اینجا کسی صدای تب دنگی را می‌شنود؟!
اینجا کسی صدای تب دنگی را می‌شنود؟!
به گفته متخصصان، بیماری تب دنگی(Dengue fever) که به آن "تب دنگ"، "تب دانگ" و "تب استخوان‌شکن" نیز گفته می‌شود، از بیماری‌های ویروسی خونریزی دهنده است که از طریق بندپایان و حشره آئدس قابل انتقال بوده و عمدتاً مربوط به مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیاست.

 

تیرنگ
به گفته متخصصان، بیماری تب دنگی(Dengue fever) که به آن “تب دنگ”، “تب دانگ” و “تب استخوان‌شکن” نیز گفته می‌شود، از بیماری‌های ویروسی خونریزی دهنده است که از طریق بندپایان و حشره آئدس قابل انتقال بوده و عمدتاً مربوط به مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری دنیاست.

این بیماری به دلیل تغییرات آب و هوایی در جهان گسترش یافته و در شبه قاره هند، کشورهای آسیای جنوب شرقی همچون کامبوج، فیلیپن، مالزی و ویتنام شیوع بیشتری دارد و سال‌های اخیر در کشورهای همسایه از جمله پاکستان، امارات و برخی از کشورهای اروپایی نیز پیدا شده و در آفریقا هم مشابه این بیماری با عنوان تب زرد و در آمریکای لاتین نیز مواردی گزارش شده است.

یک متخصص بیماری‌های عفونی، ابتلای افراد به تب دنگی را نشات گرفته از رعایت نکردن برخی نکات قابل پیشگیری دانست و گفت: آب راکد یکی از محیط‌های پرورش و تکثیر پشه‌های آلوده ناقل این بیماری است که حذف این محیط‌ها و دور ماندن از آن‌ها می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به این بیماری کمک شایانی کند.

فرهنگ بابامحمودی با بیان این‌که راه ابتلا به تب دنگی از طریق گزش پشه آئدس است، اظهار کرد: بر اساس گزارش رسمی وزارت بهداشت، این پشه در چند استان از جمله مازندران مشاهده شد.
وی افزود: این بیماری در بندر لنگه مشاهده شد اما در استان‌های مازندران، گیلان، بوشهر و گلستان تنها پشه آئدس مشاهده شده است.

گزش این پشه، عامل بیماری دنگی است و به گفته‌ کارشناسان مواردی از بیماری تب دنگی که از کشورهای همسایه به ویژه کشور امارات وارد کشور شده بودند شناسایی شد که عمدتا در استان‌ های هرمزگان و فارس بود و بعضی از این افراد به خاطر حال عمومی بد راهی بیمارستان‌ها شدند و بهبود پیدا کردند.

به گفته‌ کارشناسان، در موارد خفیف باعث تب بالا و علائم شبیه آنفلوانزا می‌شود و در موارد شدید می‌تواند منجر به خونریزی خطرناک، افت ناگهانی فشارخون و مرگ شود.

بابامحمودی با اشاره به راه‌های ابتلا به این بیماری گفت:‌ انتقال این بیماری از فرد به فرد انجام نمی‌شود مگر اینکه خون فرد آلوده در مسیر اهدای خون قرار گرفته و سرایت کند.

وی افزود: دوره نهفتگی این بیماری ۳ تا ۱۵ روز است و در برخی مبتلایان هم‌ بدون علامت بوده اما ویروس در خون وجود دارد.

پزشکان در درمان تب دنگی به تسکین علائم آن، نظیر تب، درد عضلانی، سردرد و استفاده از آب و الکترولیت‌ها برای جبران از دست دادن مایعات بدن تأکید دارند اما در صورت بروز عوارض جدی، مانند خونریزی گوارشی، به مداخله فوری پزشکی نیاز است.

متخصص بیماری‌های عفونی گفت: تب ناگهانی مانند آنفلوانزا،‌ دردهای بدنی فوق‌العاده شدید، ضعف، بیحالی، سردرد، اسهال و استفراغ از جمله علائم این بیماری است. همچنین با توجه به این‌که ویروس به سیستم دفاعی حمله می‌کند و تعداد پلاکت خون پایین می‌آید خونریزی از دهان، ‌بینی و مدفوع رخ می‌دهد.

