استاندار انقلابی انتظارات را برآورده نکرد/ شهرداری ساری شهر فروشی می کند / برای توسعه استان برنامه ای دیده نمی شود 
استاندار انقلابی انتظارات را برآورده نکرد/ شهرداری ساری شهر فروشی می کند / برای توسعه استان برنامه ای دیده نمی شود 
زارعی درباره عملکرد استاندار مازندران اظهار کرد: از استاندار دولت انقلابی و مردمی انتظار بیشتری داشتیم. هدف دولت انقلابی کار است طوری که شب و روز نشناسد، مردم از مسئولین انتظار دارند انقلابی عمل کنند و منافع جمع را به منافع فردی ترجیح دهند. باید نگاه استاندار به سمت خدمات دهی به مردم باشد انتظار داریم اقدامات و توسعه استان سریعتر اتفاق بیفتد.

تیرنگ نیوز – سرویس سیاسی – قسمت دوم و پایانی: منصور علی زارعی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس در بازدید رسانه ای از دفتر روزنامه تیرنگ با بیان اینکه یکی از اقدامات زیربنایی ما بهره برداری حداکثری از آب و خاک استان است گفت: نظر ما توسعه پایدار با حفظ منابع است توسعه پایدار یعنی با حفظ منابع، ضریب بهره وری را بالا ببریم. مثلا از جنگل به گونه ای برداشت کنیم که دچار خسارت نشود. متاسفانه در دهه های گذشته در صنایع چوب و کاغذ ۳۰ سال بهره برداری، بدون احیا انجام شد که ناچار به اجرای طرح تنفس جنگل شدیم. اگر همزمان با بهره برداری، احیا انجام می شد نیاز به اجرای طرح تنفس نبود.

وی با اظهار اینکه تجهیز و نوسازی اراضی شمالی یکی از دغدغه ها و اهداف ماست که با همکاری جهاد نصر به دنبال  انجام آن هستیم، افزود:  مازندران حدود ۲۳۰ هزار هکتار اراضی برنج زاری دارد که ۱۵۰ هزار هکتار آن دشتی است و همه آن نیاز به تجهیز و نوسازی دارد. تجهیز و نوسازی هم شامل خط لوله و تامین آب می شود و هم شامل آبندان ها و سامانه کم فشار آب. ما در مازندران حدود ۱۷ هزار هکتار آبندان داریم که رقم بسیار بزرگی است و سالها و نسل هاست به شیوه سنتی و با هزینه بسیار کم آبیاری می شدند اما به مرور این آبندان ها کارکرد ظرفیتی خود را از دست داده اند. طبق برآوردهایی که انجام شد از ۱۷ هزار هکتار آبندان باید چیزی حدود یک و نیم میلیارد متر مکعب بهره برداری داشته باشیم که این رقم اکنون به حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: کشورهای پیشرفته به سمت لوله کشی آب رفتند و حتی کانال ها را هم منسوخ کردند. اگر تجهیز و نوسازی اراضی در مازندران اجرایی شود ضریب کشت ما را تا یک درصد افزایش می دهد و از عدد ۱.۲ به عدد ۲.۲ می رساند که در شرایط فعلی بزرگترین کار در حوزه کشاورزی محسوب می شود. زمین های مازندران از مهر ماه تا فروردین غرقابی می شود می توان از  این فرصت برای کشت دوم استفاده کرد که کلزا و علوفه مناسب ترین کشت است و می توانیم سالانه حداقل بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن کلزا که یک محصول استراتژیک است در کشت دوم تولید کنیم که هم ارزش افزوده برای استان دارد و هم افزایش تولید یک محصول مهم است. البته این کار در هزار هکتار از اراضی فرح آباد انجام شد، نتایج خوبی در بر داشته و در نظر داریم کل اراضی استان را به این سمت ببریم. اکنون منتظر  موافقت کمیسیون کشاورزی و دولت هستیم در این رابطه مذاکراتی هم با چین جهت بهبود اجرای این طرح انجام داده ایم.

