تشنگی در کنار آب‌بندان
تشنگی در کنار آب‌بندان
بوداغی آب بندان‌ها را ظرفیت بسیار مهمی دانست و گفت: لایروبی بهنگام آب‌بندان‌ها، نوسازی و استفاده بهینه از آن امری ضروری است و بیش از ۱۶۰ رودخانه مهم در استان جریان دارد که ظرفیتی بی نظیر برای استان محسوب می‌شود.

 

تیرنگ، رضا شریعتی:
کارشناسان می‌گویند یکی از منابع مهم اقتصاد روستایی به ویژه در مناطق شمالی ایران آب‌بندان‌ها هستند که علاوه بر تأمین آب کشاورزی اراضی شالیزاری در زمینه‌های متعددی از جمله پرورش و صید ماهی، تامین منابع آب سفره‌های زیر زمینی و همچنین به عنوان زیستگاه میلیون‌ها پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در فصول مختلف سال ضمن ایجاد اشتغال درآمدهای سرشاری را برای روستائیان ایجاد می‌کنند اما با این وجود شاهد تشنگی مردم و زمین‌های کشاورزی هستیم.
بوداغی، کارشناس محیط زیست در این باره در گفت‌وگو با تیرنگ با بیان اینکه ساماندهی و مهندسی رودخانه‌ها و آب بندان‌ها برای تامین منابع آبی در استان ضروری است، گفت: بیش از ۲۰ نوع محصول کشاورزی در استان تولید می‌شود از این رو تأمین آب کشاورزی و زراعی در استان اهمیت زیادی دارد و محصولات کشاورزی استان علاوه بر نیاز استان و کشور صادرات می‌شود.
وی گفت: در کنار تأمین آب شرب و کشاورزی، تأمین آب مصارف صنعتی نیز اهمیت زیادی دارد.
بوداغی آب بندان‌ها را ظرفیت بسیار مهمی دانست و گفت: لایروبی بهنگام آب‌بندان‌ها، نوسازی و استفاده بهینه از آن امری ضروری است و بیش از ۱۶۰ رودخانه مهم در استان جریان دارد که ظرفیتی بی نظیر برای استان محسوب می‌شود.
وی اشاره به تهدیداتی که کم آبی و مسائل زیست محیطی کشاورزی و حیات مازندران را تهدید می کند، تصریح کرد: باید با تدبیر مناسب این روند را متوقف کرد.
✓کمبود اعتبار علت اصلی تاخیر در لایروبی آب‌بندان‌ها
در این پیوند فرماندار بابل با بیان این که ۱۱۰ قطعه آب بندان در این شهرستان نیاز فوری و اضطراری به لایروبی دارند، گفت: اگر با رویه فعلی لایروبی آب بندان‌های این شهرستان انجام شود ۲۵ سال این مهم زمان می‌برد.
علی پیر فلک افزود: از مجموع ۲۱۰ قطعه آب بندان شهرستان بابل ۱۱۰ قطعه آن کارایی زیادی برای آبیاری شالیزارها ندارد و به صورت فوری باید لایروبی آنها آغاز شود.
وی اظهار داشت: در یک سال اخیر هشت آب بندان در این شهرستان لایروبی شد که اگر با همین رویه فعلی لایروبی‌ها انجام شود ۲۵ سال زمان می‌برد تا همه آب بندانهای این شهرستان لایروبی شوند.
پیرفلک افزود: دیگر آب بندان‌های این شهرستان که در حال حاضر نیاز به لایروبی ندارد، برای چند سال دیگر به لیست آب بندان های نیازمند به لایروبی اضافه خواهد شد، که با محاسبه همه آنها لایروبی آب بندانهای شهرستان بابل ۲۵ سال طول خواهد کشید.
فرماندار بابل با بیان این مطلب که کمبود اعتبار یکی از علت‌های اصلی تاخیر در لایروبی آب بندانهای این شهرستان است، خاطرنشان کرد: برای تحقق این مهم که برای شالیکاران ما بسیار حائز اهمیت است نیازمند اعتبار ملی هستیم.
نماینده عالی دولت در شهرستان بابل با اشاره به این مطلب که با توجه به تداوم خشکسالی و کمبود آب برای زمین‌های شالیزاری نقش آب بندانها برای تامین این نیاز بسیار مهم است، ادامه داد: نیاکان ما با احداث آب بندانها، نیازهای اصلی تامین آب زمین های شالیزاری خود را تامین می کردند و این مهم باید در شرایط فعلی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

فرماندار بابل خاطرنشان کرد: برخی از آب بندان های این شهرستان به خاطر عدم لایروبی تا پایان اردیبهشت ماه بیبشتر آبدهی ندارند و این امر به چالشی برای شالیکاران تبدیل شد.
این مقام مسوول تصریح کرد: به عنوان نمونه آب بندان۲۰ هکتاری خراسان محله بابل در سال گذشته تا اواخر اردیبهشت بیشتر آبدهی نداشت که در سال جاری با لایروبی که انجام شد مشکل شالیکاران برطرف شد.

✓ پر شدن ۹۸ درصد آب‌بندان‌های مازندران
مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران اخیرا از پرشدن ۹۸ درصد آب‌بندان‌های مازندران خبرداد.
حیدر داوودیان در گفت‌وگویی ضمن اشاره به اینکه در مرکز استان سد شهید رجایی را داریم که ۱۶۴ میلیون مترمکعب حجم دارد، اظهار کرد: توصیه ما به کشاورزان این است که به هیچ‌وجه بذر پرمحصول کشت نکنند و احتمال اینکه این محصول در ادامه فصل زراعی با توجه به محدودیت منابع آبی، خشک شود بسیار است.
وی با اشاره به اینکه امسال ۶۰ میلیون مترمکعب سد شهیدرجایی ساری معادل یک سوم حجم کلی آن دارای آب است، افزود: لذا طبیعی است که یکسری از اراضی کشاورزی که در این شبکه قرار دارند آب مورد نیاز آنها تامین نشود.
داوودیان تصریح کرد: اتفاقی که امسال افتاد، به دلیل بارندگی‌های خوبی که داشتیم آب‌بندان‌های ما تقریباً آبگیری شده است.
این مسئول اظهار کرد: در واقع ۹۸ درصد از آب‌بندان‌های مرکز مازندران پر آب شده است و دو درصد باقیمانده بنا به دلایلی نظیر اینکه دیر اقدام به آبگیری کردند موفق به آبگیری کامل نشده‌اند و در مجموع وضعیت آب‌بندان‌های ما مطلوب است.
وی با اعلام اینکه وضعیت آبی امسال ما در مازندران به نسبت سال گذشته بهتر است اما در مجموع، قابل اعتناء نیست، گفت: به طور نمونه در سد شهید رجایی در سال گذشته ۴۷ مترمکعب آب داشتیم و امسال ۶۲ مترمکعب آب داریم و تفاوت ۱۵ مترمکعب است
نقش آب بندان در تولیدات مربوط به بخش کشاورزی بسیار مهم است به طوری که به گفته کارشناسان 50 درصد تولیدات استان مازندران مربوط به این منابع آبی است.
گفته می‌شود استان مازندران بیش از ۸۰۰ آب‌بندان بزرگ و کوچک را در خود جای داده و در کنوانسیون رامسر ثبت جهانی شده است.