آیا پزشکان مالیات واقعی می دهند؟
آیا پزشکان مالیات واقعی می دهند؟
بسیار دیده شده است اغلب افراد در جامعه ما، بدون در نظر گرفتن سطح درآمد، تحصیلات یا طبقه اجتماعی و دیگر مشخصه ‌ها، موظف به پرداخت بخشی از درآمدهای خود را به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت می کنند.

تیرنگ، رقیه سعیدی نژاد:
بسیار دیده شده است اغلب افراد در جامعه ما، بدون در نظر گرفتن سطح درآمد، تحصیلات یا طبقه اجتماعی و دیگر مشخصه ‌ها، موظف به پرداخت بخشی از درآمدهای خود را به عنوان مالیات بر درآمد پرداخت می کنند. از این رو افراد فعال در بخش اقتصادی یا حقوق بگیران مانند کارگران یا کارمندان موظف به پرداخت مالیات بر درآمدهای خود هستند چرا که مالیات محور اصلی توسعه اقتصادی کشور است، به گونه‌ای که مالیات با تأمین بودجه مورد نیاز دولت، در تامین مالی پروژه‌های زیربنایی و طرح‌های رفاه عمومی، نقش اساسی در پیشبرد توسعه اقتصادی حمایت از پروژه‌های استراتژیک دولت و تضمین دسترسی عادلانه به زیرساخت‌های ضروری برای شهروندان ایران ایفا می‌کند
شناختن دقیق میزان مالیات بر درآمد اقشار پر درآمد بویژه پیمانکاران یا پزشکان به دلیل عدم شفافیت منابع درآمد آنان، همواره یک مسئله پیچیده برای دستگاه های مالیاتی می باشد. این نامعلوم بودن اجباری به وجود آورده است که سازمان مالیاتی تدابیری را برای تعیین درست درآمد پزشکان به کار گیرد و تا حدودی از طریق نصب دستگاه های کارتخوان قابلیت بررسی دارد اما همین داستان معضل بزرگی را برای بیماران ایجاد کرده است.
در حقیقت نحوه محاسبه مالیات پزشکان نیز همانند سایر اشخاص حقوقی و حقیقی، تابع قوانین مالیاتی ایران در زمینه محاسبه مالیات بر درآمد است محاسبه مالیات پزشکان به حوزه تخصصی فعالیت و یا سطح علمی آنان وابسته نیست و با تعرفه مشخص درآمدی محاسه می گردد؛
با همه احترامی که برای این قشر قائلیم باید به این نکته توجه کنیم که در مقابل قانون همه افراد جامعه یکسان هستند و پزشکان نیز در صورت عدم رعایت قوانین در زمینه اعلام درآمد واقعی و پرداخت مالیات تعیین شده، مشمول پرداخت جرایم غیرقابل بخشش مالیاتی خواهند بود.
نحوه محاسبه مالیات پزشکان برای تمامی عزیزانی که در زمینه طبابت مشغول فعالیت هستند امری مهم و قابل مباحثه است. از آنجایی که تعداد پزشکان جامعه با توجه به فراگیر شدن دانشگاه ها و همچنین افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو در این رشته ها روند صعودی دارد، مالیاتی که دولت از این قشر کسب میکند نیز پر اهمیت است و می تواند گره گشای بسیاری از بن بست های کلیدی باشد و منافع عمومی را تامین کند.
اما متاسفانه برخی از همین قشر مرفه و سطح بالای جامعه در مواقعی که منافع شخصی خود را در خطر یا ابهام می بینند رفتارهایی را از آنها می بینیم و بیمارانی که با این قشرسطح بالای جامعه کار دارند در اوج درد و رنجی که از بیماری و هزینه های گزاف آن می کشند از برخی آزارهای تحمیل شده از سوی منشی های پزشکان بویژه برخی از آنان که مشهورتر و شناخته شده تر هستند و بیماران بیشتری دارند متحمل می شوند در شهر بابل گله های از سر تالم داشتند که منجر شد گزارشگر ما به فکرانعکاس انتقادات عموم مردم بیفتد وگله ها را به تحریر در آورد که در ذیل می خوانید:
مینا، خانم 45 ساله ای که مادر رنجور و بیمارش را برای درمان به مطب جراح مغز و اعصاب برد و منشی به او گفت: حق ویزیت را نقد و هزینه نوار را برای یک شخص نامعلومی کارت به کارت کند او گفت: مادر من حدود 78 سال دارد که نه اعصاب این داستان ها را دارد و نه بلد هست کارت به کارت کند او تنها چیزی که از تکنولوژی بلد هست کارت کشیدن است حالا منشی با کمال بی احترامی می گوید هروقت واریز کردید بفرمایید مریض را در نوبت قرار دهم، حدود 2مییون 500 هزار تومان در یک لحظه هزینه شد و من مجبور شدم به هر زحمتی تهیه کنم وقتی بیمار اینقدر ناتوان است چطور با او اینهمه بدرفتاری می کنید؟ من نمی دانم چرا این همه با هم نامهربان شدیم ولی دشمن ما خودمان هستیم که نتوانستیم همدیگر را در شرایط مقتضی درک کنیم و فقط منافع شخصی معیارز ارزشها یمان شده است.
