ترکیب تیم استانداری مطلوب نیست/ از ما بهتران پدر مازندران را درآورده اند/ تلاش های منفی برخی نمایندگان علیه استان/ چاره ای جز احداث صنایع بزرگ نداریم
ترکیب تیم استانداری مطلوب نیست/ از ما بهتران پدر مازندران را درآورده اند/ تلاش های منفی برخی نمایندگان علیه استان/ چاره ای جز احداث صنایع بزرگ نداریم
بابایی کارنامی بیان کرد: به نسبت دیدگاه های آقای رئیسی  هنوز توقعات مازندرانی ها برآورده نشده است. انتظار می رفت آقای استاندار تیمی قویتر و کارآمدتر را دور هم جمع کند. او می توانست معاونین و مدیران کل بهتری را بکارگیری نماید. البته هنوز هم دیر نشده است. بنده اگر جای استاندار بودم عملکرد مدیران را تاکنون ارزیابی می کردم و بر اساس آن مدیران ضعیف یا معمولی را در اسرع وقت جابجا می کردم.

تیرنگ نیوز – سرویس سیاسی: علی بابایی کارنامی از جمله نمایندگانی است که تجربه کار اجرایی در سطوح مختلف را داراست. وی عضو کمیسیون اجتماعی و رئیس فراکسیون کارگری مجلس است و انصافا حضوری فعال در بهارستان و حوزه انتخابیه دارد.

حضور چندین باره در بخش های مختلف و دورترین روستاها از وی نماینده ای پیگیر، مردمی و خارج از قاعده و تشریفات معمول ساخته و بیش از ۱۲۸ اظهارنظر در مجلس آن هم در سایه کرونا، نشان از تسلط وی به امور مجلس و مسائل مختلف کشور دارد‌

بابایی کارنامی در این دو سال کار در مجلس توانست ۳ شعار کلیدی انتخاباتی خود را که -ایجاد آرامش در شهر با احترام به همه جریان های سیاسی و تقویت فضای امید در شهر ، -ایجاد دفتر ارتباط مردمی در همه بخش ها  مناطق حوزه انتخابیه و فعال کردن تریبون ساری در مجلس با ابراز مواضع بجا و موثر را محقق سازد.

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس و رئیس فراکسیون کارگری در بازدید از دفتر گروه رسانه ای تیرنگ با بیان اینکه طبق قانون اساسی ما نماینده کشور هستیم و می توانیم در حوزه های مختلف ورود کنیم، گفت: حضور در میان مردم و پایش میدانی بهترین روش برای اطلاع و آگاهی از وضعیت جامعه و مسائل مردم است.

وی با اشاره به چشم اندازها و اقدامات مهم مجلس یازدهم اظهار کرد: در برنامه هفتم توسعه بر حفظ و حراست از جنگل های شمال کشور تاکید شده است. متاسفانه طرح تنفس جنگل مجلس دهم اشتباه بوده چرا که تمام ابعاد ۳۰۰ ساله فرصتی به نام جنگل را از مازندران و استان های شمالی سلب کرده و مردم را از ثروت های حلال جنگل منقطع نموده بدون آنکه سیستم جایگزین مناسبی معرفی کند. ما در مجلس یازدهم به دنبال تصحیح آن هستیم تا از این نعمت بزرگ خدادادی به شکلی مطلوب و بهینه بهره گیری کنیم.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس، ایجاد منطقه آزاد را یکی از آرزوهای دیرینه مردم مازندران برشمرد و گفت: در این باره اختلاف نظر زیاد است. ولی باید تلاش کنیم این مهم محقق شود. تاکنون رایزنی ها و اقدامات خوبی انجام شد و عنقریب طرح تبدیل به قانون خواهد شد. البته با توجه به شرایط و زیرساخت های موجود، هدف ما ایجاد منطقه آزاد در بندر امیرآباد است. متاسفانه یک بحثی را برخی از نمایندگان مجلس یازدهم مثل برخی از نمایندگان دوره های قبل دامن می زنند و آن شرق و غرب نمودن مازندران است تا در سایه آن بتوانند بخشی از مسائل حوزه انتخابیه خود را پوشش دهند. اما بدانند اینگونه مسائل حاشیه ای به زیان مازندران است و آن ها ناخواسته دارند تبر بر ریشه مازندران می زنند. مهم اختصاص این امتیاز مهم در مازندران است آن هم در نقطه ای که بهترین زیرساخت و امکانات را دارد.

