زنگ خطر برنجی در مازندران به صدا در آمد!
زنگ خطر برنجی در مازندران به صدا در آمد!
آمار مرگ با قرص برنج در مازندران در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال قبل حدود ۷۰  افزایش داشته و این یعنی به صدا در آمدن زنگ خطر جدی. چرا که هر چه یک بزه و ناهنجاری در جامعه شدت یابد و رواجش بیشتر شود به مرور از زشتی آن کاسته می شود

تیرنگ نیوز – مجید ساجدی فر: به تازگی آماری رسمی از مسمومیت با قرص برنج در مازندران از سوی نهادهای متولی منتشر شده که شنیدنش مو به تن آدم راست می کند.

البته در این روزگار ناخوش احوال سرزمین ما که مردم با مسائل مهم تری چون اقتصاد نابسامان، معیشت دشوار، تورم شدید، گرانی روز افزون، بی تفاوتی برخی مسئولان و … دست و پنجه ترک می کنند، پرداختن به چنین سوژه های منفی و حال خراب کن، پسند ما نیست اما چه کنیم که رسانه ایم و وظیفه ذاتی ما بیان مسائل و آسیب ها و ناهنجاری ها با رویکرد تذکر و هشدار به مسئولان و دست اندرکاران برای اتخاذ تصمیمات و راهکارهای مناسب در راستای بهبود وضعیت است.

احتمالا شما هم در خبرها و مطالب رسانه ها و فضای مجازی خوانده و شنیده اید که آمار مرگ با قرص برنج در مازندران در سال ۱۴۰۰ به نسبت سال قبل حدود ۷۰  افزایش داشته و این یعنی به صدا در آمدن زنگ خطر جدی. چرا که هر چه یک بزه و ناهنجاری در جامعه شدت یابد و رواجش بیشتر شود به مرور از زشتی آن کاسته می شود و رفته رفته جنبه همگانی پیدا می کند.

بد نیست بدانیم شایع ترین روش های خودکشی در ایران، دار و خودسوزی هست، اما در مازندران اوضاع فرق می کند و مصرف قرص برنج و مسمومیت ناشی از آن در صدر روش های خودکشی در این استان قرار دارد.

به گونه ای که هر سال آمارهای جداگانه ای در این رابطه از سوی پزشکی قانونی استان به تفکیک جنسیت و شهرستان ها اعلام می شود.

علت رایج بودن این نوع مرگ در مازندران، برنج خیز بودن این استان در رتبه نخست کشور با دارا بودن حدود ۲۵۰ هزارهکتار اراضی شالیزاری و تولید حدود یک میلیون تن برنج سفید است.

به تازگی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با ارائه آماری اعلام کرد که‌ در سال گذشته  ۱۲۷ نفر بر اثر مسموميت با قرص برنج در استان جان خود را از دست دادند، اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل ۶۹ درصد افزایش داشت.‌

عباسی افزود: از كل فوتی های مسمومیت با  قرص برنج در سال گذشته، در استان 75 نفر مرد و ما بقی زن و هستند. در اين مدت شهرستان های بابل با ۲۳ ، ساری با ۱۸ و چالوس با ۱۲ به ترتيب بيشترين و شهرهای فریدونکنار ، سوادکوه ، کلاردشت و بهشهر هر کدام با ۲ مورد کمترین آمار تلفات قرص برنج را به خود اختصاص داده اند و در فروردین و مهر ماه بیشترین فوتی ها گزارش شده است.

به گزارش تیرنگ در سال ۱۳۹۹ در مجموع ۷۵ نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در استان جان خود را از دست داده بودند و در سال ۱۳۹۸ نیز  ۱۲۱ نفر در بر اثر مصرف قرص برنج در استان فوت شده بودند که نسبت به سال ۹۷ میزان ۳۶ درصد بیشتر بوده است.

قرص برنج یا همان فسفید آلومینیوم از سمی‌ترین آفات شیمیایی است که با وجود ممنوعیت واردات و خرید و فروش توسط کشاورزان برای مقابله با آفت برنج استفاده می‌شود. علایم استفاده از قرص برنج که هیچ پادزهر مشخصی هم ندارد بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه نمایان می‌شود و ممکن است ۶ ساعت پس از مصرف آن، مرگ اتفاق بیافتد.

اعمال محدودیت‌های جدی‌تر در دسترسی افراد به این ماده مهلک و نیز برخورد با توزیع کنندگان آن و بالابردن آگاهی کسانی که به قصد تهدید خانواده‌ها، جان خود را به خطر می‌اندازند می‌تواند سبب کاهش این آمار شود.

بی حالی همیشگی، انزوا و کناره گیری از دوستان و اطرافیان، ناامیدی شدید، صحبت مداوم درباره مرگ و نیستی، رفتار خشونت آمیز یا طغیانگرانه مثل فرار از منزل، پرهیز از فعالیت های اجتماعی و کارهای روزمره، تغییر اساسی در عادات خواب و خوراک، مصرف مواد و الکل، بی توجهی غیرعادی به وضع ظاهری خود، بی علاقگی  به فعالیت های لذت بخش، بی تفاوتی به پاداش و جایزه و … از مهم ترین نشانه های هشدار دهنده خودکشی در یک فرد است.

گفته می شود قرص برنج یکی از شایع‌ترین آفت‌کش‌های مورد استفاده در کشاورزی است که در حضور آب، بخار آب یا اسید معده، گاز فسفین (PH۳) تولید می‌کند و موجب مسمومیت می‌شود. این قرص ظرف سه تا چهار ساعت سیستم تنفسی و مغز را دچار مشکل می‌کند و فرد در اثر مرگی دردناک و زجرآور می میرد.

همانطور که از نظرتان گذشت مازندران در سال های اخیر در سوء مصرف قرص برنج وضعیت مناسبی ندارد و از استان های صدرنشین بوده است.

در چنین شرایطی اگر همه نهادهای دست اندرکار و مسئول، پای کار نیایند و راه حل های اصولی و علمی اندیشیده نگردد، شاهد بحرانی شدن وضعیت استان در این زمینه خواهیم بود.

به ویژه آن که وضعیت اقتصادی مردم در دهه اخیر، سال به سال وخیم تر شده و کارشناسان امر حتما باید به موضوع اقتصاد و معیشت به عنوان یکی از مهم ترین دلایل افزایش ناامیدی و خودکشی افراد در جامعه نگاه جدی داشته باشند

همانطور که عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران و عضو شورای قضایی استان هشدار داده باید تدابير سختگيرانه برای جلوگيری از توزيع قرص برنج، برخورد شدید با توزیع کنندگان آن اعمال گردد و آگاهی کسانی که به قصد تهدید خانواده‌ها، جان خود را به خطر می‌اندازند، افزایش یابد.