0
تیرنگ از وعده های بی عمل مسئولان گزارش می دهد؛

معضل حل نشدنی سرعت گیرهای غیرمجاز در مازندران

  • کد خبر : 6966
  • ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۸
معضل حل نشدنی سرعت گیرهای غیرمجاز در مازندران
نجفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران شهریور 98 با اشاره به وجود برخی سرعت گیرهای غیرمجاز در مسیرهای اصلی و فرعی استان وجود آن را ممنوع دانست و گفت: «باید این سرعت گیرها جمع آوری شود». البته مشخص نیست مخاطب بایدهای آقای مدیرکل کیست؟ ای کاش بیشتر در این باره توضیح می دادند که جمع آوری سرعت گیرها چگونه و طی چه زمانی انجام می شود؟ تاکنون چه بخشی از کارها انجام شده؟ آیا اساسا اقدامی صورت گرفته یا فقط در حد اظهارنظر جهت تهیه خوراک رسانه ای بوده؟ ...

تیرنگ نیوز: هنوز بر کسی مشخص نیست اولین سرعت گیرها  در کجا و در چه شرایطی توسط چه کسی یا کسانی ابداع شده اند. اما هرچه که هست ظاهرا جامعه ما با وضع موجود شدیدا به وجود آن نیازمند است و امروزه تصور جاده ای بدون سرعت گیر برای همگان امری محال و اجتناب ناپذیر است چون راحت ترین روش و در عین حال کم خرج ترین راه برای جلوگیری از سرعت های غیر مجاز و وقوع حوادث آن چنانی است.

البته مردم ما به قدری به این پدیده مانوس شده اند که علاوه بر کوچه پس کوچه ها در مقابل درب برخی مغازه ها و منازل که صاحبان آن از سرعت رانندگان احساس نا امنی می کنند، به ایجاد سرعت گیر روی می آورند و بدون آنکه کار به اعتراض و زد و خورد و حضور پلیس بینجامد امنیت محیط برقرار می شود و اینها واقعیت های تلخی است که در جامعه ما وجود دارد و کسی نمی تواند منکر آن شود.

بنابراین همه ما کم و بیش خاطراتی تلخ از سرعت گیرهای خیابان ها  و کوچه های شهرها و محل زندگی مان داریم خاطراتی که شاید تا سالها در ذهن ما باقی بماند از استعلاک و خرابی ماشین گرفته تا وقوع تصادف و….آن هم در جای جای مازندران با وجود سرعت گیرهای فراوان و متعدد.

پرواضح است وجود سرعت گیرهای متعدد در شهرها و حتی روستاهای مازندران با طرح ها و رنگ های مختلف نه تنها به زیبایی شهرها و جاده های ما کمک نمی کند بلکه نشان دهنده ضعیف بودن فرهنگ عمومی به ویژه فرهنگ رانندگی در جامعه ماست و نصب هر سرعت گیر به معنی آن است که ما به قوانین خود که برای سلامت و آسایش ماست احترام نمی گذاریم یا توان اجرای قوانین را نداریم و مسئولان امر با ایجاد سرعت گیرها ما را مجبور به رعایت قانون می کنند.

در حالی که همه از وجود زیان های سرعت گیر، سایش لاستیک ها، ترمزها و مصرف سوخت ناشی از سرعت و شتاب مجدد آن و احتمال وقوع تصادف آگاهیم. تازه اکثر سرعت گیرهای مازندران یا شکستگی دارند یا خراب هستند و لبه های تیز قسمت های باقیمانده باعث پارگی لاستیک و انحراف وسایل نقلیه می شود.