بابایی کارنامی با اشاره به حواشی احداث دانشگاه علوم پزشکی مستقل در غرب استان بیان کرد: بنده پیرامون این موضوع و برای پیشگیری از حواشی کلیپی را در اختیار  ۱۲ نماینده مازندران قرار دادم که احداث دانشگاه مستقل به صلاح استان نیست اما متاسفانه دو نماینده غرب مازندران زیربار نرفتند و احیانا برای توجیه ضعف های عملکردی خود در مقابل مردم، بنده را مخالف توسعه غرب استان معرفی کردند و در صدد توجیه خواسته غیرقانونی و تفرقه افکن خود برآمدند. صراحتا اعلام می کنم بنده مخالف توسعه غرب استان نیستم و این موضوع را بارها و بارها تاکید کردم که توسعه غرب استان حق مردم آن منطقه است. حتی در تماسی تلفنی به امام جمعه محترم تنکابن عرض کردم که نمی شود برای رفع مسائل درمانی یک یا چند روستای شهرستان رامسر یا تنکابن، بیاییم هویت پزشکان استان و برندینگ معتبر قطب نخست شمال کشور یعنی علوم پزشکی مازندران را زیر سوال ببریم. اگر نگاه این باشد که نمایندگان هر حوزه باید درخواست احداث دانشگاه علوم پزشکی مستقل بدهند. در همین مرکز استان، مناطقی مثل چهاردانگه و دودانگه از مسائل درمانی رنج می برند. هنوز یک مرکز درمانی استاندارد و کارآمد در شهرستان میاندرود در دو قدمی مرکز استان نداریم. دلیل نمی شود که خواستار دانشگاه مستقل باشیم. به این موضوعات باید به گونه‌ای دیگر ورود پیدا کرد نه اینکه ساز استقلال و جدایی کوک نمود.

وی افزود: بنده اعتقادم این است برای رفع مساله یک شهرستان نباید اعتبارات علمی استان را زیر سوال برد.  برخی می آیند راحت ترین کار را انتخاب می‌کنند و بلافاصله به ما برچسب مخالف توسعه می زنند. وقوع چنین مسائلی آن هم بین نمایندگان مجلس، نشان دهنده وجود ضعف در حوزه فرهنگی ماست و استمرار این وضعیت موجب می شود اظهارنظر درباره بدیهی ترین مسائل هم دشوار گردد.

عضو مجمع نمایندگان مازندران تصریح کرد: از رسانه ها می خواهیم به این مسائل ورود نمایند و حق را از ناحق تفکیک کنند. همیشه گفته ام ما از نقد منصفانه و سازنده استقبال می کنیم. ما هم قطعا ضعف هایی و اشتباهاتی داریم. اساسا مجلس و دولت برای بهبود عملکرد خود باید نقد شوند و در سایه نقدهای منصفانه است که می توانیم پیشرفت کنیم. متاسفانه برخی به جای نقد به شدت دست به تخریب می‌ زنند که این آسیب است.

بابایی کارنامی با اشاره به بلاتکلیفی پروژه پتروشیمی مازندران اظهار کرد: از ابتدای انقلاب آرزوی مازندرانی ها برخورداری از صنایع بزرگ در استان بود. حالا که این شرایط فراهم شد مخالفت ها نیز شدت گرفت و باز هم بحث شرق و غرب مطرح شد. ما می گوییم مهم اختصاص امتیاز احداث پتروشیمی به مازندران است  و اینکه نقطه احداث کجا باشد و سرمایه گذار آن چه کسی باشد، از مسائل فرعی است اما متاسفانه از همان اوایل انقلاب مازندران از نگاه منطقه ای و شهرستانی ضربه خورده چرا که عده ای همواره به دنبال منافع حوزه و منطقه خود بوده اند.

