تقویت زیرساخت‌ها مهمترین مطالبه مردم مازندران
تقویت زیرساخت‌ها مهمترین مطالبه مردم مازندران
مازندران در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف، از کشاورزی تا محصولات باغی از فرآورده‌های لبنی، گوشتی تا مرغی ظرفیت غنی دارد اما مطالبات بر زمین مانده زیادی دارد از جلوگیری از ساخت سد فینسک تا مقابله با گرانی و افزایش اعتبارات دارد

تیرنگ نیوز : تقویت زیرساخت‌ها در بخش‌های مختلف، رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی و ایجاد رونق و توسعه مهمترین مطالبه مردم این استان از دولت سیزدهم است

تخصیص اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه کاره و به سرانجام رساندن آنها و آغاز پروژه‌های مهم و تاثیر گذار در بعد اجتماعی و اقتصادی از مطالبات مهم مردم این استان به شمار می‌رود

استان مازندران دارای منابع مادی و معنوی فراوانی از جمله  نوار ساحلی با دریاچه‌ی خزر، همجواری با کشورهای حاشیه این دریاچه، منابع غنی، فرآورده‌های دریایی، امکانات مربوط به پرورش آبزیان، کشاورزی و گردشگری است.

نباید فراموش کرد که کشاورزی و گردشگری دو محور مهم اقتصاد مازندران و تامین کننده اصلی معیشت مردم این خطه از شمال کشور است

مازندران در حوزه‌ها و بخش‌های مختلف، از کشاورزی تا محصولات باغی از فرآورده‌های لبنی، گوشتی تا مرغی ظرفیت غنی دارد اما مطالبات بر زمین مانده زیادی دارد از جلوگیری از ساخت سد فینسک تا مقابله با گرانی و افزایش اعتبارات دارد

مازندرانی‌ها خواستار جلوگیری از ساخت سد فینسک از رئیس جمهور هستند، سدی که با تخریب جنگل‌های هیرکانی انتقال آب آن را به استان همجوار برنامه‌ریزی دارند و طی این مدت بارها از مجمع نمایندگان مازندران در مجلس عاجزانه گفتند جلوی ادامه روند طرح گرفته شود.

مازندرانی ها خواستار رفع مشکل گرانی و فقر، بیکاری جوانان هستند. مردم این دیار به دلیل بی توجهی به کشاورزان و باغداران با توجه به حجم گرانی‌ها و شرایط بد اقتصادی برای تامین معیشت زندگی شان مجبور به فروش اراضی کشاورزی و باغی شده‌اند؛ آنها در زمان کاشت، داشت، برداشت با توانایی نداشتن در خرید سموم و کود شیمیایی، آماده سازی اراضی به وسیله دستگاه‌های مکانیزه و به کارگیری از کارگرانی با مزد بالا هر سال محصولتشان را با قیمت ناچیز و با ورود دلالان سودجو، تقدیم دلالان می‌کنند.

از دیگر بخش‌هایی که مردم مازندران دلخوش به آن هستند گردشگری مازندران است. فعالان حوزه گردشگری مازندران هم چشم به اقدامات دولت برای این بخش دوخته‌اند، اگر چه تاکنون برنامه‌ای حداقل در مازندران ندیده و نشنیده‌اند.

تداوم برخورد جدی با تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی، ادامه حمایت از مکانیزاسیون و نوسازی ماشین‌آلات، نوسازی و بهسازی اراضی، مقاومت در برابر واردات بی رویه و بی ضابطه محصولات به ویژه در هنگام برداشت تولید داخلی شکستن سد تحریم‌ها به منظور افزایش ارزش پول ملی و کاهش تورم، حمایت بیشتر از بیمه محصولات کشاورزی، داشتن برنامه مدون و همه جانبه برای صادرات محصولات از درخواست مهم مازندرانی‌ها از دولت است.

مهرداد احمدی کشاورز مازندرانی با بیان اینکه مهم ترین مطالبه از رییس جمهور بعد از گذشت یکسال از سفر آیت الله رئیسی به مازندران توجه به بخش کشاورزی است، گفت: یکی از مهم ترین موانع بر سر راه توسعه بخش کشاورزی در مازندران، نبود حمایت جامع از کشاورزان است تا زمانی که به کشاورزان به عنوان تامین کنندگان امنیت غذایی کشور نگاه نشود، مشکلات این بخش به صورت کامل رفع نمی‌شود و هر دولتی بدون پیوستگی به قبل برنامه ارائه می دهد.

