ضرب‌الاجل برای تأمین حقوق کارگران معادن طبس/ لزوم فعال شدن ظرفیت معادن در خراسان جنوبی
ضرب‌الاجل برای تأمین حقوق کارگران معادن طبس/ لزوم فعال شدن ظرفیت معادن در خراسان جنوبی
آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سومین سفر استانی خود به خراسان‌جنوبی سفر کرد و در بدو ورود به فرودگاه طبس از سوی استاندار خراسان‌جنوبی و جمعی از مسئولان استانی مورد استقبال قرار گرفت

تیرنگ نیوز- سرویس سیاسی: آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در سومین سفر استانی خود در سفری از پیش اعلام نشده وارد استان خراسان‌جنوبی شد و در بدو ورود به فرودگاه طبس از سوی استاندار خراسان‌جنوبی و جمعی از مسئولان استانی مورد استقبال قرار گرفت.

وزیران کشور، راه و شهرسازی و صنعت، معدن و تجارت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس دفتر رئیس جمهوری و معاون اجرایی رئیس جمهوری، آیت‌الله رئیسی را در سفر به استان خراسان‌جنوبی همراهی می‌کنند.

زیارت حرم حضرت حسین بن موسی‌الکاظم (ع)، دیدار با مردم و بازدید از معادن پروده طبس از برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در سفر به شهرستان طبس است و رئیس جمهوری پس از آن به بیرجند مرکز استان می‌رود.

از جمله برنامه‌های آیت‌الله رئیسی در سفر به مرکز استان حضور در شورای اداری و دیدار با نخبگان است.

لزوم فعال شدن ظرفیت معادن در خراسان جنوبی

رئیس جمهور گفت: مردم خراسان‌جنوبی‌ و شهرستان طبس نشان دادند در همه صحنه‌ها آنجا که نیاز باشد با همه وجود و امکانات و داشته‌های خودشان آنچه را که در دست دارند برای دفاع از انقلاب و دفاع از ارزش‌ها می‌دهند.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در حرم حضرت حسین‌بن موسی‌الکاظم(ع) در شهرستان طبس،  اظهار داشت: مردم خراسان‌جنوبی‌ و شهرستان طبس نشان دادند در همه صحنه‌ها آنجا که نیاز باشد با همه وجود و امکانات و داشته‌های خودشان آنچه را که در دست دارند برای دفاع از انقلاب و دفاع از ارزش‌ها می‌دهند.

وی بیان داشت: اگر تاریخ مبارزات و ایستادگی مردم در این خطه بررسی شود مشخص می‌شود همراه با ولایت‌مداری، صبر و وفا، ایثار و شهادت، از خودگذشتگی و همراه با خداخواهی است و در پرتو خداخواهی دگرخواهی است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بنده در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و زلزله طبس در دوره جوانی به شهر طبس سفر داشته‌ام و چند شب در این منطقه ماندیم، تصریح کرد: در جریان خدمات‌رسانی به مردم شریف شهرستان طبس، شهید صدوقی و مقام معظم رهبری نیز حضور داشتند که ما به عنوان طلبه با جمعی از طلبه‌ها برای کمک به مردم زلزله‌زده آمدیم.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه به برکت انقلاب اسلامی کارهای زیادی هم در این منطقه و هم در خراسان‌جنوبی انجام شده و هیچ شهر، بخش و روستایی شرایط قبل را ندارد، اضافه کرد: به برکت انقلاب اسلامی چهره شهرها، بخش‌ها و استان عوض شده و آنچه امروز می‌بینید و تصاویر آن نیز موجود است قابل مقایسه با قبل نیست.

وی تأکید کرد: جوان‌ها می‌توانند تصاویر وضعیت اول انقلاب و امروز را ببینند که کاملا چهره شهر و روستا عوض شده و این از برکت تلاش جهادگران و مجاهدانی بوده که برای توسعه و آبادانی کار کرده‌اند.

رئیس جمهور با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی امام جمعه شهرستان طبس و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، مطرح کرد: با کمبود نزولات آسمانی مواجه‌ایم و این کمبود و تهدید را می‌توان به فرصت تبدیل کرد و مردم خراسان‌جنوبی نشان دادند که می‌توانند کمبودها و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنند.