وی ادامه داد: همین اختلاف نظرها و درگیری های بین حوزه ای مانع ترقی مازندران شد در حالیکه اصفهانی ها، کرمانی ها و… با نگاه استانی به دنبال توسعه بوده اند و از فرصت های اینچنینی برای رشد استان خود استفاده کرده اند. اما ما همچنان با بخشی نگری و جدا کردن استان به شرق و غرب، فرصت ها و امتیازات را یکی پس از دیگری از دست می دهیم. آن هم در شرایط فعلی با دلار ۳۰ هزار تومانی، پیدا کردن سرمایه گذار دشوار است چون توجیه اقتصادی ندارد. متاسفانه با تلاش های منفی برخی نمایندگان و مسئولان امکان اینکه طرح پتروشیمی از استان خارج شود، فراوان است.

نماینده ساری و میاندورود در مجلس یادآور شد: تکنولوژی و محیط زیست منافاتی با هم ندارند و می توان با علم و تکنولوژی امروز، هم زیستگاه را حفظ نمود و هم از صنایع نوین در راستای توسعه استان بهره برد. مشابه اقلیم مازندران در هلند، آلمان، ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی وجود دارد و آن ها علاوه بر حفظ محیط زیست در حال بهره برداری بهینه از ظرفیت صنایع نوین هستند. اینکه اصل احداث پتروشیمی در مازندران را منکر شویم به زیان همه استان است و ما را از گردونه رقابت با سایر استان ها خارج می سازد. ما هم مخالف تخریب محیط زیست هستیم اما در دنیای امروز برای توسعه چاره ای جز روی آوردن به صنایع بزرگ و کاربر نداریم.‌

بابایی کارنامی خواستار احترام به کار و دیدگاه کارشناسان شد و گفت: بگذاریم کارشناسان مربوطه درباره جانمایی پتروشیمی مطالعه کنند و پس از توافقات دولت با سرمایه گذاران، پروژه مذکور در نقطه منتخب در استان اجرایی شود. خصوصا آنکه مازندران دروازه ورودی کشورهای cis هست. باید از این ظرفیت جغرافیایی استان خود استفاده بهینه نماییم. کشورهای همسایه خواهان همکاری و تعامل با ما هستند از جمله روسها پیگیر تجهیز سکوها و مخازن نفتی ما هستند. باید زمینه را برای استفاده از سوآپ نفتی در منطقه آماده کنیم. چرا که یکی از راه های غلبه بر تحریم های همه جانبه دشمن و رسیدن به کشورهای دور، استفاده از ظرفیت های مازندران است. کشور ما می تواند از راه سوآپ نفتی، میلیاردها دلار درآمد کسب کند. متاسفانه برخی که اطلاعات فنی ندارند در حال سنگ اندازی هستند و مانع توسعه استان می شوند.

وی با گلایه از برخی بزرگان پایتخت نشین مازندران بیان کرد: یک عده از ما بهتران در تهران نشسته اند و برای مازندران تصمیم گیری می کنند و آسیب هایی که از ناحیه آن ها به استان وارد شد، کم نیست. به عنوان مثال در دورانی که یکی از همین چهره های ملی مازندرانی، رئیس مجلس بود طرح تنفس جنگل به بهانه سوء استفاده و جنگل خوار بودن مازندرانی ها اجرا شد یا قانون منع تغییر کاربری اراضی استان را یک مازندرانی به عنوان رئیس مجلس مصوب کرد. در حالی که می شد از  این ظرفیت‌های استان به نفع بهینه استفاده کرد. افرادی که فقط نام مازندرانی بودن را به یدک می کشیدند و عملاً مازندرانی نبودند چرا که نه در مازندران متولد اند نه در مازندران زندگی کردند و با سبک و سیاق کشاورزان و مردم استان آشنایی داشتند و صرفا در بزنگاه ها از نام مازندران سوء استفاده می کردند. این دست افراد بیشتر از آنکه برای استان منشا خیر و برکات باشند به استان آسیب زده اند. در واقع اطلاعات نادرست آنها بود که پدر مازندران را درآورد. افرادی که در حقیقت مازندرانی نبوده اما در حلقه اصلی بالاترین نهادهای تصمیم گیری برای آینده مازندران تصمیم‌گیری‌ می کردند.

