گردشگری دریایی عاملی مهم در مقابل تحریمها /  می توانیم حداقل در جهان اسلام بهترین باشیم
گردشگری دریایی عاملی مهم در مقابل تحریمها /  می توانیم حداقل در جهان اسلام بهترین باشیم
اورمزدی بیان کرد: کشور ما با تاریخ، طبیعت و مردمانی که دارد، می تواند در حوزه گردشگری دریایی حداقل در جهان اسلام بهترین باشد و با توجه به تحریمهای ظالمانه دشمن، اثربخشی گردشگری دریایی در مقابله و رفع آن، فوق العاده خواهد بود.

تیرنگ نیوز: دکتر محمودرضا اورمزدی در گفتگو با تیرنگ با اشاره بر ظرفیت های بی نظیر گردشگری ایران اظهار کرد: کشور ما با تاریخ، طبیعت و مردمانی که دارد، می تواند در حوزه گردشگری دریایی حداقل در جهان اسلام بهترین باشد و با توجه به تحریمهای ظالمانه دشمن، اثربخشی گردشگری دریایی در مقابله و رفع آن، فوق العاده خواهد بود.

وی افزود: اگر می خواهیم در حوزه گردشگری دریایی حرفی برای گفتن داشته باشیم باید طوری عمل کنیم که زبانزد خاص و عام شویم.

این کارشناس گردشگری با اشاره به نعمات بیشمار دریا تصریح کرد: دریا برای هر کشوری در حوزه های استراتژیک، اقتصادی، شیلاتی و صنعت گردشگردی دارای اهمیت است و هر کشوری که بتواند از آن استفاده بهینه تری کند، برگ برنده دست اوست،

اورمزدی با بیان اینکه دسترسی کشور ما به دو محدوده آبی در شمال و جنوب (خزر و خلیج فارس) که هر دو از موهبت های الهی و استثنایی هستند، یک فرصت استثنایی است، افزود: متاسفانه تاکنون نقشه و استراتژی خاصی دیده نشد و از این ظرفیت های مهم، برای گردشگری دریایی استفاده نکردیم.

وی با اشاره به استفاده از کرانه های شمال و جنوب کشور در جنبه های تجاری، اقتصادی و گمرکی تصریح کرد: تاکنون مبنای کار بنادر کشتیرانی کشور تجارت کالا بوده و به تردد و تبادل مسافران و گردشگران داخلی و خارجی کمتر توجه شده است.

این کارشناس گردشگری ادامه داد: در حال حاضر این موضوع صرفا از دیدگاه میراث فرهنگی کشور در اولویت است و از همراهی و همکاری دیگر دستگاه ها خبری نیست. در حقیقت وزارتخانه گردشگری در یکسو و سایر دستگاه های مرتبط در سویی دیگر قرار دارند. پرسش مهم امروز این است که صنعت گردشگری دریایی چقدر برای مسئولان بلندپایه این حوزه اهمیت و اولویت دارد؟ باید دید نوع نگاه دستگاه های مرتبط به گردشگری چیست؟

اورمزدی با اشاره به ظرفیت های بی نظیر سواحل خزر، بیان کرد: می توان از طریق اسکله های تفریحی و ایجاد و ساخت بنادر گردشگری ویژه، به توسعه این بخش کمک شایانی نمود و تحقق این مهم، نیازمند برنامه مدون در سه بازه کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت است که با اخذ مشاوره از متخصصین، دانشگاهیان و بازنشستگان این حوزه، در میزی واحد و هدفی مشترک امکانپذیر است.

وی ادامه داد: تاکنون از ظرفیت های گردشگری دریایی چه در شمال و چه در جنوب هیچ بهره ای نبردیم. البته در سواحل جنوب اقداماتی انجام شد. حرکت های استان گیلان در انزلی ناموفق بود. در مازندران هم بحث اسکله تفریحی در رامسر و دیگر شهرهای توریستی چون بابلسر در حد حرف باقی ماند و هنوز از اسکله تفریحی استاندارد خبری نیست. در حوضچه آرامش چند جت اسکی و قایق تفریحی وجود دارد اما در دریای شمال هرگز از کشتی تفریحی خبری نشد.

این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: منظور از گردشگری دریایی این است که کشتی های تفریحی داشته باشیم و این اراده و همت همه دستگاه ها را می طلبد که تاکنون این اراده و همت مشاهده نشده است.

وی با بیان اینکه فاصله ما با کشورهای همسایه در حوزه گردشگری دریایی بسیار است، گفت: به عنوان مثال کشور ترکیه که از ظرفیت های به مراتب کمتری از کشور ما برخوردار است در جهت رشد اقتصاد گردشگری دریایی بهره های فراوانی برد و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم.

اورمزدی با اشاره به تحرکاتی در زمینه گردشگری دریایی در مازندران بیان کرد: البته شنیده هایی وجود دارد مبنی بر اینکه اداره کل گردشگری مازندران در حال شناسایی و جانمایی اسکله های تفریحی در استان هستند و این خبر بسیار خوبی است و امیدواریم با همکاری 20 دستگاه مرتبط دیگر این مهم، محقق شود.