جاده‌های شلوغ
جاده‌های شلوغ
بیشتر روزهای پاییز و زمستان را در گردنه های برف گیر و سرد می‌گذراند. می گویند: «اگر علاقه نباشند، برودت سرما و روزهای یخبندان توان کار را  از آنها می‌گیرد.»

 

تیرنگ:
بیشتر روزهای پاییز و زمستان را در گردنه های برف گیر و سرد می‌گذراند. می گویند: «اگر علاقه نباشند، برودت سرما و روزهای یخبندان توان کار را  از آنها می‌گیرد.»
رنگ از رخ موهایشان پریده است و در روزهای سرد و گرم سال در جاده‌ها برای نجات جان انسان‌ها تلاش می‌کنند. از این گلایه دارند که مردم بستن زنجیر چرخ را بلد نیستند.
در حالیکه قطرات باران و دانه‌های بلوری برف بر گونه‌های سرخ مسافران می‌نشیند؛ راهدارها همچنان مشغول خدمت هستند.
فشارکار راهدارها بالاست.
راهداران تمام شب از گدوک تا هفت تن شیرگاه در حال تردد هستند. مسیری از جاده را خالی از حضور این سخت کوشان نمی بینی.

با اینکه گاهی ساعت ها بی خوابی و خستگی را تحمل می‌کنند، لبخند رضایت بر لب دارند.
راهداران تعطیلات ندارند و در این ایام، کارشان بیشتر هم می شود. آنها پیک آرامش و نوید سلامت هستند. گمنام هستند و دغدغه معیشت دارند

✓ راهداری در مازندران به دلیل موقعیت اقلیمی شرایط متفاوتی نسبت به سایر استان‌ها دارد

جهانیان، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مازندران در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه در دو سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفت و توجه به نقاط محروم شد، اظهار کرد: خدمت کردن به مناطق محروم جز اولویت‌ها است که مد نظر حضرت آقا است.
وی با بیان اینکه ناوگان راهسازی در مازندران با توجه به حجم ترددهایی که در این استان وجود دارد و میزان ترافیک استان و همچنین شرایط اقلیمی این استان بیشتر از عمده نقاط کشور فعالیت دارد و به همین دلیل سرعت مستهلک شدن ماشین‌آلات و هزینه‌های نگهداری و نوسازی آن‌ها بیشتر است، اظهار کرد: در ۲ سال اخیر برای ارتقای توان ناوگان راهسازی مازندران سه دستگاه گریدر و ۲ دستگاه بیل‌بکهو خریداری شد و در محورهای استان مورد استفاده قرار گرفت. اما برای رساندن میانگین سنی ناوگان راهسازی استان به حد استاندارد دست‌کم به ۱۰۰ دستگاه جدید نیاز داریم.
این مسئول با بیان این‌که راهداری در مازندران به دلیل موقعیت اقلیمی شرایط متفاوتی نسبت به سایر استان‌ها دارد، اظهار کرد: برفگیر بودن محورهای کوهستانی، وقوع سیل در قسمت‌های متعددی از جاده‌های استان، ترافیک زیاد خودروها به دلیل مسافرخیز بودن استان و شرایط اقلیمی سبب شده که فعالیت‌های ناوگان راهسازی مازندران پرتعداد و فشرده باشد. اما سعی کردیم با همین ماشین‌آلات موجود رضایت مردم را جلب کنیم

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر و به ویژه در یک سال گذشته شاهد افزایش تعداد سیل‌ها در استان بودیم که این موضوع بر فعالیت‌های حوزه راهداری تاثیر مستقیمی می‌گذارد.
وی افزود: طی سه سال اخیر در مازندران ۶۳۸ کیلومتر روکش آسفالت اجرا شد و ۴۸ کیلومتر نیز روشنایی طولی جاده‌های استان را اجرا کردیم.
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران از ایمن‌سازی ۱۰ نقطه پرتصادف جاده‌های استان نیز خبر داد و گفت: در سه سال اخیر ۱۰۵ هزار تن آسفالت برای لکه‌گیری جاده‌های استان مصرف شد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران از کاهش ۱۵ درصدی تصادفات منجر به فوت در محورهای برون شهری استان خبر داد.

حسن جهانیان گفت: تعداد تصادفات منجر به فوت استان در محورهای برون شهری در ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته، میزان ۱۵ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: علی‌رغم افزایش سفر و تردد در محورهای برون شهری استان، با اقدامات ایمنی صورت گرفته در این محورها تصادفات در سال جاری ۱۵ درصد کاهش داشته است.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مازندران اقداماتی نظیر آشکارسازی و رفع بسیاری از نقاط پرحادثه، افزایش گشت‌های راهداری و گشت‌های نامحسوس جاده‌ای، ارتقای ایمنی حریم راه‌ها، هماهنگی بهینه با پلیس راه و سایر دستگاه‌های اجرایی درگیر در زمینه ارتقای ایمنی ترددهای جاده‌ای و آموزش و ارتقای ایمنی تردد کاربران آسیب پذیر را از عواملی عنوان کرد که دستیابی به نتیجه یاد شده را محقق کرده است.

جهانیان اظهار امیدواری کرد: با بررسی دقیق عوامل وقوع سوانح رانندگی و ریشه یابی آنها و ارائه راهکارهای مؤثر، تشریک مساعی کلیه دستگاه‌های اجرایی و همچنین رعایت قوانین و مقررات توسط کاربران جاده‌ای، ضمن استمرار روند کنونی کاهش تصادفات، در مجموع سال جاری نیز شاهد کاهش آمار سوانح رانندگی در استان مازندران باشیم.