عضو مجمع نمایندگان مازندران با بیان اینکه ما هم مخالف تغییر اراضی کشاورزی مازندران هستیم، گفت:  کشاورز به چه قیمتی و تا کجا به کشاورزی ادامه دهد وقتی حمایتی از وی صورت نمی پذیرد و وعده های هر ساله مسئولان عملی نمی شود. اگر در کشور ما هم مثل ترکیه یا برخی کشورهای اروپایی از کشاورزان حمایت همه جانبه شود و برای مسائل موجود، سیستم های جایگزین ایجاد گردد، کشاورزان ما هم عاشق کشاورزی و شغل خود خواهند شد. نه اینکه اراضی خود را بفروشند یا تغییر کاربری دهند تا در آن ها ویلاسازی صورت پذیرد و محل عیاشی برخی آقایان شود.

بابایی کارنامی افزود؛ این ویلاهای آنچنانی در مازندران را همان اعوان و انصار خوش نشین های پایتخت ایجاد می کنند. افراد محروم و دهک‌های پایین جامعه که قادر به ساخت ویلاهای مجلل نیستند. اینکه در مناطقی مثل مهدشت ساری ویلاهای ۵ هزار متری برای دو بار خوش گذرانی در سال ساخته می شود، نشان از نفوذ همین برخی پایتخت نشینان مازندرانی است که حتی قانون هم حریف آن ها نمی شود و به راحتی آب خوردن مجوز می گیرند. مورد داشتیم برای آنکه به ویلای یکی از همین خوش نشین ها آسیبی وارد نشود با اعمال نفوذ در دستگاههای مختلف یکی از مرغداری های فعال و مولد استان را از کار انداخته اند! اگر در مازندران کشاورزی نشود، مرغداری نباشد، پرورش ماهی نشود، مردم استان چگونه ارتزاق کنند! اینکه نمی شود کسی کاری نکند، فعالیتی نداشته باشد، مبادا آرامش ویلاداران بهم بخورد! جالب اینجاست که آن ها خود را مازندرانی می دانند در حالی که از مسائل و دغدغه های مردم استان بسیار دور هستند.

وی با اشاره به منابع فراوان و ظرفیت های کم نظیر مازندران بیان کرد: این استان مستقلا می تواند گلیم خود را از آب بیرون بکشد و از پس نیازمندی های مردمش برآید. اتفاقا در سفر رئیس جمهور به مازندران این نکته را به آقای رئیسی هم عرض کردم برای اداره مازندران نیاز به ایده های آنچنانی نیست لطفا به استاندار مازندران اختیار بدهید که مازندران را به شیوه مخصوص این استان مدیریت کند چرا که این استان را  نمی‌توان با نسخه کرمان، اصفهان، سمنان و…  مدیریت کرد. مازندران شرایط و وضعیت خاص خود را دارد. اگر به شیوه استان های دیگر مدیریت شود نتیجه آن می‌شود که منابع آبی ما را سمنانی ها ببرند، منابع دیگر ما را استان های دیگر و مازندران همچون گوشت قربانی تکه تکه شود.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس، احداث سد فینسک را فاجعه آبی برای مازندران برشمرد و افزود: جالب است این طرح در مجلس قبلی که رئیس مجلس و یک عضو هیات رئیسه آن، مازندرانی بودند تصویب شد. در حالی که مدیریت آب بین حوزه ای جزو قوانین کشور و حتی بین المللی است اما در مجلس قبلی این نهم رعایت نشد و امروز مردم مازندران از  من و دیگر نمایندگان استان انتظار دارند این مساله را که در دوره قبل به وجود آمده، مصوب شده و در حال اجراست را مرتفع سازیم. اینکه ما قانون مجلس قبلی را نقض کنیم خود قانون شکنی محسوب می شود و از ما قانونگذاران انتظار چنین کاری نمی رود اما چه کنیم مساله آبرو و حیثیت مازندران و نسل های آینده این استان است. تاکنون برای مضر بودن و کارشناسی نبودن احداث سد فینسک بیش از ۳ هزار جلسه و نشست برگزار کردیم و دلایل کافی داریم اما چون این طرح مصوب شده و قانون است به مشکل بر می خوریم. در حالت کلی، برای شکستن قانون باید مسیر سخت و دشواری را طی کرد. مردم باید اینها را بدانند تا دشواری جلوگیری از این طرح را بهتر درک کنند. البته مردم واقعیت ها را می دانند و بهتر از هر کسی مطلع اند که در استان چه خبر است و چه کسانی بانیان وضع موجودند