زارعی ادامه داد: در کشاورزی، هم باید از مکانیزاسیون استفاده کنیم هم از صنایع تبدیلی، باید بگونه ای از زمین ها استفاده کنیم که نیاز به تغییر اراضی نباشد. شهرک های کشاورزی مهمترین موضوع در مازندران است که داریم برای ایجاد آن در استان کار می کنیم استفاده از اقتصاد دریا می تواند به عنوان یک مزیت مهم در رشد توسعه پایدار دریا نقش داشته باشد. ما در دریا پروری، آبزی پروری در صنعت دریا بسیار ضعیف هستیم و بهره برداری ما از این صنعت حتی به یک درصد هم نمی رسد! دریای مازندران یک زمانی منبع اصلی آبزیان خاویاری بود ولی اکنون هیچ. ما حدود ۴۰۰  کیلومتر نوار ساحلی داریم که حداقل باید صد و پنجاه هزار تا ۲۰۰ هزار تن محصولات شیلاتی داشته باشیم باید هرچه سریعتر زمینه های سرمایه‌گذاری را فراهم سازیم تا به رشد اقتصادی برسیم.

وی با تاکید بر اینکه باید به هر سه حوزه کشاورزی گردشگری و صنعت مازندران توجه شود، گفت: صنایع بززگ تبدیلی حتما با رعایت دقیق مسائل محیط زیستی ایجاد شود تا به جنگل و دریا و محیط زیست ما آسیبی وارد نشود. ما در صنعت فقیریم. مساحت کل اراضی شهرک های صنعتی مازندران حدود ۲۵۰۰ هکتار است که این مقدار فقط مساحت یک شهرک در استان سمنان است. البته ما نمی توانیم زمین های کشاورزی را به صنعتی تبدیل کنیم باید به سمت زمین های کم بازده کوهستانی یا ساحلی با ضریب کشاورزی پایین برویم.  در گردشگری هم باید به سمت گردشگری حرفه ای برویم و طبیعت گردی و بوم گردی را گسترش دهیم.

نماینده ساری و میاندورود در مجلس افزود: رسیدن به همه اینها بستگی به توان و تفکرات مدیریت استانی دارد، می بایست تاکنون با ایجاد کارگروه های مناسب، طرح ها و برنامه های مناسب، اتخاذ می شد و با جذب سرمایه گذار در حوزه های مختلف، عملیاتی می شدند. متاسفانه هنوز مطالعات آمایشی درستی برای آتیه روشن استان نداریم. از مدیریت اجرایی استان تقاضا داریم برای تهیه آن اقدام کند این مهمترین نیاز ماست. ساری هنوز در حد و اندازه های مرکز و پیشانی مازندران نیست این شهرستان ۳ هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که ۲ هزار کیلومتر آن را  مناطق بالادست و جنگلی و کوهستانی (چهاردانگه، دودانگه و کلیجانرستاق) تشکیل می دهند که سرشار از منابع و ظرفیت است اما متاسفانه هیچ بهره ای از آن ها برده نمی شود و این مناطق حیات زنده اقتصادی ندارد! باید به گونه ای سیاست گذاری شود که حداکثر استفاده را از این ظرفیت ها ببریم. باید برای هر بخش و حوزه ده ها طرح آماده داشته باشیم. زمینه ها را فراهم سازیم تا بتوانیم با اجرای درست و حمایت های لازم دوباره زمینه های اشتغال و درآمد مناطق بالادست را فراهم سازیم. واقعا جای تاسف دارد که در منطقه بزرگ چهاردانگه حتی یک دامداری صنعتی یا صنایع تبدیلی نداریم. دودانگه و چهاردانگه بهترین مکان برای کشت گیاهان دارویی هستند. وقتی به این ظرفیت ها توجهی نمی شود مردم ناچار به مهاجرت به سمت مرکز استان و شهرهای بزرگ هستند.

زارعی افزود: مازندران بیش از ۱۷ هزار فارغ التحصیل و کارشناس بخش کشاورزی دارد اما ۱۰ درصد آنها هم در حوزه کشاورزی کار نمی کنند یعنی این همه از بیت المال هزینه شد اما منفعت مورد انتظار عاید کشور نشد. مرکز تحقیقات سازمان جهاد کشاورزی وظیفه دارد از این ظرفیت ها بهره گیری کند در بحث دانش بنیان کردن کشاورزی هم بسیار ضعیف عمل کردیم. در استان کشاورزی به اندازه تعداد انگشتان دست هم شرکت دانش بنیان کشاورزی نداریم و این می تواند فاجعه بار باشد. اگر به سمت دانش بنیان کردن کشاورزی برویم هر ۵ هزار متر زمین در مازندران می تواند یک خانواده را اداره کند. در اثر این ضعف ها و کم کاری هاست که جوانان رقبتی به کشاورزی ندارند. مدیریت استان باید برای حوزه کشاورزی وقت و انرژی ویژه بگذارد تا نتایج مطلوب حاصل شود.

