دریا با صیاد مهربان نیست
دریا با صیاد مهربان نیست
وجود بیش از ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی خزر در مازندران، فرصت ارزشمندی را برای مردم این استان ایجاد کرده است تا از برکت خدادادی این پهنه آبی استفاده کنند.

تیرنگ:
وجود بیش از ۳۰۰ کیلومتر نوار ساحلی خزر در مازندران، فرصت ارزشمندی را برای مردم این استان ایجاد کرده است تا از برکت خدادادی این پهنه آبی استفاده کنند.
در همین باره معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت بیش از ۲۲۰۰ شرکت تعاونی صیادی و آبزی‌پروری در کشور خبر داد و گفت: فعالیت در این تعاونی‌ها نزدیک به ۳۰ هزار نفر اشتغالزایی داشته است.
صنعت ماهیگیری از دیرباز صنعتی با ارزآوری بالا به شمار می‌رود که ضمن اشتغالزایی نقش بسزایی در تامین معاش صیادان و ماهیگیران و کسانی داشته که به نوعی با حوزه شیلات و آبزی پروری در ارتباط هستند دارد. صنعت ماهیگیری به صورت مستقیم و غیرمستقیم در حدود ۵۰۰ میلیون شغل ایجاد کرده است. شغل ماهیگیری و صیادی چه در محیط دریا و بر روی لنج و قایق یا در کنار سواحل از طریق تورهای ماهیگیری و قلاب انجام می‌شود. طبق گزارش‌های جهانی بیش از ۳۸ میلیون ماهیگیر و پرورش دهنده ماهی و آبزی در سرتاسر جهان مشغول صید و ماهیگیری هستند.
در حال حاضر صنعت شیلات بخش بزرگی از تجارت جهانی را به خود اختصاص داده و بسیاری از کشورها هر روز بیش از پیش در جهت توسعه و تقویت این صنعت گام برمی دارند. کشور ما نیز در این حوزه از توانمندی و ظرفیت بالا و بالقوه‌ای برخوردار است و از طریق توسعه آبزی پروری تلاش کرده تا سهم خود در بازارهای جهانی را حفظ کند.
بر اساس آمارها ایران در حوزه صید و صیادی در غرب آسیا در بین ۳۲ کشور رتبه اول و در کل اقیانوس هند رتبه دوم را داراست.
شرکت های تعاونی صیادان به شرکت‌هایی با عضویت صیادان ماهی و سایر آبزیان گفته می‌شود که با رعایت قوانین و مقرات مربوط به مبادلات مرزی و به شرط تجویز اساسنامه، مجاز به انجام مبادلات مرزی‌ هستند.
فراهم کردن بازار عرضه و فروش محصولات و حذف دلالان، ساماندهی تشکل‌های صیادی، بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای اعضای تعاونی، اعمال معافیت‌های مالیاتی، سخت و زیان آور شناخته شدن مشاغل مرتبط با این صنعت، حضور در بازارهای هدف صادراتی و شرکت در نمایشگاه‌های بین المللی شیلات و آبزیان می‌تواند در حل بسیاری از مسایل و مشکلات تعاونی‌های صید و صیادی و توسعه و ارزآوری آنها موثر واقع شود.
* تولید سالانه آبزی پروری در مازندران به ۱۱۲هزارتن رسید
در همین باره فروردین ۱۴۰۲ مدیرکل شیلات مازندران، گفت: با ایجاد واحدهای جدید مزارع پرورش ماهیان سردآبی، گرم آبی و نیز صید از دریا به ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۱۲هزار تن رسیده و یک ارزش اقتصادی بالایی درصنعت آبزی پروری این استان ایجاد شده است.
قاسم کریم‌زاده افزود: ارزش اقتصادی تولید این مقدار انواع آبزیان درمازندران درحال حاضر سالانه بیش از ۸ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.
وی افزود: درحال حاضر در ۳ هزار و ۸۰۰ واحد آبزی پروری در مازندران، حدود ۸ هزار نفر به صورت مستقیم و ۴۰ هزار نفر به صورت غیر مستقیم در این صنعت مشغول به تولید و فعالیت هستند.
شناسایی ۸۴ فرصت جدید سرمایه گذاری درشیلات مازندران
مدیرکل شیلات مازندران همچنین دربخش دیگری به شناسایی ۸۴ فرصت جدید سرمایه گذاری در حوزه توسعه آبزی پروری و فعالیت‌های شیلاتی دراستان خبرداد و ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن طرح‌های جدید حوزه شیلات مازندران، علاوه بر افزایش حدود ۶۵ هزارتنی به ظرفیت تولید سالانه استان، برای بیش از ۵ هزار و ۴۰۰ نفر نیز فرصت جدید اشتغالزایی فراهم خواهد شد.
کریم‌زاده، علاقمندی به سرمایه گذاری با توجه به ظرفیت و جایگاه آبزی پروری در مازندران را به لحاظ مقرون به صرفه دانست و تصریح کرد: با توجه به شرایط مازندران و ایجاد اشتغال به همراه تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز جامعه، انتظار است که سرمایه گذاران جدید در این حوزه به سمت ایجاد مزارع و پرورش دو منظور ماهی هدفگذاری و برنامه ریزی کنند.
