تیرنگ نیوز – سرویس اقتصاد – غزاله وفادار : خوشبختانه خبرهای منتشره در سال های اخیر حکایت از روند افزایشی صادرات مازندران دارد و رفته رفته توجه به این حوزه در استان در حال نهادینه شدن هست.
اگر اهل خبر و رسانه باشید احتمالا خبرهایی پیرامون صادرات مازندران چون «سهم ۹۰ درصدی مازندران در صادرات کالای کشور در سال 99»، «صادرات کالاهای مازندران به 50 کشور در سال 1400»، «افزایش ۳۹ درصدی ارزش صادرات مازندران در سال 1401» را خوانده یا شنیده اید.
خبرهایی که در این روزگار تحریم و تهدید می تواند مسرت بخش و راهگشا باشد و نه تنها به اقتصاد استان بلکه یاریگر اقتصاد کشور باشد.
به تازگی جهاد کشاورزی مازندران جدیدترین آمار مربوطه به صادرات استان در سال جاری (1401) را تا اینجای کار ارائه کرد.
ناظر گمرکات مازندران از صادرات ۲۹۶ هزار تن انواع کالا از استان خبر داد.
علی یوسفی منش گفت: «۲۹۶ هزار تن انواع کالا به ارزش ۷۶ میلیون ۱۶ هزار دلار سه ماه نخست امسال از طریق گمرکات نوشهر، امیرآباد، آمل، ساری و فریدونکنار به ۳۸ کشور مختلف جهان نظیر کشورهای قزاقستان، روسیه، ترکمنستان، امارات و ترکیه صادر شده است.
او میگوید: این میزان صادرات در مقایسه با مدت مشابه پارسال از لحاظ وزنی ۱۷ و ارزشی ۳۹ درصد افزایش نشان میدهد و فرآوردههای لبنی، مواد پلاستیکی، سیمان، چوب و اشیا چوبی، مصنوعات و محصولات معدنی عمده اقلام صادراتی از گمرکات استان بود.
ناظر گمرکات مازندران از افزایش ۱۲۶ درصدی درآمد کسب شده گمرکات مازندران با احتساب ضمانت نامه از تجارت خارجی خبر داد و گفت: درآمد گمرکات مازندران در این مدت از ۲ هزار و ۲۳۱ میلیارد و ۹۹ میلیون ریال گذشت».
اظهارات ناظر گمرکات مازندران نشان می دهد همین توجهات حداقلی به این بخش، اثرات بزرگی در پی داشته و این حوزه می تواند نقطه عطفی در رونق اقتصاد و کسب درآمد برای مازندران و کشور باشد.
با توجه به اینکه در سال های اخیر و پس از تشدید تحریم ها و تهدیدهای همه جانبه کشورمان توسط استکبار جهانی و سردی روابط ایران با غرب و آمریکا، رفته رفته رویکرد نظام جمهوری اسلامی به توسعه مناسبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی با کشورهای همسایه و نزدیک و برخی کشورهای دور گسترش یافت.
بی تردید در شرایط فعلی، بهره مندی از ظرفیت بازار مصرف کشورهای همسایه خزر و دیگر همسایگان و متحدان به ویژه بازار مصرف اتحادیه اوراسیا ضرورت دارد و با توجه به اینکه در حال حاضر بخش اعظم صادرات غیرنفتی مازندران مربوط به بخش مرکبات، لبنیات، مصالح ساختمانی و سبزیجات است، توسعه این قابلیت باید جدی گرفته شود.
چرا که مازندران در حاشیه دریای خزر و نزدیک به بازارهای منطقه ای قرار دارد و با داشتن مزیت های بندری، تجاری، کشاورزی و نیروی کار تحصیلکرده، می تواند موقعیت مناسبی برای خود در جهت توسعه صادرات غیرنفتی در کشور ایجاد کند.
کاری که در سال های اخیر انجام شده و تبعات خوش و نتایج مثبت آن را در سطور بالاتر ذکر کردیم که در سال 99 بیش از ۹۰ درصد از گمرکات کل کشور مربوط به مازندران بوده و در سال 1400 ، ۳۱ قلم صادراتی از جمله سیمان، مواد معدنی، فراوردههای لبنی، مواد پلاستیکی، اشیاچوبی وسایر کالاها از مازندران به ۵۰ کشور جهان صادر شده است.
البته احساس می شود مقداری از اطلاع رسانی در حوزه صادرات لبنیات مازندران غفلت شده چرا که در این بخش نیز رشد چشمگیری داشتیم. «افزایش ۹۷ درصدی صادرات فراوردههای لبنی مازندران در سال جاری» خبر خوشحال کننده ای است که نشان دهنده ظرفیت های بزرگ مازندران در حوزه صادرات غیر نفتی است.
مرکبات گوناگون، برنج، کلزا، جو، لبنیات، زیتون، گیاهان دارویی، بادام زمینی، کیوی و… از دیگر محصولات با کیفیت این استان به شمار می آیند و توجه به این حوزه، زمینه صادرات کالاهای غیرنفتی و روند افزایشی و رو به رشد آن ها را از مازندران فراهم کرده است.
پر واضح است که چنین آمارهایی باید بهبود یابد و با توجه به اقتصاد کشور باید علاوه بر مازندران به کمک استان های دیگر نیز برویم و آن ها را از این پتانسیل های استان بهره مند سازیم.
از اینرو می طلبد که يكی از مزيت ها و اقدامات مهم و اساسی برای كمك به افزايش صادرات و توسعه و رونق اقتصادی هرچه بيشتر مازندران ايجاد پايانه محصولات كشاورزی و گسترش حوزه زیرساخت باشد.
همچنین نیاز هست مسئولان متولی استان پیرو سیاست های کلان کشور و توصیه های بزرگان نظام در رسیدن به اهداف و برنامه های مد نظرهمدل و همراه و همسو باشند.
اظهارات و اقدامات استاندار مازندران تا اینجای کار نشان داد که توجه خاصی به این حوزه وجود دارد و امید می رود با رفع موانع و ضعف ها، شاهد تسریع بهبود این روند باشیم.
البته در کنار موارد ذکر شده همواره باید نظر کارشناسان و دلسوزان حوزه های مرتبط با صادرات کالاهای مختلف مازندران را مورد توجه قرار داد و پیشنهادات، انتقادات و نقاط ضعف و قوت آن ها لحاظ کرد.