وی تصریح کرد: وقتی از رشد ۸ درصدی اقتصادی مازندران ۴ درصد به حوزه کشاورزی اختصاص دارد یعنی نصف توان و توجه مدیریت استان به کشاورزی باشد. انتظار می رفت در شرایط فعلی حداقل ۲۰ طرح کشاورزی و گردشگری توسط مدیریت استان در حال اجرا باشد.

زارعی درباره عملکرد استاندار مازندران اظهار کرد: از استاندار دولت انقلابی و مردمی انتظار بیشتری داشتیم. هدف دولت انقلابی کار است طوری که شب و روز نشناسد، مردم از مسئولین انتظار دارند انقلابی عمل کنند و منافع جمع را به منافع فردی ترجیح دهند. باید نگاه استاندار به سمت خدمات دهی به مردم باشد انتظار داریم اقدامات و توسعه استان سریعتر اتفاق بیفتد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس با اشاره به مسائل آبی مرکز استان بیان کرد: در ماجرای احداث سد فینسک که یکی از مسائل مهم حوزه آب مازندران است، مسئولان اجرایی استانی پای کار نیستند! در حالی که همه می دانند نصف آب ورودی سد شهید رجایی از رودخانه اسپیرو هست و وقتی سد فینسک احداث شود آب سد نصف خواهد شد و کشاورزی و آب شرب ما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. اما واکنشی از دستگاه های اجرایی استان در این رابطه دیده نمی شود!  آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان کجای کار هستند؟ چرا واکنشی ندارند؟ چرا مکاتبه ای انجام نمی دهند؟ محیط زیست ما چرا حرفی نمی زند؟ این ها مسائلی است که ما انتظار داریم مدیران انقلابی استان ورود نمایند وگرنه اوضاع نابسامان تر خواهد شد.

وی افزود: تلاش هایی در مدیریت استان در حال انجام است اما کافی نیست مردم انتظارات بیشتری دارند و مسئولان استانی باید در مسائل مختلف استان دخالت کنند. اقداماتی که انجام می شود همان وظایف روزمره دستگاه ها است. باید به سمت تحول استان و اجرای طرح گام دوم انقلاب برویم.

زارعی با اشاره به مطالعه و کار خود روی ۴ طرح کشاورزی و گردشگری مرکز استان بیان کرد: یکی از این طرح ها بزرگترین و زیربنایی ترین طرح گردشگری کشور است که از حوالی بنیاد حفظ آثار تا دریا به طول ۴۵ کیلومتر امتداد دارد و توسط مشاوران مربوطه در دست مطالعه است و ما در این باره در زمان مناسب به مردم اطلاع رسانی می کنیم. انتظار داریم در چنین طرح هایی استاندار پای کار بیاید و به طور جدی حمایت کند. ما نگران حوزه گردشگری و کشاورزی استان هستیم باید اقدامات ما به گونه ای باشد که اشتغال و ارزش افزوده برای مردم استان داشته باشد. انتظار داریم پ به حوزه بهداشت و درمان استان نیز توجه شود، سالهاست داریموخدمات کشوری ارائه می دهیم اما اعتبارات ما استانی است چرا در محور ساری- سمنان به طول ۱۵۰ کیلومتر یک مرکز درمانی مناسب نداریم؟ چرا بهداشت استان پیگیر این ضعف ها نمی شود؟ موارد اینچنینی در جای جای استان وجود دارد و پرداختن به همه آن ها در یک گفتگو نمی گنجد.