صادرات ۷هزارتنی محصولات شیلاتی مازندران
مدیرکل شیلات مازندران از تمایل بالای مردم کشورهای روسیه وهمسایه ایران به خاویار تولید استان ما علاقمندی زیادی نشان می‌دهند، خبر داد و گفت: سالانه حدود ۱۰۰ تن گوشت ماهیان خاویاری و یک ونیم تن خاویار به کشورهای دنیا از جمله روسیه و همسایه‌های منطقه ایران صادر می‌شود.
کریم‌زاده، سهم صادرات محصولات شیلاتی مازندران را سالانه حدود ۷ هزار تن اعلام کرد و گفت: این روند در سال‌های اخیر با افزایش فرآوری محصولات شیلاتی و جلوگیری از خام فروشی افزایش یافته است.
تولید بالا، سرانه پایین مصرف ماهی
وی با اشاره به اینکه با وجود حجم بالای تولید آبزی و صید ماهی در مازندران سرانه مصرف ماهی در کشور حدود ۱۲ کیلوگرم و در نوار ساحلی مازندران حدود ۱۵ کیلوگرم است، تصریح کرد: این درحالی است که سرانه مصرف ماهی در برخی کشورها بیشتر از ۲۲ کیلوگرم است.
وی اضافه کرد: مصرف ماهی به تنها تامین کننده حدود ۲۰ درصد پروتئین مورد نیاز بدن انسان است که در راستای مصرف غذای سالم انتظاراست که خانواده‌ها در مصرف هفتگی این فرآورده را مورد استفاده قرار دهند.
* شغل صیادی از مشاغل بسیار سخت و زیان آور است
حسین پور فعال حوزه صیادی با اشاره به اینکه شغل صیادی از مشاغل بسیار سخت و زیان آور است، اظهار کرد: اما تاکنون این شغل مشمول «سختی کار» نشده است.
وی با بیان اینکه بیمه مهم‌ترین چالش صیادان است، افزود: شرکت‌های پره‌های صیادی توان پرداخت حق بیمه را ندارند و از این رو بیمه و امنیت شغلی صیادان تحت شعاع قرار گرفته است.
این فعال حوزه صیادی با بیان اینکه صیادی شغل فصلی تلقی می‌شود، گفت: بالا بودن حق بیمه و نبود راهکار تسهیلی برای صیادان، جامعه صیادی را با چالش روبرو کرده است و با توجه به درآمد پایین صیادی، صیادان از پرداخت حق بیمه عاجز هستند.
وی با اشاره به افزایش چند برابری تجهیزات صیادی افزود: افزایش قیمت تجهیزات صیادی، بالا بودن تورم و گرانی سبب شده تا بر قیمت انواع ماهیان تأثیر بگذارد.
حسین پور به تشریح بخشی از مشکلات این حوزه پرداخت و بیان کرد: تأمین سوخت ادوات صیادی از جمله چالش‌های این بخش است.
وی با بیان اینکه صیادی شغل ریشه دار و با اصالت است، خواستار آن شد که مسئولان و متولیان امر برای حفظ و بقای شغل صیادی بکوشند.
* شغل صیادی پاسخگوی نیاز فعالان این حوزه نیست
مظلومی دیگر صیاد مازندرانی نیز با بیان اینکه شغل صیادی پاسخگوی نیاز فعالان این حوزه نیست، گفت: در حال حاضر میزان صید کفاف دخل و خرج زندگی را نمی‌دهد و هر سال شمار صیادان به نسبت قبل کاسته می‌شود.
وی با بیان اینکه صیادان درآمد چندانی ندارند و توان تأمین هزینه‌های زندگی را ندارند، گفت: قیمت‌های ادوات هر سال افزایش و درآمدها کاهش می‌یابد و نرخ بیمه نیز هر سال بالاتر می‌رود.
وی افزود: مشکلات فراوان سبب شده تا هر سال شماری از صیادان از این کار کنار روند و به مشاغل دیگری بپردازند درحالی حمایت از این قشر را از دولت تقاضا داریم.
* درآمد شش ماهه صیادی کفاف زندگی جامعه صیادی را نمی‌دهد
محمدی صیاد مازندرانی در گفت و گو با تیرنگ با بیان اینکه سوخت یکی از دغدغه‌های اصلی صیادان و صاحبان پره های صیادی است، اظهار کرد: جولان صیادان غیرمجاز هم یک دغدغه به دغدغه‌های ما اضافه کرده است.
وی افزود: فعالیت غیر مجاز صیادان بدون مجوز در سواحل، صیادی را برای پره‌ های صیادی دارای مجوز مختل کرده است.
وی با بیان اینکه معمولاً صیادان دو شغله و یا چند شغله هستند، افزود: درآمد شش ماهه صیادی کفاف زندگی جامعه صیادی را نمی‌دهد به ناچار باید شغل دوم و حتی سوم دست و پا کنیم.
محمدی در پایان گفت: در بیشتر ایام سال دست صیاد خالی است.