلارآباد تا لاهیجان و روستاهای تابعه آن و استان‌های شمالی به خصوص گیلان است.

 

تیرنگ:
چای محصول عمده مردم شمال ایران، به خصوص از کلارآباد تا لاهیجان و روستاهای تابعه آن و استان‌های شمالی به خصوص گیلان است.
با این وجود با بی تدبیری مسئولان کشوری در گذشته ذائقه ی ایرانیان از چای خالص و طبیعی شمال برگردانده شده و چای‌های وارداتی و انواع دم کردنی‌ها جایگزین شد.
کشاورز چایکار تمام هم و غم خود را برای تولید این نوشیدنی نادر به کار گرفت و چه مشقت‌هایی را که تحمل نکرد.

کشاورز هزینه هرس، هزینه نگهداری بوته‌ی سبز چای اعم از کود، شخم، هزینه برداشت اعم از چیدن برگ چای، تحویل به کارخانه دار، حمل برگ برای سیلوهای خشک کنی و…را تماما پرداخت می‌کند، مشکلات را به جان می خرد تا بلکه دولت برگ سبز چای را بخرد و او بتواند زندگی کند.

محمود آقاجان زاده ویشکایی در گفت‌وگو با تیرنگ درباره وضعیت چای گیلان می‌گوید: آنچه موجب کاهش رونق چای شده، نبود توجه لازم به این محصول است، در واقع نپرداختن قیمت اصلی برگ سبز چای به کشاورز موجب شده تا رغبتی برای تلاش بیشتر در این عرصه برای چای‌کاران باقی نماند.
وی افزود: برخی مدیر‌یت‌های ضعیف و سیاست‌های نادرست در دوران گذشته مانند تغییر مداوم برنامه‌های تولید و خرید برگ سبز، یارانه چای و … باعث بروز مشکلات شده بود.
آقاجان زاده گفت:سالهاست که دولتها با مشکل چای و چایکاران درگیر هستند چرا که مافیای چای نمی گذارد مشکل این بخش برطرف شود.

استاندار گیلان گفت: هزار میلیارد ریال مطالبات چایکاران شمال کشور از سهم دولت به حساب آنان واریز شد.

اسدالله عباسی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مطالبات چایکاران شمال کشور از سهم دولت برای خرید برگ سبز چای تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه پرداخت شده و بقیه طلب آنان نیز در هفته‌های آینده پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه امسال پنج هزار و ۳۲۰ میلیارد ریال معادل ۴۸ درصد از مطالبات چایکاران پرداخت شد، اضافه کرد: بر اساس اعلام سازمان چای کشور تاکنون ۵۰ درصد سهم کارخانجات بابت خرید برگ سبز چای نیز تسویه شده است.

نماینده عالی دولت در گیلان بیان کرد: از آغاز برداشت برگ سبز چای در اردیبهشت ماه تاکنون ۷۰ هزار تن برگ سبز چای از چایکاران شمال کشور خریداری شد که ۴۴ هزار و ۸۰۰ تن برگ سبز چای درجه یک و بقیه درجه ۲ است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه حمایت از برنجکاران تداوم دارد، اضافه کرد: این نوید را به شالیکاران سخت کوش که با رنج و سختی؛ کشت و کار برنج را انجام می‌دهند، خواهم داد که بر اساس رویکرد دولت سیزدهم از آنان پشتیبانی کنیم.

استاندار گیلان اظهار کرد: برای تنظیم بازار شرایط خوبی فراهم شده و جلوی واردات گرفته شد ضمن اینکه در سال جاری نیز برنامه‌ها برای جبران سال گذشته ادامه می‌یابد.