بابایی کارنامی با اشاره به معضل پسماند در نقاط مختلف مازندران به ویژه مرکز استان اظهار کرد: خدا می داند برای بهبود وضعیت پسماند استان چه مصیبت‌هایی را تحمل کردیم. می توانید این دوسال عملکرد ما در حوزه پسماند را دوره های قبل مقایسه کنید. به عنوان مثال برای رفع مسئله پسماند مرکز استان حداقل ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کردیم تا این پروژه ادامه یابد‌  بنده از همان روز نخست نمایندگی خودم اعلام کرده بودم که مشکل پسماند مرکز استان (انتقال روزانه ۵۰۰ تن زباله کلانشهر ساری به بالادست بخ چهاردانگه) را حل خواهم کرد و نمی گذارم چرا که ۱۴ سال بود زباله ساری مثل بختک بر سر منطقه چهاردانگه سایه افکنده بود، مسافران و گردشگران را فراری می داد، محیط زیست منطقه را نابود کرد و…  خوشبختانه این اتفاق مهم در آرامش و بدون تبلیغات روی داد و دیگر شاهد انتقال زباله به مناطق بکر بالادست نیستیم. به یاری خدا ساخت زباله سوز ساری نیز تا ماه های دیگر به اتمام می رسد و مساله پسماند مرکز استان حتی شهرستان های همسایه مرتفع خواهد شد.

وی در ادامه به افتتاح ناقص تالار مرکزی ساری اشاره کرد و گفت: تکمیل این پروژه باید پیگیری و در اسرع وقت انجام شود. البته این نکته را هم باید در نظر داشت که این پروژه از سال ۷۶ تا دولت سیزدهم ۷۰ میلیارد تومان جذب اعتبار داشت و در یکسال اخیر بیش از ۷۶ میلیارد تومان، که قابل تقدیر است. مطابق آنچه که به ما اعلام کرده اند فقط ۵ درصد پروژه مانده که پیمانکاران مربوطه با دریافت اعتبارات تعیین شده مشغول بکار هستند و آن شاءالله به زودی تکمیل می شود. ما هم مخالف افتتاح طرح های ناتمام هستیم و اگر غیر از این بود که موارد باقیمانده جزئی است، مانع افتتاح آن می شدیم. همچنین پیگیر افتتاح کتابخانه مرکزی ساری در سال آینده هستیم. اتفاقات خوبی برای مرکز استان در حال رخ دادن است. در حوزه راه به محورهای ساری- تاکام و گهرباران توجه ویژه شد و تا پایان شاهد تغییر و تحول در این محورها خواهیم بود. در حوزه درمان هم اقدامات خوبی صورت پذیرفت و امروز بیمارستان های حکمت، بوعلی، امام با سه سال قبل تفاوت های چشمگیری از لحاظ تجهیزات و امکانات دارند.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس، درباره عملکرد استاندار مازندران اظهار کرد: بدون تعارف می گویم به نسبت شرایط امروز جامعه، عملکرد استاندار را مطلوب می دانم. خودتان می دانید که در شرایط امروز کار کردن دشوار است اما ترکیب و چینش تیم استانداری را مطلوب نمی دانم یعنی مدیرانی که در تیم استانداری حضور دارند برخی از آن ها واقعا در سطح استان نیستند. برخی به راحتی این مساله را به نمایندگان نسبت می دهند اما به صراحت می گویم همانطور که حضرت آقا فرمودند ما دخالتی در عزل و نصب ها نداریم. خط قرمزهای دخالت نمایندگان در چینش مدیران مشخص است، ما معمولا از باب نظارت، در غزل و نصب ها اظهار نظر می کنیم و پیشنهاد می دهیم ولی اصرار نمی کنیم. به عنوان مثال آموزش و پرورش مازندران، مدیرکل با انتخاب شخص وزیر و موافقت استاندار، روی کار آمد و بابت تعارض منافع استعفا از سمتش داد. ولی برخی آن را به نمایندگان نسبت می دادند در صورتی که حقیقت چیز  دیگری بود. ممکن است یکی از نمایندگان درلاره این انتخاب نظر و پیشنهادی داده باشد اما مطمئنا عامل این وقایع نمایندگان نیستند. ما حتی در انتخاب یک بخشدار هم اصرار نکردیم که حتما فلانی بشود یا نشود. می توانید صحت ادعای مرا از فرمانداران و حتی شخص استاندار بپرسید.