آیت‌الله رئیسی در ادامه با بیان اینکه در خراسان‌جنوبی ظرفیت‌های خوبی مانند معادن را داریم که می‌تواند فعال شود، گفت: بخشی از این ظرفیت فعال و بخشی غیرفعال است که اگر فعال شود باعث رونق تولید و اشتغال در کشور و منطقه می‌شود.

وی اضافه کرد: بخش فعال و غیرفعال در حوزه ظرفیت معدنی شهرستان طبس می‌تواند مشکلات زیادی را حل کند بنابراین باید ظرفیت‌های بر زمین مانده در استان و طبس فعال و این مهم در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد.

رئیس جمهور با اشاره به همراهی و حضور وزیر صمت و وزیر راه و شهرسازی در این سفر، عنوان کرد: وزیر صمت با هدف فعال‌سازی ظرفیت معادن و وزیر راه و شهرسازی با هدف بررسی راه‌ها و رفع مشکلات آن به استان سفر کرده است.
آیت‌الله رئیسی به ظرفیت‌های بیشمار شهرستان طبس اشاره و تبیین کرد: با توجه به اینکه در شهرستان طبس محصولات متنوع، ۴ فصل و استراتژیک وجود دارد می‌توان اقتصاد گردشگری را فعال کرد.

وی تعیین اولویت‌ها، کار میدانی و اقدام و عمل را سبب افزایش اعتماد عمومی و افزایش اعتماد مردم به کارکرد نظام اداری کشور دانست و مطرح کرد: استان خراسان‌جنوبی نیروی کارآمد زیاد دارد که می‌توانند گره‌ها را بگشاید.

رئیس جمهور  با تأکید بر اینکه به مدیران می‌گویم هر فعل و کار شما در گره‌گشایی از مشکلات مردم منجر به اعتماد مردم می‌شود، تبیین کرد: امیدواریم این سفر و سفرهایی از این دست بدون تشریفات رایج انجام شود که اصل کار دنبال شود تا از نزدیک با مسائل استان‌ها آشنا شویم و اولویت‌ها را مشخص و اقدام کنیم.

دولت برای حل مشکلات کم‌آبی برنامه دارد

رئیس جمهور گفت: در دولت سیزدهم برای رفع مشکل آب برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت داریم و از جمله انتقال آب از دریای عمان، اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا مشکل دسترسی مردم به منابع آبی برطرف شود.

آیت الله رئیسی اظهار داشت: من در راستای سفر به استان‌های محتلف که دور از تشریفات معمول برگزار می‌شود امروز تصمیم گرفتم به استان خراسان‌جنوبی سفر کنم.

وی وظیفه دولت را خدمتگزاری به مردم به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار دانست و بیان داشت: هدف از سفرهای استانی بررسی و حل مشکلات در گفت‌وگوی نزدیک با مردم و مدیران استانی است.

رئیس جمهور مطرح کرد: در دولت سیزدهم برای رفع مشکل آب برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت داریم و از جمله انتقال آب از دریای عمان، اقداماتی را در دستور کار قرار داده‌ایم تا مشکل دسترسی مردم به منابع آبی برطرف شود.

آیت‌الله رئیسی با اشاره به اینکه اقدامات کوتاه‌مدت در خود استان فکری برای آن خواهد شد و اعتبارات مورد نیاز هم تأمین خواهد شد، افزود: کارهای بلند مدت مثل انتقال آب از دریای عمان و طرح‌هایی از این دست را هم باید به صورت بلند مدت دنبال کرد اما نه خیلی بلند مدت که مردم ناامید شوند، این اقدامات به نحوی خواهد بود که مردم بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد خراسان‌جنوبی اقتصاد معدن است، افزود: مسئله کشاورزی هم بسیار مهم است اما در این زمینه چون کمبود نزولات آسمانی را در استان و منطقه داریم با مشکلاتی مواجه هستیم.

رئیس جمهور  از درخصوص درخواست و اشتیاق مردم طبس برای دیدار با رهبر معظم انقلاب، گفت: بدون شک ایشان هم همین اشتیاق را برای دیدار با مردم دارند ولی شرایط کرونایی اجازه نمی‌دهد مثل قبل دیدارها صورت بگیرد اما به بنده نیابت دادند که سلام ایشان را به مردم عزیز در استان خراسان‌جنوبی و طبس برسانم و ایشان هم همواره برای مردم دعا می‌کنند و همیشه نگران مسائل و مشکلات استان‌های مختلف به ویژه استان‌های کمتر برخوردار هستند.

