درهای مدارس به روی دانش آموزان باز شد
درهای مدارس به روی دانش آموزان باز شد
مدارس فرسوده با ساختمان‌هایی که عمر مفید خود را سال‌ها پیش از دست داده‌اند همچنان در برخی مناطق کشور میزبان دانش‌آموزان هستند، خطر ریزش و تخریب آنها همچنان وجود دارد و اگر خطری نیز نباشد آنها نه تنها نشاط‌آفرین نیستند که خود مایه دلزدگی دانش‌آموزان هستند.

 

تیرنگ:
مدارس فرسوده با ساختمان‌هایی که عمر مفید خود را سال‌ها پیش از دست داده‌اند همچنان در برخی مناطق کشور میزبان دانش‌آموزان هستند، خطر ریزش و تخریب آنها همچنان وجود دارد و اگر خطری نیز نباشد آنها نه تنها نشاط‌آفرین نیستند که خود مایه دلزدگی دانش‌آموزان هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران گفت: در دور اول سفر رئیس جمهور شهید به مازندران ۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مازندران در نظر گرفته شد.

مهدی استادیان افزود: از این میزان حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تخصیص یافت که با این اعتبارات، آسفالت، استقرار سیستم‌های سرمایشی گرمایشی مدارس، ساخت ۲۶ مدرسه و سالن ورزشی در مازندران انجام شد.

وی ادامه داد: در دور دوم سفر شهید آیت الله رئیسی به مازندران که روزهای ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت ماه انجام شد ۲ طرح بزرگ آموزشی در این استان به بهره برداری رسید.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران گفت: مجتمع آموزشی برکت زنده‌یاد حاج حسن اصغرزاده روستای خرماکلا از توابع شهرستان قائمشهر با حضور شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به بهره‌برداری رسید.

وی افزود: این مجتمع آموزشی با مجموع زیربنای ۲ هزار و ۲۵۸ متر مربع در زمینی به گستره چهار هزار ۹۸۶ متر مربع که توسط یکی از خیران روستا اهدا شد ساخته شده و با ۱۴ کلاس درس پذیرای دانش‌آموزان در ۲ مقطع آموزشی خواهد بود

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس مازندران همچنین از افتتاح مدرسه ۱۲ کلاسه شهری تنکابن در دور دوم سفر رئیس جمهور شهید به مازندران خبر داد و گفت: این مدرسه در زمینی به وسعت هزار و ۵۰۰ متر مربع با اعتبار ۳۰۰ میلیارد ریالی ساخته شده است.

به گفته استادیان افزون بر زیرساخت‌های معمول آموزشی موجود در مدارس، در این مدرسه با در نظر گرفتن فضاهای جانبی دیگری از جمله زمین چمن مصنوعی مجهز به رختکن و دوش و سرویس بهداشتی مستقل، آمفی‌تئاتر روباز، آلاچیق‌هایی برای برگزاری کلاس درس در فضای باز، چهار کارگاه و آزمایشگاه، سالن اجتماعات و کتابخانه شرایط آموزشی متفاوتی ایجاد شده است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های ممتاز این مدرسه در نظر گرفتن فضای کشت گلخانه‌ای برای دانش‌آموزان با توجه به محوریت اقتصاد این روستا بر مبنای کشت گلخانه‌ای است. خرماکلا یکی از روستاهای شاخص کشور در کشت گلخانه‌ای است و بر همین اساس نیز برای این مدرسه سه گلخانه ساخته شده که دانش‌آموزان همزمان با تحصیل، کار در گلخانه و پرورش محصولات گلخانه‌ای را نیز می‌آموزند.

مدیر دبیرستان حضرت خدیجه شهرستان نوشهر نیز با اشاره به فرصت‌های ایجاد شده آموزشی در سال جاری اظهار کرد: خوشبختانه مدیران مدارس قدرت تصمیم گیری دارند و برنامه محوری بودن سبب شده که مدیران بتوانند سالانه برنامه نویسی کنند.

✓ برنامه محوری مدارس

وی با اظهار اینکه مدیران متناسب با مدارس برنامه نویسی می‌کنند، گفت: در این برنامه چالش‌های مدرسه دیده می‌شود ولی نباید از مشکلات مالی و آموزشی مدارس به راحتی عبور کرد.

وی آموزش معلمان را امری مهم بیان کرد و گفت: آموزش‌های ضمن خدمت معلمان باید در تابستان و تعطیلات صورت گیرد تا وقتی آن در سر کلاس درس حاضر می‌شوند با آمادگی کامل روانه کلاس‌های درس شوند.
حسین کمالی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران نیز با اظهار اینکه برنامه‌ها و سیاست‌های آموزش و پرورش باید در مدارس عملیاتی شود، افزود: بر آنکه از اجرای این برنامه‌ها مطلع شویم، بازدیدهای دوره‌ای را از مدارس استان شروع کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه امسال با کمک همکاران آموزش و پرورش بازگشایی مدارس به صورت مطلوب صورت گرفته است، به بازدید دوره‌ای از مدارس شهرستان نوشهر اشاره و اضافه کرد: همکاران در قالب گروه‌ها با رویکرد کارشناسانه به مدارس اعزام می‌شوند و در هر دوره ۴۰ تا ۵۰ مدرسه بازدید می‌شوند.

وی گفت: هدف این بازدیدها رویکرد اصلاح امور است تا بتوانیم با کمک به مدیران و معلمان بتوانند رسالت خود را به درستی انجام دهند.

✓نظارت بر مدارس غیردولتی

کمالی تلاش برای رفع مشکلات و کمبودها را از جمله اهداف ذکر کرد و درباره تعرفه‌های ثبت نام در مدارس گفت: مدارس غیردولتی براساس مصوبه و قانون دارای عملکرد هستند و همه ساله سازمان ابلاغیه‌ای برای افزایش شهریه و تعرفه را اعلام می‌کند.
در استان مازندران بیش از ۲۳ هزار معلم و فرهنگی کار تدریس ۵۲۸ هزار دانش آموز را عهده دار بوده که در چهار هزار مدرسه مشغول تحصیل هستند و به اعتقاد مدیران مدارس، همکاران جدید استخدام شده و تازه نفس از چالش‌های فراروی آموزش و پرورش محسوب می‌شود زیرا آموزش‌های آنان متناسب با رشته‌های مورد نیاز نیست.