نماینده ساری و میاندورود در مجلس با اشاره به حواشی دانشگاه علوم پزشکی تنکابن بیان کرد: استان مازندران از رامسر تا گلوگاه ست و نباید نگاه ها بخشی و منطقه ای باشد. وظیفه دولت آن است که به همه مناطق و بخش های استان خدمات مناسب ارائه دهد. اخیرا مصاحبه ای را از استاندار مازندران دیدم که می گفت “هر شهرستان باید یک دانشگاه علوم پزشکی داشته باشد” آیا واقعا در شرایط فعلی مملکت چنین چیزی مقدور است؟ آیا این دانشگاه هایی که داریم از منابع و امکانات کافی برخوردارند و خدمات مناسبی ارائه می دهند؟ ما موظفیم برای مردم استان حتی در دورترین نقاط مراکز درمانی احداث کنیم و خدمات مناسب دهیم حق مردم غرب استان هم برخورداری از همه ظرفیت ها و امکانات است حتی معتقدم به غرب استان باید بیشتر رسیدگی شود اما از روی اصول و مطابق با شرایط موجود. قبول داریم هر شهرستان باید از یک بیمارستان و مرکز درمانی مجهز برخوردار باشد اما احداث یک دانشگاه علوم پزشکی در هر شهرستان چه ضرورتی دارد. باید از تجربه دانشگاه آزاد درس بگیریم. البته ما مخالف دانشگاه نیستیم اما وقتی بیمارستان امام ساری در مرکز استان وسایل اولیه اتاق عمل را ندارد چطور به فکر احداث دانشگاه در هر شهرستان باشیم. فقط احداث و ساخت نیست، دانشگاه امکانات می خواهد، متخصص می خواهد، اینکه بیاییم در شرق و غرب استان هم دانشگاه احداث کنیم وقتی امکانات و متخصص نداشته باشد چه مشکلی را حل خواهد کرد؟ تجربه ثابت کرده هرچه دانشگاه متمرکزتر و معتبرتر باشد خدمات و متخصصان بهتری خروجی می دهد. باز هم می گویم حتما غرب استان نیاز به بیمارستان مجهز دارد اما دانشگاه علوم پزشکی مستقل خیر.

وی درباره عملکرد مدیریت شهری ساری اظهار کرد: در حوزه مدیریت شهری از زمان فرمانداری ام تاکنون همواره توصیه می کردم که وارد حاشیه نشویم اما متاسفانه ما در حوزه مدیریت شهری ساری معمولا حواشی فراوانی را شاهد بودیم. طبق قانون شورا، شهردار را انتخاب می کند و بر عملکرد او نظارت دارد پس تمام اقدامات شهرداری باید پس از تصویب در شورا و تایید کمیته انطباق فرمانداری اجرایی شود. مهمترین موضوع برای شهردار، اداره مناسب شهر است. متاسفانه در سال های اخیر ما شهرفروشی کردیم، تراکم فروشی کردیم، نه تنها در شهر ما در کل کشور نیز چنین است که بیش از ۵۰ درصد درآمد شهرداری از تراکم فروشی و ماده ۱۰۰ حاصل می شود. این شیوه، شیوه مناسبی نیست. همه ساختمان های شهر دارای دو نقشه هستند یعنی نقشه اولیه ای که قرار است ساختمان بنا شود مثلا ۳ طبقه و نقشه دومی که متفاوت از اولی است و ساختمان احداث می شود مثلا ۴ یا ۵ طبقه! و این نشان می دهد شهرسازی دست شورا و شهردار نیست.

زارعی با بیان اینکه نگاه مدیریت شهری بر درآمدزایی و درآمد پایدار نیست، گفت؛ شهرداری باید از ظرفیت های شهر درآمدزایی کند و دهها مرکز درآمدی ثابت داشته باشد که اگر روزی ماده صد حذف شد یا کاهش یافت مشکل درآمدی نداشته باشد. از طرفی پروژه های عمرانی شهرداری ساری باید در سازمان عمران انجام شود که نزدیک هزار کارمند دارد و به نوعی بزرگترین بنگاه اقتصادی است تا هم سازندگی در شهر رخ دهد هم برای شهرداری ایجاد درآمد پایدار شود. پس کارکرد سازمان عریض و طویل عمران چیست؟

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس افزود: این نگاه فعلی حاکم بر شهرداری که برای اداره شهر وام دریافت کنیم بدترین ضربه به شهر است چون نگاه فعلی شهرداری، نگاه مولد و ایجاد درآمد پایدار نیست و صرفا در پرداخت حقوق و گذران امور روزمره خلاصه می شود. چند سال قبل نیز شهرداری از بانک شهر وام دریافت کرد اما نتوانست پرداخت کند و امروز چندین برابر وام دریافتی را شهرداری باید بپردازد، این ها آسیب به شهر و به زیان مردم است. شورا باید مراقبت کند و نباید اجازه بدهد شهرداری به این سمت برود. شورا باید به مردم شهر گزارش دهد که هر ماه چقدر درآمد پایدار ایجاد شده است. اخیرا شنیده ام شهرداری حتی از برخی ظرفیت ها و منابع شهرداری مثل چاپ بنر که می تواند منجر به درآمدزایی برای شهر شود نیز  استفاده نمی کند! وقتی نگاه شهردار و معاونانش چنین باشد هیچگاه شهر به سمت ایجاد درآمد پایدار نخواهد رفت.

