بررسی عملکرد شورای شهر ساری (۲)
بررسی عملکرد شورای شهر ساری (۲)
نقش شورای شهر در توسعه مدیریت شهری و احقاق حقوق شهروندی و تاثیر مشارکت مردم در کیفیت عملکرد شورای شهر بسیار حائز اهمیت است

تیرنگ، رقیه سعیدی‌نژاد
نقش شورای شهر در توسعه مدیریت شهری و احقاق حقوق شهروندی و تاثیر مشارکت مردم در کیفیت عملکرد شورای شهر بسیار حائز اهمیت است؛ از جمله وظایف اعضای شورای شهر به عنوان یک پارلمان شهری انتخاب شهردارتوانمند و مناسب، شناسایی نیازهای شهر و بررسی خواستگاه های شهروندان همچنین روستاها و تصویب قانون برای رفع آن‌ها، نظارت بر حسن اجرای مصوبات شهر و روستا و لازمه اجرایی آن، تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و دهیاری و تصویب بودجه سالانه از اهم وظایف شورای شهر و روستا است. به عبارت دیگر، می‌توان شوراها را نوعی پارلمان شهری یا روستایی در نظر گرفت. که به عنوان یک نهاد خودگردان باید با شناخت بیشتر راه های جذب منابع جهت تامین ضروریات و رفع احتیاجات طرح م برنامه داشته باشند شخصی که کاندیدای شورای شهر و روستا می شود باید با قوانین شهرو روستا آشنا باشد مشکلات را بررسی کرده باشد و خواستگاه های موکلین خود را بداند. در این میان راه های توسعه حوزه انتخابیه و منابع جذب اعتبارات همچنین روش های رسیدن به تغیرات را مطالعه کرده باشد متاسفانه در استان مازندران این موارد چندان مورد توجه نمی باشد و هرکسی منابع مالی شخصی بیشتر جهت تبلیغات دارد یا ایل و طایفه بیشتری دارد به این پارلمان مهم راه می یابد. درصورتی که شوراها در توسعه یا عقب‌ماندگی شهرها و روستاها و در نهایت توسعه و آبادانی کشور نقشی بسیار اساسی دارند.شوراهای اسلامی شهر و شهرداری به عنوان دو بازوی نظارتی و اجرایی نظام مدیریت شهری نقش موثری و اساسی در روند اداره شهر ایفا می کنند. اکنون سه سال و اندی از آغاز به کار اعضای شورای اسلامی دوره ششم می گذرد و بررسی نقش این پارلمان در مدیریت شهروندی از جمله وظایف یک شهروند مطالبه گر و هوشمند است چرا که اعضای این پارلمان بعنوان وکلای مردم موظف هستند در خدمت به شهروندان ایثارگرانه و جهادی در مدت تصدی این کرسی تلاش کنند تا حقوق شهروندان را احقاق کنند و برای بالا رفتن امید به زندگی شهروندان نهایت تلاش خود را داشته باشند به درستی مشهود است که این پارلمان تخصصی در شهر یا روستا با عملکرد خود می تواند دیدگاه مردم را نسبت به دولت و مسئولین نظام مثبت یا منفی کند بنابراین وجود افراد توانمند و دانا که مردم دوست و وطن پرست باشند بسیار حائز اهمیت است و افراد خائن که با رفتارهای زننده یا فساد مالی بر روی این کرسی نشسته اند نه تنها خیانت به مردم بلکه خائنین وطن محسوب می شوند.بنابر این درک درست این جایگاه وشناخت خواستگاه های حوزه انتخابیه نیز می تواند نیل به مسیر را روشن و هموار سازد اکنون نظرات مردم ساری در خصوص عملکرد وکلای خود در شورای شهر در ادامه می خوانید:
اصغری کارمند بازنشسته می گوید: من تا وقتی کار می کردم متوجه ایراد این شهر نمی شدم که هیچ جایی برای تفریح ندارد اما اکنون که بیکار شدم درد جوانان را می فهمم آنها همیشه می گفتند ساری شهرکارمندی و کارگری است برویم شهر دیگر زندگی کنیم اما من نمی فهمیدم اما اکنون کاری ندارم دنبال مکان امنی برای پر کردن اوقات فراغت هستم می بینم واقعا هیچ کسی به فکرجوانان و سالمندان و بازنشستگان نیست ما از شورای شهر انتظار داریم به فکر سالخوردگان و جوانان شهر باشند .
مینو خانم جوانی که تازه ازدواج کرده است وقتی از او در مورد شناخت‌شان نسبت به اعضای فعلی شورای شهر ساری و بررسی عملکردشان پرسیدیم گفت : از اعضای قبلی شورا چند نفری را می‌شناختم، اما نمی‌دانم هنوز هم همان افراد در شورا مشغول‌ اند یا نه. یکی از آن‌ها خیلی آدم خوبی بود و برای حل مشکلیکه داشتم به من کمک کرد ولی عملکرد شورای فعلی را ندیدم که بخواهم تعریف یا تکذیب کنم اتفاق خاصی در شهر نیفتاد که به چشم بیاد.