آیت‌الله رئیسی از استان خراسان‌جنوبی و شهرستان طبس به عنوان خطه مردمان صبور، مقاوم و پرتلاش یاد کرد  خاطرنشان کرد: مردم این منطقه همیشه در صحنه‌های مختلف انقلاب حضوری بسیار با ارزش و مثال‌زدنی داشته‌اند و وظیفه دولت این است که خدمتگزاری به همه مردم به ویژه به مردم این مناطق داشته باشد.

ضرب‌الاجل رئیسی برای تأمین حقوق کارگران معادن طبس

رئیس جمهور گفت: از هم‌اکنون به مدت ۲۰ روز حداکثر به پیمانکاران وقت می‌دهم که وضعیت زندگی کارگران را در اینجا متحول و اگر این اقدام را در این مدت انجام ندهند، اقدام لازم را انجام می‌دهم.

آیت‌‌الله سیدابراهیم رئیسی در ادامه سفر به خراسان‌جنوبی، ‌از معدن زغال‌سنگ پروده طبس بازدید کرد و در جمع کارگران این مجموعه، اظهار داشت: کارگران نباید نگران بیمه، دستمزد و سختی کار خود باشند و این از موضوعات مهم است.

وی بیان داشت: معادن شهرستان طبس زمینه توسعه فراوانی دارد و باید زیرساخت‌های آن تکمیل شود که اگر این منطقه و معادن آن درست توسعه پیدا کند نیاز کشور کاملا برطرف و نیازی به واردات نداریم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه شهرستان طبس کاملا این استعداد را دارد، اضافه کرد: تحقق این موضوع منوط به ۲ شرط اساسی تکمیل زیرساخت‌ها و پرداخت کامل حقوق کارگران است.

آیت‌الله رئیسی در جمع مردم بیرجند: از مشکلات شما بی‌اطلاع نیستیم

آیت‌الله رئیسی با حضور در محله کاظمیه بیرجند از نزدیک با اهالی این محله قدیمی و محروم شهر دیدار و از نزدیک در جریان مشکلات اهالی این محله قرار گرفت.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه سفر یک روزه خود به استان خراسان‌جنوبی در محله کاظمیه بیرجند حضور یافت و از نزدیک با اهالی این محله قدیمی و محروم شهر دیدار و از نزدیک در جریان مشکلات اهالی این محله قرار گرفت.

محله کاظمیه بیرجند از جمله محلات کم برخوردار در شمال شهر بیرجند است و در این بازدید که استاندار خراسان‌جنوبی و جمعی از مسئولان آیت‌الله رئیسی را همراهی کردند و رئیس جمهور پس از شنیدن مشکلات مردم، بر پیگیری برای رفع آن‌ها تأکید کرد.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما از مشکلات شما بی‌اطلاع نیستیم، گفت: به جمع شما آمدیم تا هم حال شما را جویا شویم و هم کاری برای این مناطق صورت گیرد.

آیت‌الله رئیسی اضافه کرد: شهر بیرجند مثل بسیاری از شهرهای کشور از مردمانی تشکیل شده که به دلیل ایجاد مشکلاتی چون خشکسالی، کم‌آبی و تحمیل شرایط به این مناطق مهاجرت کرده‌اند.

 تاکید رئیس جمهور بر اصلاح جاده‌های مواصلاتی و خطوط ریلی

رئیس جمهور گفت: مرز تهدید نیست بلکه فرصت است و یکی از فرصت‌های مرز، بهره‌برداری اقتصادی و مبادلات مرزی ساکنان در جمهوری اسلامی ایران با کشور همسایه است.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به بیرجند در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: مرز تهدید نیست بلکه فرصت است و یکی از فرصت‌های مرز، بهره‌برداری اقتصادی و مبادلات مرزی ساکنان در جمهوری اسلامی ایران با کشور همسایه است.

وی فعال شدن بازارچه‌های مرزی را کار بسیار مهمی دانست و بیان داشت: در سفر قبلی به خراسان‌جنوبی هم تأکید کردیم موضوع بازارچه‌ها را باید دنبال کنند و مسئولان بعضی اقدامات را انجام دادند که در این سفر هم مورد تأکید قرار می‌گیرد.