این کشاورز مازندرانی که مهندسی کشاورزی خوانده است اظهار کرد: باید برای توسعه بخش کشاورزی و رفع تمام چالش مسئولان ارشد دولت در کشور و مازندران دارای برنامه مدون، منسجم و اصولی باشد و با تدبیر و در نظر گرفتن تمامی جوانب، نسبت به رفع مشکلات اقدام کنند.

وی یکی از مشکلات کنونی کشاورزان را گرانی نهاده‌ها دانست و گفت: بدون شک یکی از عوامل اصلی و اساسی در توسعه کشاورزی، ترویج و آموزش کشاورزی است.

* حوزه گردشگری استان با چالش‌های متعددی روبروست

رضا عبدی فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه حوزه گردشگری استان با چالش‌های متعددی روبروست و با سطح وسیعی از آشفتگی مدیریتی مواجه‌ایم، گفت: هردولتی که سکاندار امور کشور می‌شود یا طرح‌های نیمه تمام دولت قبل را از اساس قبول ندارد و یا بودجه لازم  را برای تکمیل ندارند.

وی با بیان اینکه برنامه‌های راهبردی، توسعه، چشم انداز، قدرت اقتصادی و قطب کشاورزی وگردشگری، کلیدواژه مسئولان و نمایندگان است گفت: اگر به دانش وعملگرایی باشد چرا نباید برنامه هایمان در بخش‌های مختلف تحقق یابد! مشکل این استان را باید در لابی‌ها و سیاسی بازی‌هایش جستجو کرد. حوزه های فرهنگ و گردشگری را نمی توان با سیاسی بازی توسعه داد.

عبدی بر تقویت زیرساخت‌ها در مازندران تاکید کرد و گفت: هنوز در بحث مناسب سازی و ایمنی جاده ها کارهای ناتمام زیادی داریم. در گردشگری دریایی، روستایی و برنامه مفید برای استفاده ازکوه و جنگل، زیرساخت ها مهیا نیست و عزیزان زیادی در دریا غرق شدند.

این فعال حوزه گردشگری دفع بهداشتی زباله، سیستم فاضلاب، سرویس‌های بهداشتی و… را از   زیر ساخت‌ها دانست.

* توجه به صنایع تبدیلی و فرآوری مرکبات در استان مازندران

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عملکرد دولت در یکسال گذشته در برنامه‌های اساسی قابل قبول است، گفت: سیاست گذاری‌ها به سمت و جهت برطرف کردن مشکلات به گونه‌ای است که هنوز هم جای پیشرفت دارد اما مشکلات عمیقی وجود دارد.

منصورعلی زارعی در گفت و گو با خبرنگار تیرنگ خواهان توجه به صنایع تبدیلی و فرآوری مرکبات در استان مازندران شد و گفت: کارخانه صنایع تبدیلی در میاندورود در دست ساخت است و امیدواریم تا سال آینده تکمیل و بهره برداری شود.
وی با عنوان این که تا پایان برنامه هفتم توسعه ۹۰ درصد محصولات غذایی باید در کشور تولید شود، افزود: باید کشاورزی را اقتصادی کنیم و در این راستا بازار محصولات حرف اول را می زند.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این که در حال حاضر کشاورزان از دولت و مجلس گلایه دارند و انتقاد آنان به حق است، افزود: به سیاست الگوی کشت در برنامه هفتم و اقتصاد مقاومتی توجه ویژه‌ای شده است.

*زیرساخت‌های توسعه گردشگری مازندران فراهم نیست

ولی‌الله فرزانه نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی هم اظهار کرد: در استان مازندران هر شهر یک جاذبه دیدنی و میراث فرهنگی دارد.

وی با اعلام اینکه زیرساخت‌ها در استان مازندران برای توسعه فعالیت گردشگری باید فراهم شود، تصریح کرد:  از ظرفیت‌های گردشگری استان برای کسب درآمد استفاده نمی‌شود که این موضوعات جز ضعف‌های استان است.

رسانه تیرنگ پیرو برخی درخواست‌های مخاطبان و افکار عمومی، به این موضوع پرداخته و آمادگی دریافت و انتشار اظهارات مسئولان  را پیرامون موضوع دارد