زارع یک معلم می گوید : ما مردم بیشتر اینکه مطالبه گر باشیم حرف خوب می زنیم و در عمل تقریبا اصراری برصحت انجام فعل نداریم ما قبل از انتخابات روی برنامه ها و نظرات کاندیداها مطالعاتی انجام می دهیم و پس از انتخاب کاملا بی تفاوت هستیم و آنها هم در کمال خونسردی از این روحیه عدم مطالبه گری ما هیچ اطلاع رسانی نمی کنند . در هیچ جای دنیا امکان ندارد من وکیلی انتخاب کنم او حتی به من گزارش مختصری از عملکردش ارائه ندهد پس مقصر نمایندگان مجلس یا اعضای شورای شهر نیستند ما مردم از عدم آگاهی و عدم مطالبه گری این فرصت را به وکلای خود می دهیم که مارا فقط در مواقع خاص ببینند و بخواهند و هیچ وقت پاسخگو نباشند.
سعیدی جوان دانشجویی که ظاهرا قصد ورود به یکی از فروشگاه ها را دارد. او هم اطلاعات زیادی از وظایف شورای شهر ندارد وی عنوان می‌کند: از وظایف شورای شهر این است که شهردار را انتخاب می‌کند بعد همان شهردار را استیضاح کنند بعد گمان کنم اجرای قوانین و مناسبات شهری نیز بر عهده شورای شهر است.
او به عنوان یک شهروند از اعضای شورای شهر انتظار دارد پس از انتخاب شدن در بین مردم حضور داشته باشند، به مناطق محروم شهر سر بزنند و از مشکلات شهر و مردمش با خبر شوند لااقل یک بار به محله هایی که از آنها رای گرفتند بروند و مشکلاتشان را از نزدیک لمس کنند و اینکار تنها به یک ماه مانده به انتخابات معطوف نباشد.
مرد مسنی را در بلوار آزادی مقابل پارک آفتاب قصد گذر از عرض خیابان را داشت کیسه‌های خرید در دستش بود و به سختی می توانست عبور کند از او اوضاع شهر را جویا شدیم به دلیل سن و تجربیاتی که دارد، شناخت نسبتا بهتری از وظایف و نقش شورای شهر دارد، اما از عملکرد اعضای شوراهایی ساری تا حدودی راضی هستیم اعضای شورای شهر یک سری مسائل را در شورا مطرح می‌کنند، اما عملکرد چندان قوی ندارند. به همین خاطر با وجود اینکه هر سال در انتخابات شرکت می‌کردم، دوره بعد تصمیم گرفتم واقعا به کسی که برنامه مناسبی برای شهر با اصالتی مثل ساری دارد رای بدهم و مطالبه گری کنم نوه های من رفتند غرب مازندران ویلا خریدند که گاهی می آیند شمال در آنجا ساکن شوند می گویند ساری شهر زنده و پویایی نیست ما پل عابر پیاده داریم که جایگاه بنر ها وتابلو تبلیغاتی است سود کلان می برند اما برقی نیست و من که سنم زیاد است نمی توانم از آن عبور کنم چشمم هم درستنمی بینمد تشخیص دهم ماشین به من نزدیک می شود یا خیر توکل به خدایی از عرض خیابان عبور می کنم اعضای شورای شهر که مجوز این پل هارا می دهید مصوب کنید حتما پله برقی بزنند ماهم دعاگوییم.
یکی از شهروندان ساری که از کارکنان شهرداری می باشد: شورای شهر باید از شهرداری شروع کند و تمام نیروهای شهرداری را ساماندهی و تعیین تکلیف کند و برایشان کار تعریف کند شهرداری ساری می تواند درآمدزا باشد ولی اکثرکارکنان حتی صندلی برای نشستن در اتاق ندارند. در حال حاضر در مجموعه شهرداری نیروی رسمی وقراردادی داریم که اگر ساماندهی شوند پیشبرد اهداف بلندمدت شهرداری را سرعت می‌بخشد اعضای شورا طی سالها این نیرو را وارد شهرداری کرده اند خب دستمریزاد تعدادی از جوانان شهر انگیزه و امیدگرفتند و مشارکت بالا رفت اما خواهش می کنیم چندتا گلخانه بزنید یک شهرک تجاری تعریف کنید چند تا منابع بیاورید تا این جوانان اینقدر بیکار نماند.
مرد میان‌سالی عملکرد شورای شهر ساری را در دوره ششم قابل‌قبول می‌داند و می‌گوید: برای کارهای ساختمانی به شهرداری مراجعه کردم و نتیجه نگرفتم، اما وقتی به شورای شهر رفتم دیدم تا جایی که می‌توانند سعی می‌کنند از مشکلات مردم گره‌گشایی کنند و اگر مردم شکایتی داشته باشند پیگیری می‌کنند انتظارما این است زباله سوز ساری درست شود تا از بوی بد ورودی شهر رها شویم و در ورودی شهر ساری یک المان زیبا متناسب با فرهنگ اصیل ساروی ها طراحی کنند پارک ملل هم در حال فرسوده شدن هست لطفا برای این پارک طرح های جدیدی تعریف کنند و سرمایه گذار جذب کنند .