بازماندگان جنگ جهانی دوم علیه مردم
بازماندگان جنگ جهانی دوم علیه مردم
کارشناسان معتقدند خودروهای فرسوده حدود 15 تا 20 برابر خودروهای نو و استاندارد، سوخت مصرف می‌کنند و به‌ همین میزان باعث آلودگی بیشتر محیط زیست، بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی می‌شوند.

تیرنگ:

کارشناسان معتقدند خودروهای فرسوده حدود 15 تا 20 برابر خودروهای نو و استاندارد، سوخت مصرف می‌کنند و به‌ همین میزان باعث آلودگی بیشتر محیط زیست، بیماری‌های تنفسی، قلبی و عروقی می‌شوند.

آنها می‌گویند: بالا بودن سن ناوگان تجاری وحمل و نقل کشور، افزایش میزان مصرف سوخت و آلودگی محیط‌زیست و به‌دنبال آن هدررفت منابع ملی و سرمایه عمومی کشور را در پی دارد.

این موضوع ضرورت  تعریف درستی از کامیون‌های فرسوده را نمایان ساخته است.

برای تعريف كاميون فرسوده شاخص‌های متعددی چون سيستم ايمنی، مصرف سوخت و ميزان آلايندگی دخیل است.

در سال های گذشته از محل قانون هدفمندی یارانه‌ها، تسهیلاتی برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل پیش‌بینی شد که متأسفانه این مهم محقق نشد، تسهیلات دیگر موجود به‌منظور نوسازی ناوگان بسیار ناچیز است و کمتر از ۱۰ درصد هزینه ناوگان جدید را پاسخگو است.

طبق قانون، سن فرسودگی ناوگان باری ۱۶ سال است؛ اما هم‌اکنون درصد بالایی از ناوگان باری استان فرسوده هستند با وجود وعده‌های متعدد مسئولان طرح تعویض کامیون‌های بیش از 80 ساله روسی در استان مازندران با مشکل مواجه شده است.

 

جولان کامیون‌های روسی

 

کامیون‌های روسی یا همان« فوردگاز» یکی از همین نوع  کامیون‌ها است که متعلق به جنگ جهانی دوم بوده و بر اساس آمارهای غیررسمی موجود بیش از پنجاه دستگاه از این خودروهای نیمه‌سنگین در استان مازندران تردد و فعالیت می‌کنند.

 

یکی از رانندگان این خودروها که خود را احمدی معرفی می‌کند در گفت‌وگو با تیرنگ  با اعلام اینکه این تعداد خودرو منبع درآمد بیش از 100 خانوار است، گفت: این خودروها از وسایل نقلیه پرمصرف محسوب می‌شوند و مصرف سوخت بالایی  دارند. از طرفی کمبود قطعات هم با توجه به قدیمی و فرسوده بودن این خودروها رانندگان را به خرید قطعات دست دوم و فرسوده  مجبور می‌کند که دوام زیادی ندارند.

وی اظهارکرد: متاسفانه حمایت لازم و تسهیلات و برنامه‌ برای تعویض این نسل خودروها به درستی پیش‌بینی نشد.

 

* نگرانی رانندگان از قطعات قدیمی

 

در حالی که این راننده مدعی است این خودروها در مناطق شهری دیده نمی‌شوند، تعدادی از این خودروهای نیمه‌سنگین در خیابان‌های مازندران حضور دارند.

بیشتر رانندگان کامیون‌های روسی(فورد گازها) به دلایل نامعلوم از مصاحبه با ما امتناع و تنها اعلام کردند که کمبود سوخت و استفاده از قطعات قدیمی و فرسودگی خودرو از مشکلات این خودروها است.

احمدی با بیان اینکه از این خودروها برای حمل شن و ماسه استفاده می‌شود می‌گوید:قیمت این خودروها در  حدود ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است.

وی در این زمینه به مصاحبه یکسال قبل مهرداد حمداللهی مدیرکل دفتر حمل و نقل کالای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اشاره کرد که توضیح داده بود  بر اساس آیین ‌نامه اجرایی، قرار بود در برابر هر یک دستگاه کامیون وارداتی، یک دستگاه کامیون فرسوده اسقاط شود؛ اما به دلیل به هم خوردن چرخه عرضه و تقاضا، قیمت کامیون‌های فرسوده‌ای که قرار بود اسقاط شوند، طی یک سال اخیر، افزایش ناگهانی داشته است، بنابراین رانندگانی که قرار بود گواهی اسقاط را برای کامیون‌های فرسوده ارائه دهند، تا حدودی از این روند منصرف شده‌اند. به گفته این مقام مسئول قبلاً گواهی اسقاط 200 تا 300 میلیون تومان بوده، اما عده‌ای دلال با سوءاستفاده از سرمایه رانندگان کامیون که خواهان نوسازی خودروی خود هستند، قیمت گواهی اسقاط را به یک میلیارد و 200 میلیون تومان افزایش دادند که چنین مبلغی برای رانندگان بسیار سخت و سنگین است.

 

 

*کامیون‌های اسقاطی به یک میلیارد تومان رسیده است

 

حسینی یکی از رانندگان کامیون نیز در این باره گفت: در ۳ تا ۴ سال گذشته وعده‌های برای ارائه کامیون‌ها به ما داده شد و اعلام کردند که برای تحویل این کامیون باید در ابتدا کامیون فرسوده اسقاط شود و ما در آن زمان این اقدام را انجام دادیم، اما در حال حاضر برای تحویل این واحد هم دوباره اعلام می‌کنند باید کامیون اسقاطی تحویل دهید تا کامیون جدید را به شما تحویل دهیم که همین امر باعث شده که برای خرید یک کامیون فرسوده ۷۰۰ تا یک میلیارد تومان هزینه کنیم.

 

* کامیون‌های روسی غیر استاندارد

 

رحیمی  که مکانیک است در این باره به تیرنگ گفت: کامیون‌های روسی از نظر استاندارد از رده خارج هستند و نتیجه حضورشان نازیباشدن چهره شهری، تشدید آلودگی محیط زیست و مصرف چند برابر انرژی است.

وی با بیان اینکه یکی از عوامل تاثیر گذار بر طرح جایگزینی خودروها، اعمال قانون منع تردد وسایل نقلیه فرسوده است که باید در کنار اعطای تسهیلات کافی، کاهش زمان فرایند جایگزینی خودرو تخفیفات لازم از سوی شرکت‌های خودروساز به متقاضیان، لحاظ شود، افزود:  اسقاط خودروهای فرسوده تاثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوا و ایمنی در سطح جاده‌ها دارد

وی افزود: به دلیل ارتقای ایمنی ترددهای برون شهری، نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل جاده‌ای در استان ضروری است

 

* سخن پایانی

 

تردد کامیون های فرسوده و قدیمی در جاده ها، تهدیدی برای سلامت شهروندان و مسافران است.

نباید نادیده گرفت فرسودگی خودورها علاوه بر ایجاد تصادفات متعدد عاملی در نازیبا جلوه دادن محیط شهری و جاده‌ای شده است و در این بین سوخت نامتعارفی را هم مصرف می‌کند.

شایان ذکر است گروه رسانه‌ای تیرنگ در پی درخواست شهروند خبرنگاران به این موضوع پرداخته و آمادگی انتشار نظرات مسئولان را پیرامون این موضوع دارد.