در این فرصت برای روشن تر شدن مطلب، نظر کارشناسی احمد مطالبی کارشناس علوم انتظامی و تصادفات رانندگی و مشاور حل و نقل و ترافیک را درباره معضلات سرعت گیرها می آوریم:

«سرعت گیر عامل ترافیک در مسیر عادی است. مهمترین عیب سرعت گیرها پایین آوردن کارایی، ایمنی، سرعت و ظرفیت معابر است. ترمزگرفتن در سرعت گیرها سبب شتاب منفی موتور و در نتیجه موجب تولید بیشترین مقدار هیدروکربن، مونوکسید کربن و اکسیدهای ازت می شود. طبیعتا میزان سرب حاصل از سوخت بنزین هم افزایش می یابد و بر آلودگی محیط زیست به شدت تاثیر می گذارد که در بروز بیماری های ریوی، ضایعات کبدی، کلیوی و دستگاه گوارش نقش بسزایی دارد. حتی این آلودگی ها می توانند موجب اثرات سوء مغزی در کودکان، ناباروری در زنان و حتی عوارض چشمی مانند کاهش تشخیص فاصله شود. نصب سرعت گیر مغایر با قانون ایمنی راه ها است، بهترین راه برای این کار آموزش ترافیک است و راننده ها باید آموزش ترافیکی ببینند. دانش، هنر و تجربه رانندگی را 3 فاکتور مهم رانندگی است. متاسفانه این آموزش ها داده نمی شود، اگر آموزش ها به درستی انجام شود نیازی به نصب سرعت گیر نیست. متاسفانه مردم و برخی از مسئولان فکر می کنند اگر سرعت کاه نصب کنند معضل حل می شود، در حقیقت اینگونه نیست و با این کار فقط صورت مساله پاک می شود و نتیجه اش این است که در هر 20 دقیقه یک نفر بر اثر تصادف در ایران کشته شود».

اظهارنظرهای مسئولان فعلی و قبلی

طبق شواهد و اخبار استانی، همه مسئولان مربوطه مازندران از وجود چنین معضلاتی به خوبی آگاهند و حتی برخی از آن ها در فرصت های مختلف به حل هرچه زودتر آن تاکید کردند و می کنند. البته برخی از آن ها هنوز درباره معضل سرعت گیرها اظهارنظر نکرده اند، یعنی برخی از این برخی ها کلا در هیچ موضوعی اظهارنظر نمی کنند و فقط عنوان مسئول را به یدک می کشند!

عباسعلی نجفی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران شهریور 98 با اشاره به وجود برخی سرعت گیرهای غیرمجاز در مسیرهای اصلی و فرعی استان وجود آن را ممنوع دانست و گفت: «باید این سرعت گیرها جمع آوری شود».

وی وجود حداکثر مانع در راههای استان را طبق استاندارد به ارتفاع دو تا سه سانتیمتر بیان کرد و گفت: «وجود سرعت گیر ممنوع بوده ولی سرعت گاه با ارتفاع دو تا سه سانتیمتر مانعی ندارد».

البته مشخص نیست مخاطب بایدهای آقای مدیرکل کیست؟ ای کاش بیشتر در این باره توضیح می دادند که جمع آوری سرعت گیرها چگونه و طی چه زمانی انجام می شود؟ تاکنون چه بخشی از کارها انجام شده؟ آیا اساسا اقدامی صورت گرفته یا فقط در حد اظهارنظر جهت تهیه خوراک رسانه ای بوده؟ ..

پیش از وی نیز احمد آفرین محمدزاده مدیرکل سابق راهداری و حمل و نقل جاده ای مازندران نسبت به سرعت گیرهای غیر مجاز در مازندران واکنش نشان داده بود.

وی با بیان اینکه وجود سرعت گیرهای غیرمجاز در سطح محورهای ارتباطی استان، ایمنی جاده ها را کاهش داده است، گفت: «با توجه به مصوبه کمیته ایمنی حمل و نقل باید در اسرع وقت اقدامات درخور توجه ای از سوی فرمانداران، شهرداران و رؤسای ادارات تابعه در خصوص برچیده شدن این سرعت گیرها صورت پذیرد چرا که وجود این موانع، ایمنی جاده های مازندران را کاهش داده است»

وی افزود: «از آنجایی که حفظ، نگهداری و ایمن سازی راههای موجود یکی از وظایف ذاتی و اصلی اداره کل راهداری است، آمادگی کامل داریم تا با بسیج کلیه امکانات، ماشین آلات ونیروهای راهداری، نسبت به برچیده شدن این سرعت گیرها اقدام کنیم.

