کاشت یک نهال در کنار کاشت سبزه
کاشت یک نهال در کنار کاشت سبزه
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران - ساری با بیان اینکه سه باند سازمان‌یافته قاچاق چوب در استان شناسایی و منهدم شده است، گفت: کشور ما هفتمین کشور تولیدکننده کربن و چهل‌و‌دومین کشور جذب‌کننده کربن در دنیا است و برای مقابله با آسیب‌های کربن چاره‌ای جز کاشت درخت وجود ندارد.

 

تیرنگ، رضا شریعتی:
نشست خبری علوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری و معاونانش به مناسبت هفته منابع طبیعی برگزار شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری با بیان اینکه سه باند سازمان‌یافته قاچاق چوب در استان شناسایی و منهدم شده است، گفت: کشور ما هفتمین کشور تولیدکننده کربن و چهل‌و‌دومین کشور جذب‌کننده کربن در دنیا است و برای مقابله با آسیب‌های کربن چاره‌ای جز کاشت درخت وجود ندارد.
سید علی علوی با بیان اینکه سهم کشورها از کاشت درخت روشن شده است، گفت: سهم ایران از کاشت درخت یک میلیارد اصله است که طی ۴ سال باید این هدف محقق شود.
وی سهم منابع طبیعی مازندران را از درختکاری طی چهار سال ۴۰ میلیون اصله درخت اعلام کرد و گفت: دو میلیون و ۸۰۰ هزار اصله نهال در سال گذشته تولید شد و در سال جاری در کشور ۲۵۰ میلیون اصله نهال و در مازندران هشت میلیون اصله تولید شد.
علوی خاطرنشان کرد: ۷ میلیون و یکصد هزار اصله را برای کاشت انتخاب کردیم، الحمدالله از این طرح استقبال خوبی شد و مشغول درختکاری هستیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران – ساری با عنوان اینکه با استقبال خوبی از طرح مردمی کاشت نهال صورت گرفته است، گفت: میزان عرصه برای کاشت و نوع گونه‌ها مشخص شده است و می‌توان آن را راستی آزمایی کرد.
وی همچنین پیشنهاد داد در ایام نوروز خانواده‌ها در کنار آماده‌کردن سبزه عید، یک نهال بکارند تا این موضوع در بین مردم فرهنگ‌سازی شود
علوی با اشاره به اینکه در حوزه آبخیزداری ۱۰ بند سرشاخه‌گیر در گذشته ساخته شده و سه مورد دیگر در حال ساخت داریم، ادامه داد: هر بند سرشاخه‌گیر از ۳ هزار میلیارد تومان خسارت جلوگیری می‌کند.
وی به کاشت درخت در سواحل آزاد شده مازندران اشاره کرد و بیان داشت: با توجه به همکاری همه جانبه سپاه و بسیج رسیدن به سهم کاشت ۴۰ میلیون اصله نهال درخت در همه نقاط استان دور از انتظار نیست.

✓ ۵۷۷ هکتار از اراضی ملی از ید متصرفان خارج شد

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران با بیان اینکه در سال جاری در مجموع حدود ۵۷۷ هکتار از اراضی ملی از ید متصرفان خارج و به بیت‌المال بازگشت، گفت: در یازده ماهه ۱۴۰۲ هزار و ۳۹۴ فقره پرونده ماده ۴۸ یعنی حمل غیرمجاز چوب آلات جنگلی و صنعتی تشکیل و هزار و ۲۰۶ نفر شناسایی و دستگیر و میزان ۴۴۱ مترمکعب چوب آلات‌ صنعتی کشف و ضبط شد.
سرهنگ ذکریایی با بیان اینکه ۱۷ هزار و ۱۹۰ کیلوگرم ذغال غیرمجاز در حین حمل و از کوره‌داران شناسایی شد، گفت: طبق گزارش‌های سامانه مردمی ۱۵۰۴، ۴ هزار و ۳۵۳ مورد تماس فوریت‌های تخریب و آتش‌سوزی دریافت کردیم که ۳ هزار و ۵۲۹ تماس مردم صحیح بوده و موضوع گزارش بررسی شد ۸۲۴ مورد تماس فاقد صحت بودند.
وی در مورد اجرای قوانین در بخش مقابله با ساخت و سازهای غیر مجاز، بیان کرد: در سال جاری درخصوص اجرای تبصره ذیل ماه ۵۵، حدود ۸۲۱ فقره پرونده به مساحت ۲۰۹ هکتار اراضی جنگلی و مرتعی تشکیل و رفع تصرف شد.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران، ادامه داد: در راستای اجرای احکام به زمین مانده در ۱۱ماهه سال جاری حدود ۱۱۲ فقره از احکام قضایی به جای مانده را اجرا کردیم.
سرهنگ ذکریایی به خریداران و حاملان چوب آلات غیرقانونی در عرصه‌های کشاورزی جنگلی و کارگاه‌های متخلف هشدار داد.

✓طرح کاشت یک میلیارد درخت چهار ساله است

فتح الله غفاری معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران_ ساری با بیان اینکه طرح کاشت یک میلیارد درخت چهار ساله است، گفت: در این زمینه با آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، دانشگاهیان، سپاه و سایر دستگاه‌ها تفاهم نامه‌هایی داشتیم.
وی با بیان اینکه بر اساس اسناد پشتیبان پنج گام را در نظر گرفتیم، گفت: گام اول شناسایی عرصه، گام دوم تهیه طرح انتخاب گونه، گام سوم تولید نهال با کیفیت، گام چهارم کاشت و گام پنجم ارزیابی است.
غفاری با بیان اینکه جنگل‌های مازندران از سال ۹۸ ثبت جهانی شدند، گفت: توجه به صیانت از جنگل، لازم و ضروری دانست.
وی گفت: جنگل شمال از نظر گونه‌ها و زمین‌شناسی در دنیا بی‌نظیر است