بابایی کارنامی افزود: باید بپذیریم برخی از مدیران و مسئولان شهرستانی و استانی در سطح مازندران نیستند. مازندران با توجه به شعارهای آقای رئیسی که حامی مدیران جوان و بدون پارتی بودند برای رسیدن به ایده آل مدیریتی، بسیار فاصله دارد. باید انتخاب ها به گونه ای باشد که قدرت های کاذب کنار بروند و مردم کف جامعه روی کار بیایند. ما در ارزیابی های خود، افراط و تفریط نداریم بلکه معدلی از وضعیت موجود را در نظر می گیریم بنابراین توقع نداریم همه مطالبات و انتظارات مردم برآورده شود اما وقتی می توان شرایط بهتری ایجاد کرد چرا سکوت کنیم؟ در شرایط فعلی می توانیم مطالبات مردم را اولویت بندی نماییم و با آن ها روراست باشیم اینکه بعد از گذشت یک سال از دولت جدید، هنوز بیش از ۱۰ دستگاه اداری ما با سرپرست اداره شوند، نشان از ضعف دولت، وزرای مربوط و استاندار است. به صراحت می گویم دولتمردان هرجا که احساس می کنند مجمع نمایندگان مانع توسعه استان هستند، علنا و مصداقی اعلام نمایند که فلان نماینده مانع انتخاب این مدیر و مسئول توانمند شد یا فلان نماینده مانع انجام فلان پروژه گردید که مردم در جریان باشند.‌

وی با بیان اینکه کشور ما آزاد و حاکمیت مردم بر مردم است، تصریح کرد: به نسبت دیدگاه های آقای رئیسی  هنوز توقعات مازندرانی ها برآورده نشده است. انتظار می رفت آقای استاندار تیمی قویتر و کارآمدتر را دور هم جمع کند. او می توانست معاونین و مدیران کل بهتری را بکارگیری نماید. البته هنوز هم دیر نشده است. بنده اگر جای استاندار بودم عملکرد مدیران را تاکنون ارزیابی می کردم و بر اساس آن مدیران ضعیف یا معمولی را در اسرع وقت جابجا می کردم. احتمالا خود آقای استاندار هم تاکنون ارزیابی هایی داشتند و تصمیماتی در نظر دارند که امیدوارم هرچه زودتر موارد مدنظر خود را عملیاتی کنند ما هم کمک میکنیم که دولت مقتدر ایران قوی در مازندران شکل گیرد. نه دولتی که به خاطر عملکرد ضعیفش به همه پاسخگو باشیم مطمئن هستم که در استان گوش شنوایی وجود دارد و اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس ادامه داد: به شخصه از تعاملات استاندار با نمایندگان راضی ام اما صرف تعاملات کفایت موضوعات استان نمی کند  چرا که تعاملات یک شاخص از چندین شاخص مدیریت است. ما سالها کار عملیاتی کرده ایم و نتیجه محور هستیم. باید دید برنامه ها و اهداف سازمان هایی چون منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و دستگاه هایی از این دست در استان چیست اگر گزارش ها و عملکردها رو به جلو باشد انتخاب مدیر مربوطه موفقیت آمیز بوده در غیر اینصورت آن مدیر عزل و از مردم عذرخواهی شود. چون مردم از دولت رئیسی انتظار کار بی وقفه و جهادی دارند و درجا زدن و بی برنامگی را نمی پذیرند. برای خدمت بیشتر به مردم هر جا هم نیاز به حمایت نمایندگان است ما صادقانه و خالصانه به دولت کمک خواهیم کرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به ضعف های قوانین مدیریت شهری بیان کرد: مجلس در نظر دارد قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا را اصلاح کند ، یکسری اشکالاتی در شیوه های اجرایی، نحوه تعامل شورا و شهرداری، انتخاب شهردار و.. وجود دارد که کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس آن ها را بررسی نموده و در قالب یک قانون دو فوریتی آماده کرده و در نوبت صحن است تا به زودی در مجلس نیز مطرح شود.