وی تصریح کرد: شهرداری ساری به خاطر مسائل و حواشی پیش آمده در سالهای گذشته حدود هزار میلیارد بدهکار است! یکی بیاید توضیح بدهد که شیوه پرداخت شهرداری به پیمان کاران چگونه است؟ اخبار و گمانه هایی در شهر وجود دارد که برخی پیمانکاران با رانت و مسائل پرده پرده طلب خود را کامل دریافت می کنند اما برخی پیمانکاران دیگر هیچ دریافتی ندارند این شیوه صحیح نیست باید دستگاههای نظارتی ورود کنند و با تشکیل کمیته ای مانع سوء استفاده برخی پیمانکاران از منابع شهری شوند.

زارعی با بیان اینکه شهرداری باید به سمت درآمد پایدار برود نه از جیب مردم بلکه با کار و تلاش و برنامه و ایجاد درآمد پایدار، گفت: گلایه ای هم از معاونت عمرانی استانداری دارم که در استانداری بخشی به نام مدیر کل امور شهری دارند که جایگاه مهمی است اما توجهی به ساری به عنوان مرکز استان ندارند. بر شهرداری ساری هیچ نظارتی ندارند و معلوم نیست کجای کار اند! اساسا نمی دانیم جایگاه معاونت عمرانی استانداری در حوزه شهری ساری چیست؟

نماینده مردم مرکز استان در مجلس ادامه داد: مهمتر از همه شورا اقدامات عمرانی شهر را به مردم گزارش دهد. اینکه برای ساری ۲۰۲۲ چه اقداماتی انجام شد؟ مردم شهر چقدر از آن آگاهی دارند؟ چقدر در این حوزه کار شد؟حتی این مساله را مجلس مطرح کردم که قرار بود با ۲۰۲۲ تحول بزرگی در ساری ایجاد شود مگر با نقاشی کردن و اقدامات اینچنینی می شود پایتخت گردشگری ساخت؟ انتظار داریم گزارش کامل در این موضوع ارائه شود که چقدر، کجا و در چه بخش هایی هزینه شد؟

وی اضافه کرد: آن چیزی که سال های گذشته اتفاق افتاد و مسئولان وقت باید پاسخگو باشند، بی توجهی به بافت کهن و فرسوده شهر است. بافت کهن باید حفظ شود اما بافت فرسوده نیاز به بازسازی و نوسازی دارد. متاسفانه برای دریافت پول و ایجاد درآمد در دهه های گذشته در اطراف شهر هم اجازه ساخت و ساز داده اند که آن ها هم فرسود شد. آنطور که پیداست در ۱۰ سال آینده بیش از ۶۰ درصد ساختمان های مناطقی مثل راهبند باید خراب و مجدد ساخته شوند این بزرگترین ضربه به شهر است. از ۱۱۰ روستای بخش مرکزی ۵۴ تا به حریم شهر وارد شد الان در این حریم شهر شهرداری دارد خیانت می کند و از مردم بابت ساخت و سازهای غیر اصولی ماده ۱۰۰ دریافت می کند. آیا نباید نظارتی و اصولی برای ساخت و سازها باشد؟ آیا شهر فقط متعلق به این نسل است آیا این خیانت به صد سال بعد دویست سال بعد نیست؟ این ها مسائلی است که شهردار باید پاسخگو باشد در حالی که طبق قانون یک مورد هم نباید اتفاق بیفتد.

زارعی در پایان گفت: وظیفه تامین مسکن با دولت است معاونت عمرانی استانداری باید در این حوزه تکلیف استان را مشخص کند چرا اقداماتی در حوزه مسکن صورت نمی گیرد؟ وقتی مسکن ارزان برای شهروندان فراهم نشود آن ها ناچار به تجاوز به حریم می شوند و شهردار هم با نگاه ایجاد درآمد بر اساس ماده ۱۰۰ آن ها را جریمه می کند این که نشد شهر و مدیریت شهری! از طرفی شهرداری همه املاک و مستقلات خود را فروخته و به فکر دریافت تسهیلات برای اداره امور است. اگر احیانا چند ماه دیگر شهردار تغییر یابد تکلیف قسطها و بدهی های ناشی از دریافت تسهیلات شهرداری چه می شود؟ به این دلایل است که معتقدیم شورا نباید اجازه دهد شهرداری به این سمت برود مگر برای کارهای مولد و درآمدزا. / گفت وگو: مجید ساجدی فر

○ قسمت نخست این گفت و گو را اینجا بخوانید.