بابامحمودی افزود: پشه ناقل این بیماری در جاهایی که آب راکد وجود دارد همچون آب زیرگلدان‌ها، زباله، سیستم‌های خنک‌کننده، آب‌های رها شده در خیابان‌ها و آب‌های باقیمانده در لاستیک‌های فرسوده خودروها تخمگذاری می‌کند.

وی در توصیه‌ای جهت پیشگیری از تب دنگی، گفت: در معرض نیش پشه‌ها بودن در مناطق خطرناک پرهیز کرده و از روش‌های حفاظت شخصی نظیر استفاده از اسپری ضد پشه، پوشیدن لباس‌های مناسب، و استفاده از پنجره‌ها و درها با توری استفاده کرد.

همچنین به گفته‌ رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ۸۰ درصد بیماران مبتلا به تب دنگی علائمی ندارند و تنها ۲۰ درصد دارای علائم کلینیکی هستند، از این ۲۰ درصد، ۶ درصد به تب دنگی شدید یا DHF/DSS با علائم شدید مبتلا می‌شوند و فقط ۰.۸ درصد از این جمعیت به دلیل بیماری فوت می‌کنند.

بابامحمودی یادآور شد: علائم هشدار دهنده بیماری شامل شکم‌درد شدید، استفراغ، مشکل در تنفس یا خون در بینی و لثه‌ها و استفراغ و مدفوع است.

✓پشه آئدس در یکی از شهرهای غربی استان مشاهده شد

رییس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مشاهده و رسیدن پشه آئدس در استان خبر داد.

فرهاد غلامی با اشاره به این چند روز اخیر پشه آئدس در یکی از شهرهای غربی استان مشاهده شده است، توجه به موارد بهداشتی را برای پیشگیری از بیماری لازم دانست.

وی افزود: تاکنون موردی از ابتلای به گزش و بیماری دنگی در مازندران گزارش نشده است.

به تاکید کارشناسان، این بیماری ویروسی از طریق نیش پشه آئدس آلوده منتقل می‌شود و در نواحی گرمسیری و نیمه‌گرمسیری دیده می‌شود، همچنین در موارد خفیف باعث تب بالا و علائم شبیه آنفلوانزا می‌شود و در موارد شدید می‌تواند منجر به خونریزی خطرناک، افت ناگهانی فشارخون و مرگ شود.

تب دنگی شدید یک وضعیت اورژانسی است. اگر اخیراً به ناحیه‌ای رفته‌اید که تب دنگی در آنجا شایع است و تب دارید باید سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید، علائم هشداردهنده شامل شکم‌درد شدید، استفراغ، مشکل در تنفس یا خون در بینی و لثه‌ها و استفراغ و مدفوع می‌شوند.

شما نمی‌توانید تب دنگی را از یک فرد مبتلا بگیرید. بلکه تب دنگی از طریق نیش پشه آلوده منتقل می‌شود. ظروف حاوی آب راکد مانند گلدان‌ها، ظرف حیوانات خانگی و وسایل گوشه حیاط که آب باران در آنها جمع می‌شود را خالی و تمیز کنید.
رعایت موارد زیر برای پیشگیری از تب دنگ به افراد توصیه می‌شود:

– پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار بلند و جوراب، در زمان سفر به مناطق همه گیری بیماری

– استفاده از کرم یا مواد دافع حشرات بر مناطق پوست که با لباس پوشیده نمی‌شوند.

– استفاده از پشه بند در صورت استراحت در فضای باز

– نصب توری روی درب و پنجره

– تخلیه و تمیز کردن مرتب ظروف محتوی آب گلدان‌های شیشه‌ای، ظروف زیر گلدان و ظروف آب پرندگان و حیوانات

– تعبیه در روی ظروف حاوی آب مانند تانکر

– جلوگیری از تجمع آب راکد در زباله‌ها و ضایعات جامد