محمدزاده با بیان اینکه وجود سرعت گیر ها دغدغه اصلی شهروندان و مسوولان می باشد، خاطر نشان کرد: در حال شناسایی و حذف تمامی سرعت گیرهای غیر مجاز برون شهری هستیم.

در زمان استاندار قبلی نیز علی نبییان معاون سابق عمرانی استاندار در ماه های آغازین خدمت خود در گفت و گویی در این رابطه بیان داشت: «باید هرچه سریعتر کارگروهی درباره بررسی و مطالعه نصب سرعت گیرها در سطح محورهای استان تشکیل شود چرا که تمام سرعت گیرهای موجود از لحاظ ایمنی غیر استاندارد بوده و باید در اسرع وقت اصلاح یا برچیده شوند».

وی با اشاره به وجود سرعت گیرهای غیرمجاز در سطح جاده های مازندران افزود: «با توجه به مصوبه کمیته ایمنی حمل و نقل باید در اسرع وقت، اقدامات در خور توجه ای از سوی فرمانداران شهرداران و روسای ادارات راه و شهرسازی در خصوص برچیده شدن این سرعت گیرها صورت پذیرد چرا که وجود این موانع ایمنی جاده های مازندران را کاهش داده است».

نبییان تصریح کرد: «نصب دست انداز و برآمدگی با ضخامت 2.5 سانتی متر بر روی سواره روها مغایر با کنواسیون عبور و مرور است.»

حیدر نوروزی مدیرکل سابق راه و شهرسازی مازندران نیز در آغاز کار خود در راه و شهرسازی مازندران نسبت به این مساله بی تفاوت نبود و در جمع خبرنگاران قول داده بود: «تمامی سرعت گیرهای جاده های برون شهری را حذف می کنم. از آنجا که حفظ، نگهداری و ایمن سازی راه ها، یکی از وظایف ذاتی و اصلی راه و شهرسازی بوده، لذا این اداره کل آمادگی کامل داشته تا با بسیج کلیه امکانات و نیروهای راهداری نسبت به برچیده شدن این سرعت گیرها اقدامات لازم را انجام دهیم.»

 وعده های بی عمل!

بخوبی از سخنان مسئولان نامبرده پیداست که به عمق فاجعه آگاهند و علاج کار را نیز می دانند: اصلاح و برچیده شدن سرعت گیرهای غیر مجازدر اسرع وقت!  اما در طول این سال ها هیچگاه بیان نکردند که چگونه این امر، محقق خواهد شد؟ این کارگروه ها چه زمانی تشکیل می شوند؟ طرح ها و برنامه های پیش بینی شده ی آنها برای اجرا چیست و… .

شواهد گویاست در طول این سال ها اظهارات و برنامه های مسئولان مربوطه، درباره حذف سرعت گیرها در مازندران به مصداق ضرب المثل معروف «سنگ بزرگ و علامت نزدن» بوده است.

با توجه به آنچه گفته شد پیشنهاد ما به مسئولان مربوطه این است علاوه بر اصلاح و برچیده شدن سرعت گیرهای غیر مجاز به آگاهی از طریق رسانه های استان و تریبون های مختلف، زمینه ترویج و گسترش فرهنگ صحیح رانندگی در بین کاربران جاده ای را فراهم سازند تا سوانح رانندگی و تبعات مختلف اجتماعی و اقتصادی این موضوع در جامعه کاهش یابد و در تحقق این امر همه مسئولان یاری‌ رسان اداره کل راه و شهرسازی باشند.

لینک کوتاه : http://tirangnews.ir/?p=6966

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.