مهندس رحیمی از رفتار برخی از این پزشکان متعجب و آزرده خاطر بود گفت: من نمی فهمم اگر قرار باشد قشر مرفه و تحصیل کرده که مفهومی با مسائل مواجه است نداند باید مالیات بر درآمد بدهد و هر کاری انجام می دهد تا از دادن مالیات طفره برود چه انتظاری از قشر ناخرسند و محروم جامعه داریم این قشر مرفه در بهترین شرایط از خدمات و منابع کشور استفاده می کند و از تمامی مواهب را بهره می برد اما حاضر نیست ریالی برای توسعه و پیشرفت کشورش هزینه کند. مردم کم برخوردار هم که درآمد آنچنان درآمدی ندارند مجموع مالیات چندین ماه شان تقریبا با یک هفته پزشکان متخصص و فوق تخصص برابری می کند مالیات در تمامی کشر های توسعه یافته به عنوان یک اصل اساسی مطرح است چرا که زیرساخت ها باید با این منبع ساخته و مرمت یا توسعه اتفاق بیفتد . واقعا متاسفم که برخی از پزشکان کشورم فکر می کنند خیلی هوشمندانه است که با شماره حساب شخص ثالث کارکنند یا نقدی دستمزدشان را حساب کنند در صورتیکه این اوج بی ارزشی و بی فرهنگی است که با دورزدن برخی قوانین بخواهیم خودمان را بالا بکشیم . ما میلیاردها دلار سرمایه داشته باشیم وسط کشوری که با عدم حمایت ما به سمت فرسایش می رود چه ارزش و لذتی دارد و این کاملا دورازانصاف است من کمردرد دارم الان 3 طبقه آمده ام پایین تا پول ویزیت را نقد بپردازم در صورتیکه دستگاه پوز روی میز منشی است .

شاهپوری کارگر شرکتی در بخش خصوصی گفت: من یک کارگر ساده هستم هنگام حقوق گرفتن اول مالیات و کسوراتمان را کسر می کنند بعد واریز می کنند برای من سوال هست چطور دولت به درآمد کم کارگر و کارمندان و افراد کم درآمدکاملا اشراف دارد ولی به بازاری و بازرگان،کارخانه دار و دکتر و مهندس پیمانکار هیچ فشاری نیست . این پزشک همه ویزیتش را نقد دادم پول عکس برداری را کارت به کارت کردم او کلی درآمد دارد کمترین مالیات را می دهد کسی هم با او کاری ندارد چرا ما مردم راحت قبول می کنیم چون مجبوریم اگر یک بار با منشی دعوا کنیم دفعه بعد باید 6 ساعت در انتظار بمانیم پس میگذریم اما همش زیر بار زور هستیم .
خانم امیریان برای بیماری فرزندش به مطب پزشک مراجعه کرد کودک حال بسیار بدی داشت ولی خانم منشی بدون درنظر گرفتن حال روحی این خانم به او گفت: من نمی توانم کاری کنم دستگاه قطع است لطفا از بانک پایین پول نقد بگیرید یا با گوشی تان کارت به کارت کنید این خانم به خاطر اینکه نگران کودکش بود از یک فرد ناشناس در همان مطب درخواست کرد کارتش را بگیرد و این کار را انجام دهد اصلا به امنیت کارتش فکر نکرد فقط شرایط فرزندش مهم بود.
صیامی مشکل شدیدی در ناحیه زانو و کمر دارد علاوه بر مشکلات ویزیت پزشک، در برخی مراکز پرتودرمانی و فیزیوتراپی نیز بسیار اذیت می شود او گفت: من بعد از حادثه تصادف در ناحیه کمر و پا دچار مشکلات شدید شدم مدت زیادی از این دکتر به آن دکتر می روم از وقتی مالیات دستگاه های کارتخوان اِعمال شد بیماران خیلی اذیت می شوند. ای کاش راه بهتری برای پایش درآمدی اعمال می شد تا بیماران بیشتر از این اذیت نشوند عجیب اینکه پزشکان با سطح تحصیلات بالا درامد کلانی دارند و از این کشور خدماتمی گیرند اما متاسفانه حاضر نیستند در ساخت و آبادانی کشور مشارکت کنند.
اسکندری کارمند یکی ازدستگاه های دولتی که به خاطر بیماری همسرش به یکی از پزشکان حاذق مراجعه می کنندگفت: حفظ شأن و کرامت مردم در وهله نخست بسیار مهم است وقتی پزشکی به این درجه از جلب رضای و اعتماد عمومی می رسد باید بداند این عزت منوط به حضور مردمی است که به علم طبابت او اعتقاد دارند در صورتیکه کرامت انسانی بیمار اب حق ویزیت یا نسخه های غیرضروری از طرف پزشک زیر سوال برود برکت از مال می رود آنگاه همین فرد متشخص و سطح یک جامعه به بدترین شکل ممکن تاوان پس می دهد . احترام متقابل از سوی پزشک و بیمار لازم و ضروری است و این گونه رفتارها که مانند اخذ وجه نقد یا کارت به کارت به نام شخص ثالث که منجر به فرار مالیاتی می شود در حد یک شهروند ممتاز جامعه نیست و نوع شهروندی این قشر منافات دارد . من بسیاری از کشورهای توسعه یافته را مورد بررسی قرار داده ام و به یقین رسیده ام شهروندان متمدن هرگز به فرار مالیاتی فکر هم نمی کنند مالیات می دهند و مطالبه می کنند. از طرفی وزارت بهداشت و درمانو علوم پزشکی نیز همکاری لازم با اداره امور مالیاتی و دولت داشته باشند و برای پزشکان متخلف اعمال قانون کنند.