رئیس جمهور فعال شدن بازارچه‌های مرزی را سبب گسترش صادرات و  توسعه آن دانست و عنوان کرد: فعال شدن بازارچه‌های مرزی امر مبارکی است و وضع اقتصادی مرزنشینان را سامان می‌دهد و هم می‌تواند به امنیت مرزها کمک کند.

رئیسی تبیین کرد: به برکت انقلاب اسلامی در هر کوی و برزن استان کار شده ولی علی‌رغم همه تلاش‌های ۴۰ ساله باز هم محرومیت‌هایی وجود دارد که باید برطرف شود.

وی با اشاره به کاهش نزولات آسمانی در استان، اضافه کرد: در کنار این مهم خداوند به این استان ذخایر باارزشی داده که یکی از آن‌ها معادن است و باید اقتصاد استان به نحوی اقتصاد معدن باشد و در جهت فعال کردن ظرفیت‌های معطل مانده معدنی فعالیت شود.

رئیس جمهور جاده‌ها و ارتباطات ریلی را از دیگر مسائل دانست و با تأکید بر اینکه وزیر راه و شهرسازی همراه ما هستند و این مسئله را دنبال می‌کند، عنوان کرد: اصلاح جاده‌های مواصلاتی و مسائل ریلی در مناطق مختلف جزو اولویت‌های این وزارتخانه است.

رئیسی در پایان خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله در این سفر با بررسی‌های از قبل انجام شده و نشست‌هایی که در استان خواهیم داشت بتوانیم یکسری اولویت‌ها را در استان دنبال کنیم.

قاسمی: مسکن اولی‌ها در سامانه اقدام ملی مسکن ثبت نام کنند

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌ دولت در حوزه مسکن، گفت: تمام افراد که مسکن اولی هستند و بند (ج) آنان قرمز نشده، نسبت به ثبت‌نام در سامانه اقدام ملی مسکن اقدام کنند؛ با قانون جدیدی که توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شده به ما اجازه داده که زمین، وام و کمک‌های خوبی به مردم ارائه دهیم تا صاحب‌ خانه شوند.

رستم قاسمی در حاشیه دیدار رئیس جمهور با مردم طبس در محل امامزاده حسین بن موسی‌الکاظم(ع) در پاسخ به دغدغه و درخواست مردم برای ساخت و تأمین مسکن، اظهار داشت: تمام افراد که مسکن اولی هستند و بند (ج) آنان قرمز نشده، نسبت به ثبت‌نام در سامانه اقدام ملی مسکن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در شهر طبس ۲ قطعه جدید برای الحاق به شهر تعیین و به دنبال الحاق قطعات دیگری هم هستیم، بیان داشت: برخی مردم اذعان دارند که برخی شرکت‌ها در وسط شهر طبس زمین‌های خوبی را گرفتند ما این موضوع را پیگیری می‌کنیم و علت را بررسی خواهیم کرد.

وزیر راه و شهرسازی  تصریح کرد: در شهر طبس مشکل زمین نداریم و طرح‌های خوبی به شهر الحاق خواهد شد تا به همه مردم زمین برسد و این کار هم سریع انجام خواهد شد.

قاسمی با اشاره به برنامه‌ دولت در حوزه مسکن، تبیین کرد: در حوزه مسکن برنامه ما این است که سالانه یک میلیون مسکن در کشور ساخته شود تا مردم دغدغه‌ای در خصوص تأمین مسکن خود نداشته باشند.

وی همچنین در خصوص تأمین مصالح ساخت و ساز، عنوان کرد:  تلاش ما این است که مصالح از جمله سیمان و میلگرد از طریق دلالی نباشد و از طریق خرید مستقیم از کارخانه باشد تا واحدها با کمترین قیمت به‌دست مردم برسد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ساخت برخی واحدها را خود مردم و برخی را بنیاد مسکن بر عهده می‌گیرد تا کارها به سرعت پیش برود، مطرح کرد: نگاه ما این است که مردم راحت زندگی کنند.

قاسمی به قانون جدید جهش و رونق مسکن اشاره و توضیح داد: با این قانون جدید که توسط مجلس شورای اسلامی مصوب شده به ما اجازه خوبی داده و زمین، وام و کمک‌های خوبی به مردم ارائه خواهد شد تا صاحب‌ خانه شوند./ فارس